Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det for drøyt å anmelde sin egen far?


Anbefalte innlegg

? Et barn henvise til en lov???

 

Tror det er storesøster som må ta den jobben. En ubrukelig lov altså, laget for å score politiske poeng og intet annet.

 

I lovens forstand er da også storesøster et barn som er omfattet av loven.

 

Loven er ment å være oppdragende, og man skal ikke se bort ifra at det kan knyttes straff til den senere - ref forarbeidene.

 

-Men nok OT - loven finnes og kan brukes ovenfor foreldrene, det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe som heter "riktig" eller "feil" i slike situasjoner, for medmenneskelige relasjoner er ikke matematikk. Derimot var det, slik jeg ser det, ikke noe som helst etisk problem at du anmeldte ham. Som alle andre som bor i Norge er også han forpliktet til å følge norsk lov. Gjør man det ikke må man være forberedt på de konsekvensene loven setter for slikt. Akkurat som åtteåringen må være forberedt på konsekvenser dersom han med vitende og vilje gjør noe far eller mor har satt forbud mot.

 

Selvfølgelig er det ikke irrelevant. Det kan være at trådåpner rett og slett var så urimelig at han fortjente en dask.

 

Og hvor finner du hjemlet i norsk lov at man kan bruke dask som oppdragelsesmiddel og gi en dose av dette dersom man mener noen fortjener slikt? Dvs, selvfølgelig kan man så lenge lovbud ikke fysisk klarer å binde armer og bein på folk, men da må man også være forberedt på å ta konsekvensen av å ta loven i egen hånd.

 

Du burde ikke vurdere om du kanskje ville trives bedre i et samfunn med et annet syn på "voldsbruk i oppdragende hensikt" enn det norske?

 

 

Etter mitt syn viste TS seg her langt mer voksen enn sin far. TS var i stand til å kontrollere sitt sinn og å løse sine problemer innen de rammer samfunnet setter og på en etisk uproblematisk måte. Far var ikke. Evne/vilje til å vise en egnet oppførsel for situasjonen og evne/vilje til å ta ansvar for det man gjør er langt viktigere i forhold til "voksen" enn antall år på jorda. Det er derfor noen kan betraktes som voksne (unntatt et par skranker loven setter utelukkende på basis av alder) når de er 16, mens andre ikke kan det når de er 36...

 

Nei, husk det gamle ordet om at "stor er den som kan styre en by, større den som kan styre et land, men størst den som kan styre sitt eget sinn". Knapt noe forteller om voksenhet som evne til selvbeherskelse.

 

Derimot, TS, må du arbeide med emnet "tilgivelse". Da skal du huske at den går på to plan:

 

Det ene planet er vilje til å forstå (selv om du absolutt ikke behøver godta!) den andres handlinger og så være villig til å gi en ny sjanse i stedet for å avskrive. Å klare det skjer ikke av seg selv. Å ikke klare det vil derimot ødelegge deg som menneske i lengden, for da vil du nære hat, og hat spiser mennesket opp i lengden.

 

Det andre planet er å uttrykke for den andre at man tilgir. Det er ganske vanskelig å uttrykke før den dagen kommer at at man skjønner den andre har et ønske om å bli tilgitt.For å spissformulere det litt, man kan ikke (utad) tilgi en person som slett ikke har noe ønske om å bli tilgitt. Å gå rundt og fortelle en person at man tilgir før personen ønsker å bli tilgitt får lett den kjedelige bivirningen at den andre da bruker dine ord som et grunnlag for å rettferdiggjøre sine egne handlinger. Det blir litt som å gi bløtkake til en som avskyr både deg og bløtkake. Det er en viss fare da for at først går bløtkaka i veggen og så bruker personen det du gjør som argument for å fortsette sin egen oppførsel mot deg. Du kan ikke tilby en slik person bløtkake på noen formålstjenlig måte selv om du har bakt bløtkake, gjort den klar og er villig til å dele av den når som helst.

 

Så her, TS: Den ene sida må du arbeide med snarest, og om nødvendig søke hjelp til så ikke hat får feste seg hos deg og spise deg opp som menneske. Den andre sida må du nok vente med til far har noe ønske om å ta i mot.

Lenke til kommentar

Lett for deg å si, hvordan skal en liten jente klare dette?

 

Men du troller sikkert elller?

 

Viste ikke at ts var en jente på daværende tidspunkt. Det forklarer den infantile provokasjonen. "Jeg sier det jeg vil for det har jeg RETT til". Har dere noen gang hørt en mann uttale seg slik for å begrunne bedriten oppførsel? Nei, for de fleste men forstår at rettigheter lett kues med en neve mot ansiktet om man ikke oppfører seg, så dette er ikke annet enn nok en dårlig oppdratt jente som aldri har forstått at de må innrette seg rang og orden som alle andre.

 

Når det er sagt så virker ikke denne faren helt god,så er det ikke kun et engangstilfelle så er anmeldelse det korrekte valget Ts fikk det dog til å virke som om hun var en litt sinnsforivrra og svak mann som prøvde å belære sin egen far, antaeligvis gjentatte ganger, helt til han fikk nok, der han like provoserende lager et fjell ut av en liten gråstein ved å blande inn politi istedet for å sette han på plass selv.

Endret av Kalkunkrøll
Lenke til kommentar

Viste ikke at ts var en jente på daværende tidspunkt. Det forklarer den infantile provokasjonen. "Jeg sier det jeg vil for det har jeg RETT til". Har dere noen gang hørt en mann uttale seg slik for å begrunne bedriten oppførsel? Nei, for de fleste men forstår at rettigheter lett kues med en neve mot ansiktet om man ikke oppfører seg, så dette er ikke annet enn nok en dårlig oppdratt jente som aldri har forstått at de må innrette seg rang og orden som alle andre.

 

Du er faen ikke rett i hodet, men det har du helt sikkert hørt før.. Søk hjelp, både for din egen del og for samfunnet generelt sin del..

Lenke til kommentar

Du er faen ikke rett i hodet, men det har du helt sikkert hørt før.. Søk hjelp, både for din egen del og for samfunnet generelt sin del..

 

Bla bla...nøyaktig hva er det som er for hard kost å svelge? At jeg oppfordrer til anmelde han etter tingenes tilstand, eller at jeg sier det er mer effektivt å ordne sånne konflikter seg imellom om det bare er et enganstilfelle? Staten har hvertfalll yktes med å oversensitivisere deg og andre likesinnede droner for å skape sysselsetting i politiet og helsevesenet.

Endret av Kalkunkrøll
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ektheten av dette vet hverken du eller jeg. Han kan slite med et psykisk problem. En persons oppførsel i sammenhenger ellers vil si mye..

 

Selv om han ber oppriktig om unnskyldning og får tilgivelse, må han fortsatt ta konsekvensene av sine egne handlinger.

 

Hvis han er psykisk syk og ikke er ansvarlig for oppførselen sin, så er det fortsatt på plass med en anmeldelse, så kan en utredning og retten plassere ham på en egnet institusjon og gi ham den behandlingen han trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om en utskeielse fra sin egen far ødelegger forholdet, så var der ikke noe forhold til å begynne med. Et forhold måles ikke når alt går på skinner, men når ting sklir ut, så kan man se hvor mye verdt forholdet er. Om du ikke gidder mer, så var der ikke noe til å begynne med.

 

Å anmelde han er en korrekt ting å gjøre, men det har sin pris, det vil gjøre det ekstremt vanskelig å skvære opp. Et brutt forhold mellom familie kan ordnes opp i, men en merkelapp hos politiet kan ikke ordnes opp i. Ikke det at han ikke fortjente denne merkelappen, men den vil likevel ligge der som et problem og som et dårlig minne, som hindrer i å glemme og gå videre.

 

Tenker på min egen far, som er det stikk motsatte av din far. Han har alltid bare vært der for meg, alltid vært snill, alltid vært det aller beste. Kunne aldri falt meg inn å anmelde min egen far, litt vanskelig å se for seg situasjonen at en slik far eksisterer (for min del)

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Den fyren må virkelig slite med noen indre demoner hvis han klarer å bli så tent av å diskutere noe så trivielt med sin egen datter. Det finnes situasjoner der mennesker kan bli så provosert man forstår hvorfor de tyr til vold, men her er reaksjonen helt ute av enhver proporsjon og det lukter store psykiske problemer lang vei. Han kan umulig ha det spesielt godt med seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Datter :)

 

 

Skulle ønske du var min sønn (datter), som skjønner hvor idiotisk det er å røyke.

Har en slask av sønn på 19 som er opplært til å leve normalt sunt, men likevel begynte å røyke i 16-17års alder. Det irriterer meg stadig vekk og vil sikkert prege vårt forhold resten av livet dessverre...

Lenke til kommentar

 

 

Skulle ønske du var min sønn (datter), som skjønner hvor idiotisk det er å røyke.

Har en slask av sønn på 19 som er opplært til å leve normalt sunt, men likevel begynte å røyke i 16-17års alder. Det irriterer meg stadig vekk og vil sikkert prege vårt forhold resten av livet dessverre...

 

Ikke rart han trenger noen substans i livet sitt med sånne patetiske holdninger fra det som er fundamentet i livet hans. Du skulle blitt voksen før du fikk barn vet du. Slutt og irriter deg over at den voksne sønnen din prøver ut livet litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke rart han trenger noen substans i livet sitt med sånne patetiske holdninger fra det som er fundamentet i livet hans. Du skulle blitt voksen før du fikk barn vet du. Slutt og irriter deg over at den voksne sønnen din prøver ut livet litt.

 

Så det er patetisk å ønske at ens egne barn ikke røyker?

Lenke til kommentar

Det irriterer meg stadig vekk og vil sikkert prege vårt forhold resten av livet dessverre...

Faktisk ... 'prege forholdet for resten av livet' - Nå er jeg far til 3 selv, og om en av de har startet å røyke, så vet de hva jeg mener om det, og de vet hva det koster, helse osv ... Det er DERES liv, vi har de bare på lån og skal prøve å lære de verdier og holdninger vi mener er rett. At de tar sine egne valg er endel av det å vokse til - vi trenger ikke være enig, men det er uansett deres valg. Hvis du er så dømmende på dette ovenfor eget 'barn', så syns jeg du skal se deg selv i speilet og se alle de feilvalgene du selv har gjort - det du nevner her nå er blant en av de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk ... 'prege forholdet for resten av livet' - Nå er jeg far til 3 selv, og om en av de har startet å røyke, så vet de hva jeg mener om det, og de vet hva det koster, helse osv ... Det er DERES liv, vi har de bare på lån og skal prøve å lære de verdier og holdninger vi mener er rett. At de tar sine egne valg er endel av det å vokse til - vi trenger ikke være enig, men det er uansett deres valg. Hvis du er så dømmende på dette ovenfor eget 'barn', så syns jeg du skal se deg selv i speilet og se alle de feilvalgene du selv har gjort - det du nevner her nå er blant en av de.

 

Det største feilvalget er selvfølgelig å få unger i det hele tatt, i denne verden som er på vei nedenom og hjem, takket være all misbruk, lureri, krig og elendighet satt i sving og videreført av korrupte maktgale folk verden over, som fortsetter å sørge for seg selv sånn at ingen kan ta dem eller deres gutteklubbvenner.

 

Du har rett i at det er deres liv, som de velger å drite på med å helt bevisst velger å bryte ned kropp og helse.

 

Hvor går grensa for hva vi skal tolerere fra barna. Hærverk, tjuveri, svindel, narkotia???? Det vil jo også være deres valg.

Lenke til kommentar

Hvor går grensa for hva vi skal tolerere fra barna. Hærverk, tjuveri, svindel, narkotia???? Det vil jo også være deres valg.

Du har tatt mange valg som går utover din helse, garantert. Du har også gjort andre valg som ikke har vært så bra, garantert. (ja, jeg har også gjort det).

 

Så da skal altså også dine feilvalg (eller er de feilvalg - det kommer helt an på hvem som ser det an) påvirke resten av livet.

Du skal altså dømme et 'barn' som starter å røyke og la dette påvirke deres forhold.

 

Tolerere? Skal de tolerere din valg da? Er du den som bestemmer hva som er rett og galt, og bare du? Til din opplysning, så er det å røyke fullt lovlig.

 

Hvem har ikke stjålet, gjort litt hærværk, og også prøvd narkotika(om det er rusing på alkohol, eller noen jointer, er vel samme greia, men der alkohol er farligere isolert sett) - jeg vil si de fleste har vært gjennom en slik periode i livet.

 

Så dette skal man la henge over 'barna' resten av livet, istedet for å fortsette å veilede og lede de på riktig vei når de gjør noen feilvalg - man skal la det henge med resten av livet i følge deg.

Glad du ikke er en av mine foreldre i alle fall.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...