inexx Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Varselikonet til batteriet mitt begynte og lyse akkurat nå på hjemturen, rundt 2 minutter unna huset mitt. Jeg merket ikke at det begynte og lyse først, det jeg merket var at bilen ble SVÆRT tung å styre, såvidt jeg klarte og vri han om når jeg kjørte av E6. Hvilken sammenheng kan batteriet ha med styringen, jeg vet ikke om det kansje har noe med servoen og gjøre? Bilen er relativt ny, og han jeg kjøpte den av hadde montert 2*10" sub bak i bilen, samt frontsett og 6x9 i hattehylla, og de brukte 2 forskjellige forsterkere. Kan dette ha noe og si hvorfor batteri ikonet begynte og lyse?. Leste på Dinside.no at når ikonet lyste var det pga. batteriet var under 13 volt og burde skiftes på et verksted. Det nøtter altså ikke bare å ladde batteriet, vist nei, holder et orginalt batteri godt nok for denne typen anlegg (Mitsubishi Carisma 2001 1.9DI-D). Eller må jeg investere i ett spesielt batteri pga. anlegget? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Åpne panseret, og se om dynamoreima er slakk/røket. Det er en gummireim som driver ting som air condidion, servo, dynamo osv. VIKTIG: Etter en stund vil du ikke få hjelp av bremsekraftforsterkeren for å bremse. Da må du bremse HARDT for å klare å stoppe. (tror jeg) Endret 25. juli 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Det er ikke varsellampe for batteriet, men for ladingen. Dette kan ha mange årsaker, slakk vifterem er en vanlig mulighet. Det kan også være feil på dynamo, laderegulator eller en jordfeil. Dersom styringen ble tung, og bilen din har servostyring drevet av rem fra motoren (ikke elektrohydraulisk eller elektrisk), kan det være at samme rem driver både servopumpe og dynamo, og at denne er slakk. Lenke til kommentar
inexx Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Jepp, det var dynamoreima som hadde gått... Dette er vel grunnen til at batteri ikonet lyser eller? EDIT: så ikke posten din zanta, men takk for svar. Må se og få skaffet meg en ny dynamo reim da. Endret 25. juli 2013 av inexx Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Ja, reima driver dynamoen. Dynamoen lader bilbatteriet. Batteriet driver ALT det elektriske i bilen din. Dette inkluderer tenninga, så når batteriet er tomt vil ikke motoren kunne fungere. Bilen er altså kun kjørbar med strøm i batteriet. Endret 25. juli 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå