Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har drukket ei flaske vin. Kan jeg ta Antabus nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

"Egenskaper: Klassifisering: Middel mot alkoholisme. Virkningsmekanisme: Irreversibel hemning av enzymet aldehyd dehydrogenase (ALDH) som katalyserer oksidasjonen av acetaldehyd til acetat. En toksisk opphopning av acetaldehyd i blod med derav følgende ansiktsrødme, hjertebank, arytmi og pulserende hodepine, tung pust, kvalme og hypotensjon, vil oppstå ca. 10-15 minutter etter inntak av alkohol og varer vanligvis 20-30 minutter. Disulfiram-alkohol-reaksjonen (DAR) vil bli alvorligere med høyere blodalkohol-konsentrasjoner. Store interindividuelle variasjoner er mulig. Enzymhemningen (ALDH) inntrer gradvis og en klinisk aversiv acetaldehydreaksjon (DAR) kan opptre 12 timer etter første inntak av disulfiram. Virkningsvarighet: Inntil 3 døgn etter seponering. Absorpsjon: Raskt fra gastrointestinaltractus."

fra: http://www.felleskatalogen.no/medisin/antabus-actavis-546089

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Slik jeg tolker det så det er stoffer i Antabus som gjør deg uvel om du har alkohol i blodet, så vil ikke tro det har noe å si hvilken rekkefølge du tar det i ;)

Reaksjonen vil nok bli meget kraftig da du har nok sikkert opp mot halvannen i promille.

Lenke til kommentar

Så lenge du har har alkohol i sirkulasjon så vil du nok merke konsekvensene av å ta Antabus.

Acetaldehyd er ikke et stoff du ønsker i store mengder i kroppen fordi det er ubehagelig, og det er nettopp det som er poenget med Antabus som sørger for at det bygger seg opp fordi kroppens normale måte å behandle alkohol på blir dårligere av medisinen.

Lenke til kommentar

Det sies at det tok legemiddelindustrien 30 år å utvikle Antabus, og en alkis 30 minutter å oppheve virkningen av medikamentet. Det er visst ikke så vanskelig.

Ikke alle har effekt av Antabus, og det er jo en ganske primitiv og mekanisk form for behanding av alkoholisme.

Ellers er det nok slik som vidor sier, faktorenes rekkefølge er vilkårlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det sies at det tok legemiddelindustrien 30 år å utvikle Antabus, og en alkis 30 minutter å oppheve virkningen av medikamentet. Det er visst ikke så vanskelig.

Ikke alle har effekt av Antabus, og det er jo en ganske primitiv og mekanisk form for behanding av alkoholisme.

Ellers er det nok slik som vidor sier, faktorenes rekkefølge er vilkårlig.

Minner meg om historien om NASA som brukte flerfoldige år på å utvikle en penn som skulle virke i verdensrommet. Russerne brukte blyant.

Lenke til kommentar

Minner meg om historien om NASA som brukte flerfoldige år på å utvikle en penn som skulle virke i verdensrommet. Russerne brukte blyant.

Ja, bortsett fra at den ikke er relevant i det hele tatt. Kanskje om det tok russerne 2sek å knekke pennen...

Lenke til kommentar

Tror det er skyldfølelse, MacMagnus, på godt norsk: anger og dårlig samvittighet. ;-)

I seg selv er tilstrekkelig skyldfølelse viktig i en hver endringsprosess. Vedkommende må ta innover seg sitt eget bidrag til at problemene har oppstått, men aller mest sitt ansvar for å komme ut av dem. Skyld handler blant annet om hva vi skylder oss selv og andre, og hva vi trenger å gjøre for å skvære opp eller løse problemene.

Uten skyldfølelse, ingen eiendomsfølelse til å løse problemene.

Visst finnes det andre motiverende følelser, som f eks angst eller skam, men da er andre endringsmekanismer i kraft. Skyldfølelse skal vi ha i passelige mengder, ikke for mye - da blir vi skyldbetynget og triste, men heller ikke for lite, da blir vi uempatiske og selvsentrerte.

Artig den historien, vidor.

Men jeg har hørt en annen forklaring; sovjeterne klarte ikke å utvikle kulepennen, derfor brukte de blyant. ;-) Det sies at de måtte ty til industrispionasje for å klare å lage en kulepenn. Hvis vi skal tro på alle røverhistoriene fra den kalde krigen, noe jeg tror vi ikke skal.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det er skyldfølelse, MacMagnus, på godt norsk: anger og dårlig samvittighet. ;-)

I seg selv er tilstrekkelig skyldfølelse viktig i en hver endringsprosess. Vedkommende må ta innover seg sitt eget bidrag til at problemene har oppstått, men aller mest sitt ansvar for å komme ut av dem. Skyld handler blant annet om hva vi skylder oss selv og andre, og hva vi trenger å gjøre for å skvære opp eller løse problemene.

Uten skyldfølelse, ingen eiendomsfølelse til å løse problemene.

Visst finnes det andre motiverende følelser, som f eks angst eller skam, men da er andre endringsmekanismer i kraft. Skyldfølelse skal vi ha i passelige mengder, ikke for mye - da blir vi skyldbetynget og triste, men heller ikke for lite, da blir vi uempatiske og selvsentrerte.

Yep. Det var intensjonen. Men hvor er hensikten?

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om jeg skal lese innlegget ditt som om du tror på historien eller ikke (hvis det siste er tilfellet, får dette eventuelt bli til opplysning for andre), men den er nok falsk.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

MacMagnus:

Uten å ha snakket med TS, vil jeg anta at hensikten er å gjennopprette en indre balanse - det vil si redusere en behagelig skyldfølelse etter å ha gjort noe galt.

Det finnes en primitiv forsvarsmekanisme som på nynorsk kalles 'un-doing'. Det er en konkretistisk 'oppheving' av den gale man har gjort ved å gjøre noe godt i steden. I seg selv en utmerket egenskap, det er en primitiv reparasjon, men i mange situasjoner ganske fånyttes. Slik som her.

Så må du huske at disse mekanismene normalt ikke er bevisste, men uttrykk for instinkter og refleksive måter å møte vansker på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

MacMagnus:

Uten å ha snakket med TS, vil jeg anta at hensikten er å gjennopprette en indre balanse - det vil si redusere en behagelig skyldfølelse etter å ha gjort noe galt.

Det finnes en primitiv forsvarsmekanisme som på nynorsk kalles 'un-doing'. Det er en konkretistisk 'oppheving' av den gale man har gjort ved å gjøre noe godt i steden. I seg selv en utmerket egenskap, det er en primitiv reparasjon, men i mange situasjoner ganske fånyttes. Slik som her.

Så må du huske at disse mekanismene normalt ikke er bevisste, men uttrykk for instinkter og refleksive måter å møte vansker på.

Jeg spør om det samme, med andre ord:

Jeg ser hvorfor vedkommende føler for å gjøre det, men hvorfor bør vedkommende gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner spørsmålet ditt, men det ligger ikke noe 'bør' i forklaringen.

Det er slik psyken fungerer, og slik forsvarsmekanismene virker: de skal forsøke å skape balanse og hindre overbelastning - i hovedsak ved å redusere angst (og sorg). Dette er det mentale immunapparat og det er i liten grad er styrt av viljen. Det går av seg selv, dels styrt av genetikk, men mest av tidligere erfaringer.

Ved å ta Antabus etter å ha drukket (un-doing), håper TS å få samme psykiske opplevelse (god samvittighet/lite skyldfølelse) som om han hadde tatt tabeletten før han begynte å drikke. Det er en mental gjenoppretting av det han har gjort seg skyldig i (å drikke når han ikke skulle).

Grunnen til at dette sannsynligvis er uttrykk for en ubevisst forsvarsmekanisme er at vi, og ikke han, skjønner intuitivt at er du under rusbehandling og ruser deg, så har du sprukket. Your bad.

Det eneste rasjonelle er da å angre (få skyldfølelse) og ta lærdom (få innsikt) og ikke drikke for fremtiden (endre adferd).

En antabus i ettertid kan ikke gjøre flasken med vin udrukket. Men det kan underbevisstheten få den som er trengt opp i et hjørne til å tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Artig den historien, vidor.

Men jeg har hørt en annen forklaring; sovjeterne klarte ikke å utvikle kulepennen, derfor brukte de blyant. ;-) Det sies at de måtte ty til industrispionasje for å klare å lage en kulepenn. Hvis vi skal tro på alle røverhistoriene fra den kalde krigen, noe jeg tror vi ikke skal.

Derfor jeg refererte til det som en historie. Hvis en velger å tro på wikipedia så bruker begge samme pennen. Om ikke annet er det god markedsføring til privatmarkedet.

Lenke til kommentar

Men da har du forklart meg noe jeg aldri har "spurt om". :eek:

De mekanismene du skisserer er vel ganske opplagte, så såpass burde jeg forstå. Jeg snakker, hele tiden, om hvorfor det er fornuftig å ta denne pillen i ettertid.

Det fornuftige er nok å ta pillen når alkoholen har gått mer ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...