Gå til innhold

i7 920 @ 3,6 eller i7 4770K?

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer om det snart er på tide med en oppgradering på CPU, RAM og HK.

Spørsmålet mitt er vel om det er noe særlig å hente på ny CPU, da jeg kan oppnå samme clock eller mere med min 920, enn det jeg kan med standard clock på 4770k. Denne kan nok også clockes til nye høyder. Men spørsmålet er om det er verdt det?

Begge har

8 MB Cache

4 kjerner

8 tråder

Mindre strøm på 4770k betyr jo lavere temp. ligger for øyblikket på 50-60 grader på full load med 920 som er clocket til 3,6 Ghz for øyeblikket, kan pushe den til 4,0 Ghz og muligens mere, men da må det gjøres et lite bytte med vifter på vannkjølingen min.

Tar gjerne i mot kommentarer og forslag. AMD er for øyeblikket ikke aktuelt da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et par forbedringer i arkitekturen som gjør at 4770k får litt mer arbeid utført per MHz, i spill er det vanligvis rundt 20% forskjell mens andre programmer som x264, photoshop, og lignende, kan vise enda større forskjell.

4770k overklokker typisk til 4.4-4.6GHz, men ikke regn med at selve prosessoren vil være mer kjølig enn en 920.

Lenke til kommentar

Tanken bak at den ville være kaldere var ut i fra strømforbruket, der 4770k drar 84 stock, mens 920 drar 130 stock

Lavere strømforbruk betyr ikke nødvendigvis lavere temp, i7-4770k er notorisk varm og sliter med å bli effektivt kjølt.

Ut fra ditt bruksmønster er det ikke store grunnen til å oppgradere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...