joker222 Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Trenger du kilde på at islam har regler for når man kan spise og ikke spise? For hva man kan spise og ikke spise? Når man kan ha sex og ikke ha sex? Hvem man kan og ikke kan ha sex med? Hvilke klær man kan og ikke kan gå med? Du er den eneste muslimen jeg har snakket med som spør om kilder på dette. Skal jeg virkelig bruke tid på å finne kilder på Islams regler anngående sex, ekteskap, faste og klesbruk? Fordi du ikke godtar min påstand om at islam inneholder regler om dette? Er du forvirret eller?? Svar meg, når har jeg spurt deg: kilder på regler for når man kan ha sex og ikke ha sex, hvem man kan og ikke kan ha sex med og hvilke klær man kan og ikke kan gå med?? Når har jeg spurt deg: kilder på Islams regler anngående sex, ekteskap, faste og klesbruk?? Ok, for å gjøre det veldig enkelt. Jeg spurte om du hadde kilder om at Islam er bare for menn, og de tingene jeg skrev som du påsto: - At man ikke kan spise reker - Regler for hvor man kan spise og med hvem - Regler om hvor man kan arbeide og med hvem - Regler om når man skal vaske seg og hvor man skal vaske seg Siden du har skrevet: "Samme med hva du kan spise. Gris? Reker?" Og "-når man kan arbeide, hvor man kan arbeide, med hvem man kan arbeide -når man skal vaske seg, hvor man skal vaske seg" Har du kilder fra Koranen på disse punktene som du har nevnt?? Vær ærlig og svar. Det er det eneste jeg trenger å vite. Endret 13. august 2013 av joker222 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Trenger du kilder på at islam inneholder regler for hvordan kvinner og menn skal kle seg, at ikke de skal gå med gull osv? Jeg kan jo godt google "islam clothing rules" og gi deg de første linkene som dukker opp: http://www.islamawar...rticle0001.html Say to the believing men that they should lower their gaze and guard their modesty: that will make for greater purity for them: And Allah is well acquainted with all that they do. And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husbands' fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex; and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments. And 0 you believers! Turn all toward Allah that you may attain bliss. Surat-un-Nur (24) 30-31 http://www.al-islam....and-women/5.htm 86 – Rule: It is not a problem to wear clothing that has been stitched with thread made of silk. AGKLMS Apparently, it is allowed. B 87 – Rule: It is haram for men to beautify themselves with gold, or wear clothing that has been stitched with gold, whether it be something apparent or hidden, and the Salat prayed (by a man who has gold on) is void. Therefore, if for example, a man is wearing gold chain around his neck, then even if it is hidden (under his shirt), it is still haram. Her ser vi at islam har detaljerte regler som skal styre hvilke klær mennesker kan og ikke kan gå med. Du kan gå med silke (?), men ikke gull. Jeg har jo sagt at midtøstlig monoteisme er laget for å detaljstyre livene til folk og alle aspektene, slik som hvam man kan spise, hva man ikke kan spise, hvor man kan spise og ikke spise, når man kan spise og ikke spise, når man kan ha sex og ikke, med hvem man kan ha sex og ikke, hvilke klær man kan ha på seg og ikke. Slik fortsetter det. Dette er allmennkunnskap, synes det er rart du trenger kilder på det. Jeg får bruke en 20 minutter for å google dette da. Reker var ikke et eksempel fra islam, det var et eksempel som viste tendensen generelt over midtøstlig monoteisme. http://answers.yahoo...15113230AAGHtea "Of the animals that live in the sea or in a river, if the animal has fins and scales, you may eat it. But whatever lives in the sea or in a river and does not have fins and scales -- including the things that fill the water and all other things that live in it -- you should hate. You must not eat any meat from them or even touch their dead bodies, because you should hate them. You must hate any animal in the water that does not have fins and scales." Leviticus 11:9-12 NCV http://www.sistani.o...&id=46&pid=2044 A Muslim is allowed to eat the food prepared by a non-Muslim who is not from Ahlul Kitãb [for example, a Hindu or a Buddhist], provided that he does not know or is not sure that the non-Muslim touched the food with wetness; and provided that he does not know or is not sure that the food consists of what is forbidden to him like intoxicating drinks. As for meat, fat and their extracts, there are specific rules that will come later on. A Muslim is allowed to eat any food made by a person whose faith and religion is not known to him, no matter whether that person touched it with wetness or did not touch it, provided that he does not know or is not sure that the food consists of what is forbidden to him. As for meat, fat, and their extracts, there are specific rules that will come later on. t is not necessary for the Muslim to question the person who prepared the food about his beliefs or disbeliefs, or whether or not he had touched the food, even if that inquiry is very convenient and natural for one who wants to ask. In short, all kinds of food with the exception of meat, fat, and their extracts are permissible for a Muslim, even if he doubts that it might contain something which is forbidden for him to eat or doubts that its cook —whosoever he may be— had touched it with wetness. (See the question-answer section below.) http://islamqa.info/en/ref/2532 “When any one of you sits down to answer the call of nature, he should not face the qiblah or turn his back towards it.” He should not touch his penis with his right hand when urinating, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “When any one of you urinates, he should not hold his penis in his right hand or clean it with his right hand; and (when drinking), he should not breathe into the vessel.” (Reported by al-Bukhaari, 150). “When any one of you wipes himself, he should not use his right hand.” (Reported by al-Bukhaari, 5199) Så ser vi altså at muslimer har regler for hvilken vei du skal drite, hvilken hånd du skal tisse med og hvilken hånd du skal tørke deg i rumpa med. http://en.wikipedia....slamic_rest_day Muslims replace Sabbath rest with jumu'ah (Arabic جمعة ). Also known as "Friday prayer", jumu'ah is a congregational prayer (salat) held every Friday (the Day of Assembly), just after midday, in place of the otherwise daily dhuhr prayer; it commemorates the creation of Adam on the sixth day, as a loving gathering of Adam's sons. The Quran states: "When the call is proclaimed to prayer on Friday, hasten earnestly to the Remembrance of Allah, and leave off business: That is best for you if ye but knew" (62:9) Islam har en rekke regler for sex og ekteskap (hvis ikke du visste det): http://islam.stackexchange.com/questions/1355/in-islam-are-there-limits-on-sex-between-a-married-couple Your wives are a place of sowing of seed for you, so come to your place of cultivation however you wish and put forth [righteousness] for yourselves. And fear Allah and know that you will meet Him. And give good tidings to the believers. 2:223 Abu Hurairah, Book of Divination and Omens, Sunan Abu Dawood, 3895. If anyone [resorts to a diviner and believes in what he says (according) to the version of Musa) or] has intercourse with his wife (according to the agreed version) when she is menstruating, or has intercourse with his wife through her anus, he has nothing to do with what has been sent down to Muhammad. It is made lawful for you, in the nights of fast, to have sex with your women. They are a cover for you and you are a cover for them ... and do not have sexual intimacy with them while you are staying in mosques for I'tikaf. These are the limits set by Allah, so do not go near them. Thus Allah manifests His signs to the people that they may be God-fearing. 2:187 Synes det er rart at du som er muslim setter spørsmålstegn og krever kilder ved påstander om at islam inkluderer regler for disse temaene. Som du skjønner har jeg fullt belegg for mine påstander når jeg sier at islam og midtøstlig monoteisme inneholder en lang liste med regler som skal detaljstyre livene til folk, enten det er snakk om mat, drikke, klær, sex, arbeid eller andre aspekter med hverdagslige gjøremål og aktiviteter. Endret 13. august 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 (endret) Trenger du kilder på at islam inneholder regler for hvordan kvinner og menn skal kle seg, at ikke de skal gå med gull osv? Jeg kan jo godt google "islam clothing rules" og gi deg de første linkene som dukker opp: http://www.islamawar...rticle0001.html http://www.al-islam....and-women/5.htm Her ser vi at islam har detaljerte regler som skal styre hvilke klær mennesker kan og ikke kan gå med. Du kan gå med silke (?), men ikke gull. Jeg har jo sagt at midtøstlig monoteisme er laget for å detaljstyre livene til folk og alle aspektene, slik som hvam man kan spise, hva man ikke kan spise, hvor man kan spise og ikke spise, når man kan spise og ikke spise, når man kan ha sex og ikke, med hvem man kan ha sex og ikke, hvilke klær man kan ha på seg og ikke. Slik fortsetter det. Dette er allmennkunnskap, synes det er rart du trenger kilder på det. Jeg får bruke en 20 minutter for å google dette da. Reker var ikke et eksempel fra islam, det var et eksempel som viste tendensen generelt over midtøstlig monoteisme. http://answers.yahoo...15113230AAGHtea http://www.sistani.o...&id=46&pid=2044 http://islamqa.info/en/ref/2532 Så ser vi altså at muslimer har regler for hvilken vei du skal drite, hvilken hånd du skal tisse med og hvilken hånd du skal tørke deg i rumpa med. http://en.wikipedia....slamic_rest_day Islam har en rekke regler for sex og ekteskap (hvis ikke du visste det): http://islam.stackexchange.com/questions/1355/in-islam-are-there-limits-on-sex-between-a-married-couple Synes det er rart at du som er muslim setter spørsmålstegn og krever kilder ved påstander om at islam inkluderer regler for disse temaene. Som du skjønner har jeg fullt belegg for mine påstander når jeg sier at islam og midtøstlig monoteisme inneholder en lang liste med regler som skal detaljstyre livene til folk, enten det er snakk om mat, drikke, klær, sex, arbeid eller andre aspekter med hverdagslige gjøremål og aktiviteter. Hvis du hadde lest mer nøyaktig på hva jeg spurte om (fra den siste setningen jeg skrev): ” Har du kilder fra Koranen på disse punktene som du har nevnt??” Uansett jeg skal ikke klage! Endelig, kilder! Takk skal du ha! Av de reglene som har du kommet med nå, er det jeg (og de muslimene jeg kjenner) følger: - regler om ekteskap og bæring av gull, tror jeg. Nesten alle reglene som du har kommet med nå, er fra hadith. Alle muslimer tror på Hadith samlinger, men de reglene du har kommet med, så må du huske at ikke alle som tror på disse. Og ikke alle som følger disse reglene. Hvorfor? Fordi det finnes mange Hadith som sier noe annet. Ikke alle muslimer tror på den samme Hadithen. Altså Hadit, som er i strid mot Koranen skal forkastes. Tolkningen av koranen går gjennom profetens lære. Det er her forskjellige tolkninger oppstår. Dette er ikke nødvendigvis dårlig, men tvert imot en fordel som viser at Islam og Guds kunnskap er ubegrenset, slik at det er åpent for forskjellige argumenter og tolkninger. Men jeg blir veldig irritert på ”ledere” som misbruker Islam, og gir feil bilde av Islam. Jeg mener ikke fra kildene dine, for disse er fra lovskoler osv. men det jeg mener er "ledere" som Al-Qaeda og andre ekstreme Islamist grupper. Disse representerer tilsynelatende ikke Islam. Det er umulig å gjennomføre islamske lover i verden og spesielt i Europa og Norge. Fordi muslimene er uenige i noen av lovene. Vi har fem lovskoler som muslimene velger å følge, og de lovskolene tolker noe av sharian forskjellig. Siden lovskolene har ulik tolkning, er det umulig å gjennomføre lover der alle muslimene skal følge den. Når Profeten levde var det klart og tydelig hva som var forbudt og hva som var reglene, men da Profeten forlot denne verden, var det andre ledere (Kalife) som overtok. Jeg må si problemet var at mange av de «lederne» fulgte ikke Islams lære, som for eksempel Umayyad dynastiet. Mange av disse dagens ”lederne” er ekstreme spesielt fra Saudi Arabia, De handlet og lagde sine egne lover ut ifra sine politiske og økonomiske interesser, ikke religionen, dessverre. Helt til den dag i dag finner vi slike «ledere». Noen av de «lederne» misbrukte Islam for å oppnå sine mål. Jeg har hørt om disse reglene du har oppgitt, men grunnen til at jeg ba om kilder, er at jeg ikke følger mesteparten av disse reglene. Og jeg trodde du mente at du hadde lest disse eller hadde kilder fra Koranen. Jeg og de muslimene jeg kjenner følger lederen vår som sjekker alltid hadithen med Koranen, vi har satt spesielt stor fokus på Koranen, fremfor Hadith. Fordi i Koranen står det: ”Gud har satt disse klare reglene, for at dere skal følge den, for Han vet best hva som er best, Gud vil ikke gjøre det vanskelig for menneske” (nå husker jeg ikke vers og kapitel i farten) Derfor tenker jeg at det er ikke vits å overdrive med regler, det skal ikke vær sånn egentlig. I Koranen står klare regler, og her går grensen, hvis du skjønner hva jeg mener? F.eks. i Koranen står det at det er forbudt å spise døde dyr, og at de skal slaktes slik at det blir Halal. Jeg vet ikke om jeg har fortalt deg, men jeg har ikke arvet religionen min fra generasjon til generasjon sånn at jeg ikke vet noe om den, som en del muslimer dessverre har. Kanskje de muslimene som du har pratet med har mangel på kunnskap om sin religion. Jeg kan argumentere for min religion og alt det jeg står for, for jeg har studert religionen nøye. Som du kanskje har merket, så bruker jeg mye Koranen, altså kilder fra Koranen osv. Det jeg har lært at det er mange forskjellige muslimer, det finnes forskjellige grupper, og det finnes forskjellige tolkninger. Og alle føler de følger den rette Islam, men hva som er rette Islam er individuelt. Både jeg og mine muslimske venner har våres tanker om hva som er den rette Islam. Islam har lært meg som muslim å respektere din tankegang, men trenger ikke å bli enig. Håper du har lært noe også, som fikk deg til å tenke litt. Takk for praten Endret 16. august 2013 av joker222 1 Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 (endret) Spørsmål som hva som er rett Islam: Så tenker jeg at det er bare Gud som vet. Og derfor er det viktig at man søker og tenker, er kritisk, ikke tror på alle Hadith man leser, og ikke minst, må man tenke logisk. Fordi Islam skal være logisk.Det viktigste med religionen er at man skal være et godt menneske, det er en av de første stegene hvis man skal representere den rette Islam. Hør hva Koranen sier: "Still ingen på linje med Gud! Gjør godt mot far og mor! Ta ikke barns liv av økonomiske eller sosiale grunner! Styr unna umoral, i det åpne og det skjulte! Ta ikke andres liv, når Gud har gjort livet ukrenkelig! Bruk ikke av foreldreløses eiendom! Vei rett i alt du gjør! Vær rettferdig i all din tale! Oppfyll dine plikter mot Gud!" ( Koran: 6,151-153)I Koranen står det også at du skal reflektere og tenke. Budskapet til Islam er: Du skal tro og gjøre det som er godt! Det betyr at hvis du er et godt menneske, så har du oppfylt halve budskapet! Videre står det i Koranen: "Gud er med dem som gjør det gode" (Koran; 29,69)" Den som kommer med en god handling, skal få tifoldig igjen. Mens den som kommer med en dårlig handling, skal få det samme tilbake, de skal ikke lide urett" (Koran 6,160) Endret 16. august 2013 av joker222 1 Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Jeg har blitt spurt av mange: "Hvis alle religioner lærer fred og harmoni, hvorfor kan ikke alle religioner oppnå fred og harmoni"Da er svaret mitt: Koranen sier: "Ved mennesket, og Han som formet det, og utstyrte det med syndighet og gudsfrykt! Ham går det godt, som holder seg ren. Ham går det galt, som lar seg forkomme." Kapittel 91: Vers 7-10"Religioner er en levemåte som enten er skapt av mennesker eller Gud, avhengig av hvilket religion det er og dets utforming. Det er ikke religionene som skal oppnå fred og harmoni, det er skapelsen. Tenk deg en 100% fungerende bil. Hvis sjåføren av denne bilen er en dårlig sjåfør og en uerfaren person, da er det stor sannsynlighet at denne personen ikke vil nå dens destinasjon, og på veien skade seg selv og andre. Men hvis sjåføren vet hvordan man skal kjøre og er en person med erfaring, da vil denne personen nå dens destinasjon og heller ikke påføre seg selv og andre skade på veien ditt. En religion er en levemåte, enten gjennom en bok eller oral form. Alle mennesker har en levemåte som er basert på morale lover og regler, samme hva hver enkelt kaller den levemåten. Det er sånn vi mennesker fungerer. Nå, det er ikke bilen som er objektet som skal nå fred og harmoni, bilen er en bil, den er det beste den kan være og fungerer som dens skapelse, som en bil! Det er den personen som kjører som vil nå en destinasjon og derfor bruker bilen, hva enn destinasjon de velger og hva de enn velger å kalle seg selv og bilen. Menneskers perfeksjon ligger ikke i det materialistiske, det ligger så mye høyere enn det!""Gode mannerer/moraler/holdning er perfeksjonen av et menneske" (Ghurar al-Hikam, no. 998) Endret 17. august 2013 av joker222 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) "Jeg vil heller dø enn å knele for din gud." Dette er en tankegang mange muslimske samfunn ikke klarer å tollerere. Alle har sin egen tolkning av religioner. Din tolkning er at noen religiøse ledere har misbrukt islam. Min tolkning er at alle religiøse ledere har misbrukt sin innflytelse for å oppnå sine mål, inkludert Muhammed og mange før ham. Endret 17. august 2013 av Abigor Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Det som er litt snodig for de fleste å forstå er at sharia finnes ikke som et entydig nedskrevet lovverk, men formuleres til enhver tid gjennom ulike skriftlærdes ofte varierende tolkninger av koranen og hadithene. Et av de største problemene jeg har med islam er at de "skriftlærde" manipulatorene vil detaljstyre alles liv - hva de kan spise, hvem de kan prate med, hvilke klær de skal gå med, hvordan de skal oppføre seg, og hva de skal tenke. Jeg liker ikke at andre skal detaljstyre mitt liv, islam er en direkte motpol til et liberalt samfunn, og frihetens motstander. Religion generelt bunner i enkelte personers hang til maktmisbruk og ønsket for å ha mest mulig kontroll over tanker og liv, og alle religioner bør snarest avskaffes. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Av de reglene som har du kommet med nå, er det jeg (og de muslimene jeg kjenner) følger: - regler om ekteskap og bæring av gull, tror jeg. Så du følger ikke regler for hvilken mat og drikke du kan og ikke kan spise? Regler for når du kan og ikke kan spise? Islams regler for hvordan du skal vaske deg? Uansett var dette eksempler fra islam generelt, og samsvarer selvfølgelig ikke slik du tolker det personlig. Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 "Jeg vil heller dø enn å knele for din gud." Dette er en tankegang mange muslimske samfunn ikke klarer å tollerere. Alle har sin egen tolkning av religioner. Din tolkning er at noen religiøse ledere har misbrukt islam. Min tolkning er at alle religiøse ledere har misbrukt sin innflytelse for å oppnå sine mål, inkludert Muhammed og mange før ham. Alle?? Er du helt sikker på det? Inkludert Muhammed? Hvor får du dette fra? Kalles dette ikke for stigmatisering? Du bør være litt forsiktig med dette. Du må huske på at muslimers "ledere" handlinger snakker ikke alltid for Islam, og det er ikke alle "ledere" som er sånn som de du snakker om. Jeg synes at det er synd at du ikke har reflektert over det jeg har sagt. At man skal undersøke grundig selv osv. Det er dumt av deg å angripe alle ledere for det fåtallet av muslimer har gjort... Jeg vet ikke hvor du får informasjonen fra... Jeg tror du burde lese gjennom alle svarene mine nøye! 1 Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Så du følger ikke regler for hvilken mat og drikke du kan og ikke kan spise? Regler for når du kan og ikke kan spise? Islams regler for hvordan du skal vaske deg? Uansett var dette eksempler fra islam generelt, og samsvarer selvfølgelig ikke slik du tolker det personlig. Du har misforstått både religionen Islam og om hva jeg har sagt, igjen du bør lese gjennom alle svarene mine, les det veldig nøye! Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Du må huske på at muslimers "ledere" handlinger snakker ikke alltid for Islam, og det er ikke alle "ledere" som er sånn som de du snakker om. Jeg synes at det er synd at du ikke har reflektert over det jeg har sagt. At man skal undersøke grundig selv osv. Det er dumt av deg å angripe alle ledere for det fåtallet av muslimer har gjort... Jeg vet ikke hvor du får informasjonen fra... Jeg tror du burde lese gjennom alle svarene mine nøye! Jeg har undersøkt grundig selv. Jeg leser svarene dine nøye. Er det slik at man kan tvile på religiøse ledere uten at det er stigmatisering, men så fort man mistenker analfabeten for å kjøre et religiøst sirkus for egen inntekt så er det stigmatisering? Jeg angriper hver religiøs leder for det hver enkelt har gjort. Og særlig for det majoriteten av muslimer har gjort, ikke fåtallet. Dette er din måte å vri og mistolke det til at alt skal støtte din religion. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Ingen som nevner tradisjon her. Sharia i Israel/Palestina er noe annet enn sharia på galninghalvøyen. Uansett er morallover noe dritt. Norge har flust av dem som shariastyrteland også har. Så den "moralske" høyhesten nordmenn setter seg på bør sporentreks draes vekk. Lenke til kommentar
freke Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 De troende må jo få lov til å praktisere sin religion i et sekulært samfunn. Hvis det sekulære landet hindrer de troende å drive sine halal butikker, og ha på de klærne de selv ønsker, da kan ikke det sekulære og velfungerende landet påstå at de er for frihet og likhet. I følge våre islamistvenner har vi da ikke mye å by muslimene her til lands (foruten umoral), så kan dere ikke bare dra ut i hellig krig i egypt og syria og afghanistan og pakistan og somalia og...... Lista går on and on. Mye å velge i Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Jeg har undersøkt grundig selv. Jeg leser svarene dine nøye. Er det slik at man kan tvile på religiøse ledere uten at det er stigmatisering, men så fort man mistenker analfabeten for å kjøre et religiøst sirkus for egen inntekt så er det stigmatisering? Jeg angriper hver religiøs leder for det hver enkelt har gjort. Og særlig for det majoriteten av muslimer har gjort, ikke fåtallet. Dette er din måte å vri og mistolke det til at alt skal støtte din religion. Husk at svarene jeg gir deg er ikke bare jeg som står for. Majoriteten av muslimer er enige med meg, utenom de mest radikale som utgjør en liten del av det muslimske mangfoldet. Men du tror at de radikale er majoriteten, jaja. Du sier du har undersøkt og lest svarene mine nøye. Ok, men jeg vil jo også at du skal tenke på det også, å tenke generelt før du snakker, fordi du burde vite at det er dumt å snakke før man tenker... Endret 18. august 2013 av joker222 1 Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 I følge våre islamistvenner har vi da ikke mye å by muslimene her til lands (foruten umoral), så kan dere ikke bare dra ut i hellig krig i egypt og syria og afghanistan og pakistan og somalia og...... Lista går on and on. Mye å velge i Denne setningen består av fordommer og generalisering av en stor gruppe mennesker. "dra ut i hellig krig", sier du, består av fordommer, fordi du har tatt et standpunkt på at det er generelt muslimer fra Norge som drar til hellig krig, uten å virkelig undersøke saken. Og når det brukes "dere" så har du generalisert alle muslimer. Dvs. at alle muslimer "drar til hellig krig". Ikke alle er radikale som du tror. Dessverre så frykter mennesker Islam grunnet lite eller ingen kunnskap om det sanne budskap. 1 Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 I følge våre islamistvenner har vi da ikke mye å by muslimene her til lands (foruten umoral), så kan dere ikke bare dra ut i hellig krig i egypt og syria og afghanistan og pakistan og somalia og...... Lista går on and on. Mye å velge i Hvorfor skal jeg dra ut i hellig krig i Egypt, osv.? Jeg er født og oppvokst her i Norge, Norge er hjemmelandet mitt. Og jeg er en stolt norsk muslim. Vet du hva du snakker om egentlig, når du sier hellig krig? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Husk at svarene jeg gir deg er ikke bare jeg som står for. Majoriteten av muslimer er enige med meg, utenom de mest radikale som utgjør en liten del av det muslimske mangfoldet. Men du tror at de radikale er majoriteten, jaja. Du sier du har undersøkt og lest svarene mine nøye. Ok, men jeg vil jo også at du skal tenke på det også, å tenke generelt før du snakker, fordi du burde vite at det er dumt å snakke før man tenker... Tror jeg at de radikale er majoriteten? Hvis du legger fra deg fordommene og unnskyldningene dine så ser du kanskje hva jeg faktisk sier. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Dessverre så frykter mennesker Islam grunnet lite eller ingen kunnskap om det sanne budskap. Nei, det er ikke grunnen. Grunnen er at det flyter blod i muslimske land og et menneskeliv er null verdt, folk frykter ganske enkelt for sitt liv og ønsker ganske enkelt ikke slik primitivisme i sitt nabolag. Det er mao: muslimers oppførsel som er problemet, hvis det samtidig er "det sanne budskapet" er problemet enda større. Endret 18. august 2013 av IHS Lenke til kommentar
joker222 Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Nei, det er ikke grunnen. Grunnen er at det flyter blod i muslimske land og et menneskeliv er null verdt, folk frykter ganske enkelt for sitt liv og ønsker ganske enkelt ikke slik primitivisme i sitt nabolag. Det er mao: muslimers oppførsel som er problemet, hvis det samtidig er "det sanne budskapet" er problemet enda større. Jo jo, du har rett. At det er muslimers handlinger som er problemet, men noen ganger også fordi mennesker som frykter Islam har ingen kunnskap om religionen. Fordi muslimers handlinger snakker ikke alltid for Islam, og det er ikke alle muslimer som er sånn. Så jeg kan tenke meg at begge parter har en jobb foran seg ja. Hvis det er snakk om muslimer så må man ta med med enkeltpersoner hvorfor de gjør som de gjør, og ikke en gruppe, for de snakker heller ikke for alle muslimene. Det er noen en del muslimer av Wahabisme- og Salafisme retningen mest fra Saudi Arabia, som f.eks. er enige med Bin Laden og hva han har gjort og kaller han en martyr, men er jeg og Islam enig med hans handlinger og tankegang? NEI og atter nei. Men jeg har prøvd å forklare hva den rette Islam er. Ondskap og godhet har ikke noe med bakgrunn eller religion å gjøre. Man skal ikke dømme folk som en gruppe, men som enkeltindivider. Er du enig? Etter Profetens død, en del av "lederne" handlet og lagde sine egne lover ut ifra sine politiske og økonomiske interesser, ikke religionen. Helt til den dag i dag finner vi slike «ledere». Noen av de «lederne» misbrukte Islam for å oppnå sine mål. Men så er spørsmålet: Hvorfor har ikke muslimene gjort nok for å styrte de totalitære regimene? Franskmennene hadde en revolusjon i 1789. Kongen ble styrtet og hengt. Denne revolusjonen bidro til en prosess der demokrati, frihet, likhet og brorskap ble viktige deler i folkets liv. Men har du tenkt hvorfor muslimene ikke har klart det? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå