Gå til innhold

Innvandrere vil ikke integrere seg

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Først vil jeg si ikke bry dere så mye om Emnetittelen, det er ikke min mening, men noen mener jo det og jeg vil at vi skal diskutere det.

Det er store diskusjoner innenfor innvandringspolitikken. Jeg for min del når vi snakker om integrering, så synes jeg at det er viktig å tenke at det er en toveis prosess, jeg synes at for innvandrere er språket den viktigste delen av det å bli integrert. Forstår du ikke språket, er det vanskelig å bli en del av det nye landet og forstå nye kulturen.

Og om hvor integrert menneske er, kommer an på hvilken grad menneske deltar i det norske samfunnet.

Men jeg vil gjerne høre deres meninger rundt det, for å spesifisere så kan dere svare på disse spørsmålene:

- Er du imot innvandring? Evt. Hvorfor?

- Hva er integrering for deg? Hva er viktigst?

- Hvordan bør innvandrere integreres i Norge?

Du kan jo selvfølgelig skrive hva du vil rundt denne saken også, men vær saklig og nevn hvorfor du mener det, slik at det blir en ordentlig diskusjon av det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og nei. Norge i dag er en velferdsstat, vi lever på en oljeboble, og kun derfor er vi i posisjonen vi nå er. - Når oljen løper ut, vil vi være et av de minst lønnsomme landene i OECD.

Når det kommer til innvandring utenfor vesteuropa eller EØS, er de svært lite arbeidssomme i forhold til nordmenn, og de lønner seg faktisk ikke (mtp, at velferdsstaten skal vedvare).

Det sagt, er det ønskelig for meg at vi avvikler velferdsstaten, og sikter mot en økonomisk bærekraftig modell, hvor offentlige tjenester i hovedsak blir privatissert, og skattene blir redusert sterkt. - Når dette skjer, og man selv må ta ansvar for egen velferd. - Først da vil jeg være positiv til innvandring, for da er det intet som kan "tas" fra nordmenn.

At innvandrere selv tar ansvar for å innrette seg etter norsk kultur, ikke motsatt.

På den beste ikke-voldelige måten de kan gjøre det på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

At innvandrere selv tar ansvar for å innrette seg etter norsk kultur, ikke motsatt.

Så du mener at integrering ikke er en toveis prosess? Og at majoritetsbefolknin­gen ikke har noe ansvar for at innvandrere skal integreres?

Lenke til kommentar

De har selv ansvar for å integrere seg i samfunnet; det er ikke noe problem så lenge man har et åpent sinn.

Det er vanskelig med tanke på at de fleste innvandrere er muslimer. Allah Allah kan ikke spise gris for det er Haram. Barna skal ikke gå med skjort og kjoler fordi det er Haram. Gå ut på furuset og det er muslimsk senter og moske like ved hverandre. De vil ikke bli intergrert så lenge staten fortsetter å bygge moskeer for dem. Det er allerede et stort sosialt klasseskille av innvandrer grupper på østkanten. Folk lever i forskjellige stammer. Vietnamese er kun sammen med vietnamesere. Pakistanere kun med pakistanere. Somalier kun med Somalier. Norge skaper Ghetto og blir et nytt Amerika.

Lenke til kommentar

De har selv ansvar for å integrere seg i samfunnet; det er ikke noe problem så lenge man har et åpent sinn.

Ok, men jeg skal fortelle deg at det å ha bare åpent sinn ikke er nok. Og at majoritetsbefolknin­gen har også ansvar, når det gjelder den toveis prosessen, men selvfølgelig sier jeg ikke at det er nødvendig med like mye fokus på begge veiene.

Holdningene til majoritetsbefolknin­gen er viktig når innvandrere skal integrere seg. Og hvor kommer holdninger fra? Jo, holdninger blir skapt og endret i møte med an­dre. De som er mest skeptiske til innvandrere, er stort sett folk som ikke har hatt kontakt med dem. I Norge er det en del mennesker som har ingen innvandrere i sin omgangskrets. Så det er viktig å bli kjent med innvandrere, fordi at innvandrerne skal få en mulighet til å bli kjent med nye mennesker og den nye kulturen.

Man kan ikke bare sette folk i asylmottakene, og forvente at de skal integrere seg. Hvorfor? Fordi de kan bli isolert fra samfunnet. Og dette er med på å ødelegge integreringen. Språk er den viktigste delen, som jeg nevnte tidligere. Så det er viktig at det blir tilrettelagt språkkurs slik at folk lett kan lære seg språket. Og for at dem skal komme raskere ut i arbeid.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig med tanke på at de fleste innvandrere er muslimer. Allah Allah kan ikke spise gris for det er Haram. Barna skal ikke gå med skjort og kjoler fordi det er Haram.

Siden du nevner mat og klær ang. integrering, slik jeg forstår deg så er et integrert menneske, som spiser og har på seg klær som er mest mulig lik nordmenn. Er det integrering for deg hvis et menneske spiser kjøttkaker og hjemmelaget potetmos? Og har på seg klær som er lik dine klær?

Kaller du det integrering? Hva med arbeid og språk?

Du bør se litt mer langsiktig, bare et tips.

Gå ut på furuset og det er muslimsk senter og moske like ved hverandre. De vil ikke bli intergrert så lenge staten fortsetter å bygge moskeer for dem.

For det første, så er de moskeene som du ser er selvfinansiert. Norge bruker ikke penger på moskeer, tvert imot, så tjener Norge på de store moskeeprosjektene med tanke på rentene etter lån og reduksjon i arbeidsledigheten. Ja, det kan hende at moskeen har søkt om økonomisk støtte, men den er beskjeden. For det andre, man må huske at mange muslimer jobber og betaler skatt som andre mennesker. Da har de rett til å få litt støtte fra staten. Slik kristne og jøder får støtte til kirker og synagoger. Sant?

De troende må jo få lov til å praktisere sin religion i et sekulært samfunn. Ha moskeer for å be i og ha de klærne de ønsker selv.

Hvis det sekulære landet hindrer de troende å drive sine halal butikker, bygging av moskeer og ha på de klærne de selv ønsker, da kan ikke det sekulære og velfungerende landet påstå at de er for frihet og likhet, hørt om religionsfrihet?

Barna skal ikke gå med skjort og kjoler fordi det er Haram.

De muslimske kvinnene og mennene jeg kjenner forteller sine barn om å gå med hijab fordi det er pålagt i deres religion. Men hvis barna og ungdommene absolutt ikke vil gå med hijab så kan ikke foreldrene tvinge dem. Foreldrene har rett til å oppdra barna sine slik de vil. (Se med FN´s menneskerettigheter om foreldrenes rettigheter til barna).

Lenke til kommentar

Nei, jeg er for innvandring og utvandring og annen vandring, slik mennesker har gjort siden tidenes morgen. Jeg er mot at de som klatrer først opp på den gyldne gren skal dra opp stigen etter seg.

Gjensidig respekt er det viktigste. Det vil si at innvandrere må respektere oss, men også at vi må respektere dem. Alt innenfor rammene av Kardemommeloven. Og da leser jeg "plage" som "skade". Hvis jeg plages av de går med hijab er det mitt problem, ikke deres. Men hvis de bedriver kjønnslemlestelse så skader de andre (sine barn), og det bør være forbudt.

Få dem i jobb så de kan forsørge seg selv, så går resten seg til over tid.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Innvandring, og fri flyt av mennesker over grensene, spesielt den som medfører seg problemer som kriminalitet, er den største trusselen mot et fritt samfunn. Hvis man setter pris på verdier som frihet, demokrati og andre verdier som settes pris på her i vesten, så tar man ikke inn store mengder mennesker som er en trussel mot dette. Jeg er ikke imot litt innvandring fra nære naboland som deler samme verdier og kulturer som oss så lenge det er en fordel for norsk økonomi, men jeg er imot innvandring av mennesker som skaper mer problemer enn de skaper verdier.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innvandring, og fri flyt av mennesker over grensene, spesielt den som medfører seg problemer som kriminalitet, er den største trusselen mot et fritt samfunn. Hvis man setter pris på verdier som frihet, demokrati og andre verdier som settes pris på her i vesten, så tar man ikke inn store mengder mennesker som er en trussel mot dette. Jeg er ikke imot litt innvandring fra nære naboland som deler samme verdier og kulturer som oss så lenge det er en fordel for norsk økonomi, men jeg er imot innvandring av mennesker som skaper mer problemer enn de skaper verdier.

Hva on ikke vestlige folk fra det største demokrati i verden?

Lenke til kommentar

Innvandring, og fri flyt av mennesker over grensene, spesielt den som medfører seg problemer som kriminalitet, er den største trusselen mot et fritt samfunn.

Så du er uenig med Adam Smith som i signaturen din sier: ""Under perfect liberty, markets will lead to perfect equality", siden du ikke vil ha "perfect liberty"? Eller kanskje du mener at denne likheten ikke tjener deg og andre nordmenn like godt som dagens oljefinansierte ulikhet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg vil gjerne høre deres meninger rundt det, for å spesifisere så kan dere svare på disse spørsmålene:

Du kan jo selvfølgelig skrive hva du vil rundt denne saken også, men vær saklig og nevn hvorfor du mener det, slik at det blir en ordentlig diskusjon av det :)

- Nei, fordi frihet til å bevege seg, bosette seg, arbeide, gifte seg og stifte famile hvor og med hvem man ønsker er meget viktig. Jeg tviler på at nordmenn selv hadde likt å bli tatt fra denne rettigheten

- Å tilpasse seg i vertssanfunnet. Å lære språket og kulturen i vertslandet er mest av alt viktig, om man vil bo i landet.

- Obligatorisk opplegg for norskkurs og norsk kulturkunnskap kan Norge bidra med. Pluss å gjøre det lettere å få arbeidstillatelse, for den beste integreringen i det norske samfunnet skjer på arbeidsplassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Obligatorisk opplegg for norskkurs og norsk kulturkunnskap kan Norge bidra med. Pluss å gjøre det lettere å få arbeidstillatelse, for den beste integreringen i det norske samfunnet skjer på arbeidsplassen.

Ja, arbeid betyr integrering. Får man dem i jobb så kommer språket av seg selv. (Og får man dem i jobb kommer ungene deres i barnehage, og så lærer de språket bedre også.) Norskkursene er en sovepute for begge parter, språk må praktiseres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er uenig med Adam Smith som i signaturen din sier: ""Under perfect liberty, markets will lead to perfect equality", siden du ikke vil ha "perfect liberty"? Eller kanskje du mener at denne likheten ikke tjener deg og andre nordmenn like godt som dagens oljefinansierte ulikhet?

Hvorfor må "perfect liberty" gå på tvers av grenser? En av grunnpilarene som er nødvendig for å opprette et helt fritt samfunn innebærer det å være fri fra andre land, organisasjoner og trusler mot det frie samfunnet. Hvis et samfunn som ønsker frihet fylles av folk som hater det konseptet, vil man ikke kunne holde den stabiliteten som er nødvendig. Et fritt land, er et selvstendig land, med full kontroll over egne grenser og egen politikk. Jeg vil ikke akkurat kalle det frihet å ta inn flere innvandrere enn det som er bra for samfunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...