chaag Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Hei. Jeg tenkte å kjøpe meg en ny stasjonær PC som skal erstatte en windowsbasert laptop og en iMac jeg bruker nå. Jeg er usikker på om jeg skal bygge selv eller kjøpe ferdigmaskin fra komplett. Jeg trenger ikke skjerm, tastatur eller mus. Prisklasse: 10-12000 kr. Ønsker Intel-basert maskin med GeForce skjermkort. Hva skal maskinen brukes til? Gaming (Dota 2, StarCraft 2, Skyrim, Minecraft, Diablo 3, Guild Wars 2) Enkel musikkinspilling og redigering (via et eksternt USB-lydkort jeg har) Lagring av mediebiblotek (Bilder, film, serier og musikk, iTunes bibliotek) Streaming av video til TVen hvor jeg bruker en Apple-TV med xbmc Generell bruk Annen info Ønsker mulighet til å overclocke Trenger trådløst nettverkskort Er ikke veldig kresen på spillgrafikk, så tenkte meg et skjermkort til rundt 2000 kr Windows 7 Trenger lagringsplass. En 3 TB harddisk + muligheten til å sette inn flere disker senere Oppgraderingsmuligheter når maskinen blir eldre Foreløpig ferdigbygget oppsett fra komplett: Har laget et foreløpig oppsett basert på Komplett Gamer i20 på komplett.no Fractal Design Define R4 Black Pearl Intel Core i5-4670K (eventuelt i7?) Corsair CX 600M MSI Z87-G43 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit MSI GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA Samsung SSD 840 Series 250GB Seagate Barracuda® 3TB ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E (trådløst nettverkskort) Windows 7 Home Premium NO Pris på dette ble ca. 11500 kr Foreløpig selvbygger oppsett: Dersom jeg klarer å få maskinen billigere enn 10k, vurderer jeg å bygge den selv. Har laget ett oppsett: https://prisguiden.no/liste/142459 Inkludert et trådløst nettverkskort blir prisen 9669 kr. Ser dette greit ut? Vil det fungere? Er det noen andre ting jeg må kjøpe? Er åpen for andre forslag til de ulike komponentene. Takker for svar Endret 26. juli 2013 av chaag Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Ville valgt en annen strømforsyning. Corsair AX eller TX serien for eks, bedre kvalitet men koster også mer. Har selv Gigabyte windforce som jeg så absolutt vil anbefale, og kanskje bytte ut 760 med 770, men det er jo ca 1000kr + i prisforskjell fra de billigeste. Ville nok ikke merke noe serlig om du oppgraderer fra i5 til i7, det samme gjelder egentlig 1600mhz og 1866mhz ram. Personlig foretrekker jeg Win7 over Win8, men dette er en smakssak. Bortsett fra det ville jeg valgt en annen prosessorkjøler, da de som følger med bråker unødvendig mye. Et ferdigsett fra Corsair eller for eks Noctua sine kjølere, merk at du trenger da Low profile minne for de største noctua kjølerene. Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Takk for tilbakemelding. Hva er det som er forskjell på CX, AX og TX? Hvor stor PSU tror du jeg trenger? Syns kanskje å gå fra 760 til 770 blir litt for dyrt. Hvor mye gir denne oppgraderingen igjen på ytelse? Hva med gtx670? Ser at dette bare koster ett par hundrelapper mer enn 760. Bør jeg gå for 8gb eller 16gb ram? Ser at MSI har en "gaming" versjon av både skjermkort og hovedkort. Hva er det som er bedre med "gaming" versjonen? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Forskjellene på CX, AX og TX er egentlig som følgende. CX budsjettklassen TX Mellomklassen AX toppklassen 16gb minne vil du kun merke forskjell på om du skal redigere videoer og andre tunge programmer som for eks photoshop, det samme gjelder igrunnen i5 og i7. Gaming er igrunnen et "marketing scheme" som skal få deg til å kjøpe noe som ser kanskje litt mer fancy ut, men som igrunnen ikke er stort bedre enn samme kort uten "gaming" branden på seg. Prisen på gaming er også somregel litt dyrere Forskjellen på 760 og 770 er merkbare absolutt Forskjellen derimot på 670 og 760 er minimale Grafikkkort er ikke noe man bør spare på. Man må igrunnen regne med å bruke rundt 3000 på et skjermkort som skal holde noen år Sitter fortsatt på mitt 2 år gamle Gigabyte GTX580, som den dag i dag spiller alle spill uten noe problemer. Hadde jo vært fint å oppgradere, og hadde jeg gjort det hadde jeg valgt Gigabyte GTX770 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Takk for tipset Jeg får tenke litt på om det blir GTX760 eller 770. Er det stor forskjell på de forskjellige leverandørene av skjermkortene? (ASUS, MSI, Gainward, ZOTAC osv...) Hva med harddiskvalgene? Samsung SSD 840 Series 250GB. Er dette en grei SSD? I tillegg trenger jeg en 3 TB harddisk. Bør jeg gå for WD eller Seagate Barracuda. Jeg lurte også på hvilken skjermkabel jeg bør bruke? HDMI eller DVI? Er det stor forskjell på dyre og billige skjermkabler? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Forskjellen på skjermkort er som følgende: Kjøler OC eller factory clock Har selv god erfaring med 830 serien fra Samsung fra fjorårets bygg. I år har jeg brukt Corsair Neutron GTX 240GB. Ingen av de har gitt med noe form for problemer. Samsungen du har der skal være like bra som alt annet. Når det gjelder merke på snurredisk har jeg alltid valgt WD, har ikke noe serlig forhold til seagate igrunn. Om denne skal brukes kun til lagring vil jeg anbefale Green versionen. Om du skal lagre spill på den kan det være greit å gå opp til blue / black Angående skjermkabler så velger jeg å gå for DVI, en hdmi kabel synes jeg sitter for løst i skjermkortet. En billig DVI er like god som en dyr DVI, her er det ingen forskjell. Dyre HDMI kabler er også bare oppskrytt. Det er kun versionen av kablen din som har noe å si, om den støtter 3D eller ei. Merk deg da at du trenger også en 120hz eller 144hz skjerm. Du kan ikke få 3D funksjonalitet fra en PC til en tv, da den ikke har DVI inngang, og selv om du har korrekt version av HDMI kablen har dette lite å si. Det at tv'en din har 200hz er bare markesføring på en måte. Du vil ikke få mer enn 60hz fra en PC uansett 1 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Ok. Hva med strømforsyning? Trenger jeg 750W eller holder det med 500-600W? Virker hovedkortet greit? MSI Z87-G43 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Det burde holde med 5-600W Denne her burde være mer enn god nok HK er et greit valg 1 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Usikker om jeg skal bygge PCen selv eller kjøpe ferdigbygget hos komplett. Har laget meg et oppsett: https://prisguiden.no/liste/142459 Ser dette greit ut? Er det noe annet jeg må huske å kjøpe? I tillegg må jeg kjøpe trådløst nettverkskort. Dette var ikke på prisguide.no, men fant det til 269 kr: http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:4813725. Nesten halve prisen i forhold til andre butikker. Takker for svar Endret 26. juli 2013 av chaag Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Hei Ser helt bra ut det oppsettet der, men ville nok påkostet meg en skikkelig CPU kjøler. Corsair Lukket kjøling som for eks H100. Eller en Noctua kjøler, men merk om du kjøper Noctua sine største må du ha LP Ram brikker. Har ikke kjøpt ifra Supersmart, så kan ikke si noe om dem. Men ser at Multicom har alle delene du skal ha, ring dem og be om et tilbud. Men vær obs på at de er veldig kresne på å gi tilbud. En på tlf sa til meg igår at de kun gav tilbud på 30-40k+ Ellers se på andre butikker og plukk litt her og litt der. 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Du vil som oftest få en bedre maskin for pengene ved å bygge selv. Tror du dette oppsettet kunne være noe? 1 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Supert. Er det bare Noctua kjølerene som krever LP Ram, eller må jeg ha det hvis jeg går for Corsair også? Finner ikke Corsair Vengeance DDR3-1600 8GB (1x8GB) CL9 i Low Profile utgave. Har du forslag til en tilsvarende LP rambrikke med 1x8GB konfigurasjon? Er det noen ulemper ved å gå for 2x4 GB? Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Du vil som oftest få en bedre maskin for pengene ved å bygge selv. Tror du dette oppsettet kunne være noe? Ja, det så ganske bra ut egentlig. Men ble litt dyrere enn det andre oppsettet. Er det noe jeg kan gjøre for å få det litt billigere, uten at det går alt for mye ut over ytelsen? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Du trenger ikke LP for corsair sine kjølere Denne rambrikken er mest sansynlig den du ser etter i LP 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Bytter du ut NH-D14 med Hyper 212 og nedgraderer harddisken til 2TB får du det litt billigere. Det er bedre å gå for 2x4GB enn 1x8GB grunnet dual-channel. 1 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Ok. Søkte opp Hyper 212 Evo på prisguide. Der står det ikke noe om støtte til socket 1150. Vil den passe til oppsettet? Pleier det følge med kjølepasta til disse kjølerene, eller bør jeg kjøpe det utenom? Er Asus Z87-Plus et bedre valg enn MSI Z87-G43? Hva med Corsair TX650 W vs HX650 W?? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) LGA 1150 og 1155 bruker samme "festehull", så det burde gå bra. Kjølepasta følger med hos både NH-D14 og Hyper 212. Når det gjelder ASUS Z87-Plus og MSI Z87-G43 er det nok ganske likt. HX650W er mye bedre enn TX650W. Endret 26. juli 2013 av Aerow 1 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Oki Hva er forskjellen på HX650W og TX650W? Jeg ser også at TX650W V2 er 150kr billigere enn TX650W. Burde ikke V2 være dyrere? Takk for svar. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Forskjellen er bedre komponenter i HX650W som kondensatorer og lignende, den vil være stillere samt at den er modulær. Grunnen til at TX650W er dyrere enn V2-versjonen er fordi Teknikmagasinet er den eneste som fører den gamle modellen, og er nok ikke like "oppdaterte" på prisene. 1 Lenke til kommentar
chaag Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Da blir det nok HX650W på meg. Men litt usikker på om jeg skal gå for GTX760 eller GTX770. Bestiller delene på mandag tenkte jeg. Oppsett: Intel Core i5 4670K Cooler Master Hyper 212 Evo MSI Z87-G43 hovedkort Fractal Design Define R4 kabinett Samsung SSD 840 Series 250GB Seagate Barracuda 3TB 6Gb/s Corsair HX 650W Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB GeForce GTX760 eller GTX770 http://www.prisguide...42470/pcbuilder Ser dette greit ut? Har jeg det jeg trenger her? Har lagt ved DVI kabel og antistatic armchain. Trenger jeg kjøpe SATA kabler, eller følger det med? Noen som har noen anbefalinger på noen gtx770 kort? Ser at komplett har ett på tilbud. http://www.komplett....aspx?sku=782149 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå