Gå til innhold

Hjelp! har røsket ut nest en alt håret i forsøk på å lage en database

Anbefalte innlegg

trenger et enkel start på hva jeg kan gjør med å lage en database. har 5 hoved lister som jeg skulle hatt inn som en database lokalt på pc/nettbrett. men vet ikke om jeg skulle også laget en base som er aktive, ukskiftet og veteran. alle listene er om utrykkingskjøretøy og helikopter fra 330 og luftambulansen. i dag så bruker jeg exel ark til å føre alt opp, men det hadde vært greit å kunne hatt denne infoen på nettbrette også.

har prøvet å lest meg til å søkt på en del forkjellige typer systemer. men har ikke kommet lenger en prøv og feil stadie. så jeg håper det er noen som har noen gode forslag og råd å komme med.

håper posetive svar... og ikke bare oppgulp fra forum ryttere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du noe programmering?

Ønsker du å lære deg noe programmering?

Eller ønsker du et ferdig program som du kan legge listene inn på?

Hvis det siste passer best, så kan det være en ide å se på program som EverNote, Memento eller SpringPad.

edit: Det finnes også programmer (som Polaris Office) som skjønner Excel regneark.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

et nettbrett er vel ofte på nett, så hvorfor ikke bare importere regnearkene dine i apps.google.com så er de tilgjengelige over alt?

ellers er stackoverflow-tipset ovenfor ikke dumt, eller kanskje dette er noe du kan bruke? http://www.droiddb.com

siden det høres ut som du egentlig er ute etter en applikasjon kan du jo prøve en annen gruppe her på forumet også.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

men det nettbrette jeg har er ikke utstyrt med simkort eller tråløst nettverk. regner med at jeg akn ha ekstern på den.

kan noe men er ikke så stødig på programeringen at jeg greier å tenke løsinger.

Lenke til kommentar

et nettbrett er vel ofte på nett, så hvorfor ikke bare importere regnearkene dine i apps.google.com så er de tilgjengelige over alt?

ellers er stackoverflow-tipset ovenfor ikke dumt, eller kanskje dette er noe du kan bruke? http://www.droiddb.com

siden det høres ut som du egentlig er ute etter en applikasjon kan du jo prøve en annen gruppe her på forumet også.

Nå var det mer databasen jeg var ut etter. så får appsen komme etter vært

Lenke til kommentar

men det nettbrette jeg har er ikke utstyrt med simkort eller tråløst nettverk. regner med at jeg akn ha ekstern på den.

Hvilket nettbrett er det snakk om?

Vanskelig å få tak i dataene uten en app, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å få tak i dataene uten en app, da.

Enig med tomsi det vil faktisk ikke gå ann å få inn databasen uten å ha en app som leser den.

Excel fungerer på mange måter som en database. Du har excel som leser dataen som ligger lagret i en database med info.

Lenke til kommentar

håper posetive svar... og ikke bare oppgulp fra forum ryttere

Du beskriver problemstillingen som om vi var innvidde i prosjektet ditt, noe vi jo ikke er. Du får prøve å forklare bedre hva det er du ønsker å få til. Jeg klarer iallefall ikke å lese det ut av innlegget ditt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har du vel ikke røpet hva slags brett du har men er det Android har du allerede SQLite, så da er du jo i mål allerede. Lykke til.

Edit: Det var litt ironisk ment, men jeg lurer rett og slett på om du skal prøve å forklare hvordan regnearkene dine ser ut i dag og hvordan du bruker dem, og til hva. Da kan vi ihvertfall foreslå en datamodell for databasestrukturen. Det må du ha uansett om det skal være en app på toppen eller ikke.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Enig med tomsi det vil faktisk ikke gå ann å få inn databasen uten å ha en app som leser den.

TS sier han vil ha en database og ikke en app. Da kan han bruke SQL, antar SQLite har et shell på android så han får til dette. Det er en veldig knotete måte å gjøre det på, og nok bare det ts sier han vil ha, ikke det han egentlig vil ha. Det er egentlig det siste vi venter litt på å få avslørt ...

Lenke til kommentar

Eksporter Excel regnearket ditt som en csv fil, komma separert, importer til f.eks. sqllite db ... da har du data i databasen ... men som andre sier du trenger en "frontend" for å lese og dette er en app ... du kan også lagre alle dataene dine i xml format og bruke denne filen som en database, men du trenger fremdeles en frontend som leser xml filen og eventuelt skriver til den ...

men som tomsi42 , det finnes kontorstøtte program for de fleste nettbrett som kan lese enkle Excel regneark direkte... last dem ned på PC'n overfør til nettbrettet derifra, installer og overfør regnearket til nettbrettet ... absolutt enklest ...

om du ikke har simkort og nettverk så har du sikker en kabel til PC eller ett minnekort, om det iste er eneste alternativ, kjøp en minnekortleser som tar formatet på minnekortet koble dette til pc og overfør alt til minnekortet sett så minnekort i nettbrettet, installer kontorstøtteprogrammet, og kos deg med excelfila ...

Lenke til kommentar

En variant er jo også apps.google.com og få brettet på nett, kjøpe en mini-pc som kan kjøre regnearkene as is og så videre. Hvordan http://www.droiddb.com passer til formålet kunne også vært greit å få tilbakemelding på.

Siden vi ikke vet formålet med dette her blir det egentlig mye røyk og lite sild. Hva ønskes egentlig oppnådd?

1) En applikasjon, fordi grensesnittet til regnearkene ikke er hensiktsmessige, eller det er for mye forretningslogikk til at regneark er hensiktsmessig

2) Å lære SQL og app-programmering

3) En database, fordi datamengdene er store

4) Noe å pusle med

5) En proff løsning som skal brukes av mange, daglig

osv.

Det er egentlig meningsløst å fortsette før ts letter litt på sløret her tror jeg.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant dette programet ssom jeg tenkte å bruke i å sette opp systemet jeg vuderer å lage. dette er de fild type jeg kan bruke i den INTEGER, TEXT, BLOB, DATETIME, FLOAT, BOOLEAN.

tanken mine er 5 hoved tabel. men vuderer å lage flere under tabel for nedtrekk lister. det er bare for meg å få satt meg ned med dette å få det inn i system som programet vil ha det som å linke det sammen med alt som er i alle tbl listen. men tror jeg må sette opp litt hvordan tabeler å lese litt mer i manualen til programet nå.....

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pocketsoft.ca.abcdb.android

her er en av flere lister jeg vuderer å sette opp i nettbrett systemet. nettbrette er acer iconia b1.

Kjøretøy id

Kommune Nr

Kommune

Fylke

Stasjons Navn

Pre-hospitaltjeneste

Alarmsentral 113

Aktive

Kallesignal

Bilummer

Typebil

Reg Nr

Fabrikkmerke

Modell

Påbygg

Betegnelse

Års Modell

Historikk

Status

bilde

Lenke til kommentar

Til alle dere som skulle ønsket at jeg kommer med en apps der dere kunne sjekke sivile politibiler må se langt etter dette. for jeg har noen veldig klare å strenge kjøreregler for akuratt denne opplysinger. men det vil ble en vuderings sak på vært enkelt kjøretøy for hva som kommer i politi listen.....

etter hva jeg tenker å sette opp til nå av tbl

tblKjøretøy110

tblKjøretøy112

tblKjøretøy113

tblHelikpoter330skv

tblHelikpoter113

tblKommune

tblKommuneNr

tblFylke

tblAlarmSentral110

tblAlarmSentral112

tblAlarmSentral113

tblbrannvesen

tblPreHospitaleTjeneste

tblPolitiDistrikt

tblStasjon110

tblStasjon112

tblStasjon113

tblStasjonHeli330

tblStasjonheli113

tblKjøretøyType110

tblKjøretøyType112

tblKjøretøyType113

tblHelikopterType

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...