Feonar Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Heihei. Som trådtittelen sier, skal jeg gå til innkjøp av ny pc. Etter litt frem og tilbake har jeg funnet ut at det mest fornuftige er å kjøpe en stasjonær maskin. Jeg bruker pc'en stort sett til gaming, nettsurfing og office-arbeid, og har de siste årene hatt forskjellige laptoper som har tilfredsstilt disse bruksområdene relativt greit, men begynner nå å bli litt trett av og måtte barbere grafikkinnstillingene i spill for å få en fps som er levelig. Men siden det er nesten et tiår siden jeg holdt meg oppdatert på pc-komponenter og lignende, og egentlig aldri har bygget en stasjonær maskin selv, trenger jeg noen råd og vink. Det jeg har tenkt, er en maskin basert på i5-4670k med en ssd. Når det gjelder komponentene ellers, behøver jeg litt hjelp. Jeg har sett på skjermkortene Radeon 7950 og 7970, samt GeForce 770, og klarer egentlig ikke helt og bestemme meg. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at 7950 holder fint, men når jeg først skal kjøpe frister det å legge i det som trengs for å komme opp til en av de to andre. Jeg har forstått at Radeonkortene begynner å bli litt eldre, og at 770 derfor kanskje er et bedre valg, men som sagt sliter jeg litt med å bestemme meg. Når det er sagt, er jeg vant til lav fps og laber grafikkvalitet, så uansett vil alle kortene være en massiv oppgradering. Spilling kommer til å foregå i 1920x1080 oppløsning, og jeg tenker i første omgang ikke å overklokke, men siden prisforskjellen på 4670 og 4670k er såpass liten, vil jeg gjerne ha muligheten. Ellers ønsker jeg å holde totalprisen så lav som mulig, så det blir ingen ekstra vifter eller noe blodfancy kabinett (utseende har egentlig nada å si, så lenge det ikke er for stort). Kriterier/bruksområder Kunne kjøre nye spill (Rome 2: TW, Company of Heroes 2, CS:GO og også en del eldre spill) i 1920x1080 oppløsning på god kvalitet. Enkel streaming. Det man vanligvis bruker en datamaskin til. Den skal holde en stund før oppgradering blir nødvendig. Ok støynivå, da den blir stående i stua. I det siste har jeg tittet litt rundt, og oppdaget at for ca 9000,- vil jeg få en maskin som tilfredsstiller disse kravene på en god måte. Mitt dilemma er om jeg skal gå for en ferdigbygget komplett-pc, eller om jeg skal bestille deler og bygge selv. Det jeg har satt sammen selv foreløpig, er noe i disse baner: Fractal Design Core 3000 (på salg) ASUS H87-PRO, Socket-1150 Intel i5-4670k Gainward GeForce GTX770 Phantom (på salg) Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Corsair TX 650W PSU Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM Windows 8 Totalt 9288,- Prismessig er dette ok, men det er i grenseland. Ønsker ikke å gå noe særlig høyere i pris. For omtrent nøyaktig samme pris kan jeg få en tilnærmet identisk ferdigbygget maskin (modifisert Komplett Gamer i05), bare med CX600 strømforsyning og MSI Twin Frozr IV GTX 770. Jeg må si det er fristende å få pc'en fiks ferdig, så spørsmålet er om det er en like god deal? Har produsent av skjermkort noen stor betydning, annet enn at de har forskjellige kjøleløsninger? Hvilken er kjøleløsning er i så fall å foretrekke? Alle synspunkter blir satt pris på! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Har sett litt på oppsettet ditt. 1. Har du sett om komplett har de billigeste delene? Du kan spare noen kroner ved å bytte butikk. 2. Er ikk 100% sikker, men tror FD Core 3000 er noe smått å bygge i. Vurdere R4 kanskje? 3. TX 650 er et bedre valg enn CX600. 4. Forskjellen mellom GPU leverandører er standard clock og kjøleløsninger som oftest. Se på reviews for hva som passer deg. Priser kan variere veldig Lenke til kommentar
Hodoze Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Det er ikke vits i å kjøpe 4670k hvis du ikke skal kjøpe et Z87-hovedkort H87 kan det dessverre ikke overklokkes på :/ Et Z87-kort er også betydelig dyrere(for et kort med tilsvarende tilkoblingsmuligheter), så hvis du ikke vil sprenge budsjettet helt, så bør du vurdere å skaffe 4670 uten k Lenke til kommentar
Feonar Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Takk for innspill. Har sjekket litt rundt på forskjellige nettbutikker, og funnet ut at prisforskjellene i mine øyne er marginale. På Netonnet ville jeg spart rundt 2-300 kroner, siden de har gratis frakt. Jeg heller allikevel mot å bruke komplett, da de har pick up point her i byen. Angående kabinettet, valgte jeg egentlig FD Core 3000 kun fordi det var på salg. Jeg har tidligere blitt anbefalt Corsair Carbide 300, da det gir god valuta for pengene, men R4 så veldig bra ut, så jeg vurderer å gå for det dersom det blir til at jeg bygger selv. Har også slått meg til ro med 4670 uten k, da det som Hodoze påpeker er bortkastet uten et z87 hovedkort. Skal bruke helga til å tenke og lese litt, så får vi se hva som skjer. Sykt irriterende at Komplett Gamer Super weekend edition ikke kan konfigureres med Geforce 770... Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Har selv R4, veldig fornøyd! Siden du vil ha en stille maskin ville jeg kjøpt en 3. parts prosessorkjøler, Hyper 212 er billig og bra. Ville nok også byttet ut SSDen med 840 250GB fra Samsung. ASUS sine kjøleløsninger er kjent for å være veldig stille. Lenke til kommentar
Feonar Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Har vurdert alt du nevner Aerow, men da holder dessverre ikke budsjettbåten seg flytende. Men er det noen grunn til at du heller vil trekke frem Samsung 840 i forhold til den i listen min? (Sånn bortsett fra størrelsen). Ser at skrivehastigheten på Kingston er nær det dobbelte av Samsung sin. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Samsung sine SSDer er mye mer stabile enn Kingston sine. Er 250GB-versjonen for dyr, kan du gå for denne istedenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå