Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det for drøyt å anmelde sin egen far?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det mye vi andre ikke vet: Hvis han har for vane å være voldelig, kan det før eller senere bli nødvendig. Var det mere en engangshendelse ville jeg heller vært i tvil. Det hadde vært atskillig værre om du var barn.

Han kan jo ikke være så fæl hvis du savner kontakten med han. Tror det hadde vært lettere å skvære opp hvis du ikke hadde gjort dette.

Ville heller tatt en samtale med han om terapi fks. hvis han sliter med å styre sinnet sitt.

Men var poenget å få han juridisk straffet så...

 

Han er egentlig ganske rolig av seg. Men problemet kommer med en gang man ikke er enig med han. Som regel er vi enige om det meste. Men når han først blir sint, går rullgardina virkelig ned, og det virker nesten som om han får blackout eller noe.. Han har alltid valgt å "disiplinere fysisk" når vi var små, i form av å ta oss i øra og gi oss ris på rompa. Men det har vært hendelser da jeg var yngre som for eksempel en gang da han kastet meg gjennom rommet sånn at jeg havnet på støvsugeren.. Det var også en gang han banket opp mamma, sånn at hun blødde fra ansiktet.

 

Det at han valgte å ta oss i øra i ny og ne er kanskje ikke så ille. Men det at han gjør noe sånt nå, når jeg er voksen, syns jeg blir for dumt. Men samtidig har jeg dårlig samvittighet fordi jeg har anmeldt han, og jeg vil jo egentlig ikke at vi skal være uvenner. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan tilgi det han gjorde.. Følte meg egentlig presset av mamma og samboeren min til å anmelde det også.. Men samtidig vet jeg jo at han egentlig fortjener det.. Uff

 

Han kom også tilbake etter hendelsen for å unnskylde seg, men jeg ville ikke snakke med han. Som sagt, jeg veit ikke hvordan man tilgir sånt..

Endret av mac12333
Lenke til kommentar

Det endte med at jeg anmeldte han, men samtidig har jeg dårlig samvittighet for å ha gjort det. Mamma mente også at jeg burde anmelde fordi han bor sammen med en dame, og dems barn, og at denne anmeldelsen kanskje kunne stoppe han fra å behandle de på samme måte.

 

Hør på moren din. Barna er de første som blir neglisjerte av samfunnet når foreldrene ikke er skikket til å gi de trygge oppvekstvilkår. Selv om det ikke skulle føre til en endret situasjon for barna at du anmelder faren din, så tror jeg det er bra for dem å se at noen tør stå imot og at ikke alle godtar slik oppførsel.

 

Slemme voksne er som store troll i barns øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Han kom også tilbake etter hendelsen for å unnskylde seg,"

 

Dette viser at han tross alt har kvaliteter, han går i seg selv og erkjenner.

 

Mestringskontroll er stikkordet her. Tviler på at anmeldelser hjelper på den biten, men man vet aldri. Det er klart at han sliter alvorlig med et temperament - men egentlig er en ganske ålreit person utover det?

 

Mitt råd: Skriv til han. Ikke be om unnskyldning, men si heller at etter så mange episoder med vold fra hans side, syntes du ikke at du hadde noe valg. Fortell samtidig at du setter pris på ham og ønsker fortsatt kontakt osv.

 

PS: La iallfall ikke din mor (hans ekskone) styre noe av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

synes du gjorde det rette. Det finnes INGEN unnskyldning for å ty til vold.. Har hatt en trygg og sikker oppvekst selv, så det er vansklig å sette seg inn i din situasjon.

 

Har da sett litt av hvert opp gjennom årene og kjenner folk som har hatt voldlige foreldre, og dem som tyr til vold vil alltid ty til vold. En unnskyldning, varer bare til neste gang det svartner for faren din, og da er han nok tilbake til sitt gamle jeg.

 

Kanskje en annmeldele, får ham til å tenke seg om to ganger neste gang....selv om jeg tviler på det, slike folk har ofte vanskligheter med å styre sinnet sitt. Han får i hvertfall vite hvor alvorlig du synes hans oppførsel og være måte er, når du annmelder han.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Alle voldsmenn og damer kan kunsten med å si unnskyld men de færreste tar innover seg at de må endre seg. Faren har sikkert opptrådt voldelig tidligere og bedt om unnskyldning hver gang.

 

Ektheten av dette vet hverken du eller jeg. Han kan slite med et psykisk problem. En persons oppførsel i sammenhenger ellers vil si mye..

Lenke til kommentar

Anmeld gjerne men ikke kutt ut faren din. Dersom du ikke vil kutte ut faren din, så er det kanskje litt dumt å anmelde?

 

Finnes det ikke et konfliktråd eller noe sånt? Kanskje far din trenger et anger-management kurs eller no sånt? Vet at det finnes.

 

Det han gjorde var feil, han mistet besinnelsen.

 

Det er også feil å røyke i bilen med et barn i. Men det var jo deres bil da, så for deres del kan de gjøre som de vil.

Lenke til kommentar

Det er også feil å røyke i bilen med et barn i. Men det var jo deres bil da, så for deres del kan de gjøre som de vil.

 

Nei det kan de faktisk ikke.

 

Tobakkskadeloven § 28. Vern av barn mot passiv røyking

 

Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

Tilføyd ved lov 24 mai 2013 nr. 17 (ikr. 1 juli 2013 iflg. res. 24 mai 2013 nr. 515).

Endret av kjetilkl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns ikke du er et voksent menneske om faren din fortsatt er fysisk overlegen deg. Dette var bare barnslig. Jeg hadde disiplinert han tilbake fysisk om dette bare var et engangstilfelle. Hvorfor i all verden gå gjennom så mye styr når du kunne satt han på plass på en mye mer konsekvent og forståelig måte?

Jeg synes ikke du er et voksent menneske, punktum.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Syns ikke du er et voksent menneske om faren din fortsatt er fysisk overlegen deg. Dette var bare barnslig. Jeg hadde disiplinert han tilbake fysisk om dette bare var et engangstilfelle. Hvorfor i all verden gå gjennom så mye styr når du kunne satt han på plass på en mye mer konsekvent og forståelig måte?

 

Lett for deg å si, hvordan skal en liten jente klare dette?

 

Men du troller sikkert elller?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er ikke straffesanksjonert, så pålegg fra politiet er vel maks "straff" - Det betyr fortsatt ikke at det ikke er ulovlig, og "barnet" har da iallefall en lov å henvise til.

 

? Et barn henvise til en lov???

 

Tror det er storesøster som må ta den jobben. En ubrukelig lov altså, laget for å score politiske poeng og intet annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kutt all kontakt og hold deg unna. Oppretthold anmeldelsen og vær konsekvent i dine uttalelser mot han.

 

Jeg ble nærmest terrorisert av min far og hans menighet i yngre alder, og han var også voldelig, da spesielt mot mine brødre etc. Det slutter aldri, det kan jeg fortelle deg med en gang. En gang voldelig, alltid voldelig. Jeg er kanskje litt farget av min situasjon, men det forandrer ikke faktum, eller hvordan min far er.

 

Ta gjerne kontakt med meg på pm hvis du vil høre mer om hva jeg gjorde og hvordan ting var, er en altfor lang historie til å ta opp her.

 

Jeg har kun angret på en ting med hele denne situasjonen og det er at jeg aldri anmeldte han for faenskapen han dro både koner og barn igjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som dei andre her er sagt så er det ikkje for drøyt å anmelde faren din for dette.

 

Det kunne vært grunnlag for å velge å ikkje anmelde dersom dette var ein slags form for missforsåelse eller liknande. F.eks i form av at vitnet ikkje fekk med seg skikkelig kva som hente og at politiet blei tilkalla utan at det var behov for det.

 

Men slik som du legger det fram her så er det heilt klart at dette var ei voldshandling som ligger langt over det som kan unskyldast.

Når du i tillegg legger fram at faren din bruker eller har brukt vold mot andre familiemedlemmer så er det ingen tvil om at det var det rett å anmelde han.

 

 

Du skal også ta unskyldninga med ei klype salt. Mest sannsynlig så dreier dette seg meir om at han er redd for konsekvensane og vil ha deg til å trekke anmeldelsen, enn at det dreier seg om at han er oppriktig lei seg for at han brukte vold.

 

I beste fall så kan denne anmeldelsen gjere at faren din får tilbud om den hjelpa han trenger for å kunne beherske seg i oppheita situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...