LarZen Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Ført å fremst vil jeg bare få sagt at dette er hva jeg tror og må ikke nødvendigvis være korrekt. Ok, over til spørsmålet mange stiller seg, hvordan vill nettsky teknologien til Microsoft virke på spill til XBO? Det har vært endel artikler og info ifra MS at nettskyen vil gi XBO 2-3 ganger så mye kraft som XBO. Noe jeg og nok mange tolker som tullprat ifra personer innenfor MS som ikke vet helt hva dem snakker om. Slik teknologien er idag så vil nettskyen slik jeg anser det ikke være i stand til å levere bedre grafikk i spill. Dette pga tiden noe skjer i et spill og når det skal vises på skjermen er så kort at informasjon som da måtte bli sendt ifra serveren til MS måtte komme på et blunk. Dette er ikke en realitet pr.dags dato. Det tar for lang tid for den informasjonen til å nå konsollen å vises på skjermen. Så hva da? Om ikke bedre grafikk hva kan nettskyen gjøre? Først å fremst så må jeg få si at dette er egentlig ikke noe som er spesielt nytt, det er bare det at MS nå har invistert i voldsomt mye servere slik at alle spill til XBO kan om utviklere ønsker ta ibruk dette. Her er noen eksempler av hva nettskyen kan gjøre. La oss leke med tanken at The Witcher 3 tar ibruk nettksyen, når du slår av din XBO så lever fortsatt spillet ditt i nettskyen. Dag og natt syklusen går og alt kan skje etter hva utvikleren tillrette legger. Du slår på din XBO igjen dagen derpå og XBO har lastet ned og oppdatert spillet automatisk, en levende verden selv når maskinen er slått av. La oss si at du kan lage risninger i tree,fjell,stener eller legge igjen notater rundt i spillet. Idet du gjør det så blir dette automatisk lastet opp til nettskyen som så sender det videre til alle dine venner som har spillet. Vi har jo hørt at Forza 5 vil laste ned AI. Men hva om det samme skjedde i et FPS spill... Hva som alle fiendene du møter i spillet er AI basert på andre spillere? Og at spill mønster blir lastet opp og lastet ned via nettskyen hele tiden. Ingen gjennomspilling i et singleplayer spill vil bli helt likt lenger, du kan møte på AI som sniker rundt akkurat som deg. Eller du kan komme over en som er stein gal og løper på...guns blazing. Dette er bare noen veldig enkle eksempler jeg kom på i farta på hvordan nettsky teknologien kan virke til å forbedre spill opplevelser på XBO. Når det er sagt så er det ingenting som stopper PS4 ifra å gjøre det samme, det er kun snakk om å ha nok servere til å håndtere det hele. Vel det er slik jeg ser på nettsky teknologien til MS, tror ikke jeg er helt ute å kjører men del gjerne deres tanker og meninger rundt dette Endret 25. juli 2013 av _LarZen_ 2 Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Å herre. Har vi ikke diskutert dette nok? De to eksemplene dine er allerede brukt i flere spill, uten Power of the Cloud™ Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Den store fordelen er vel ikke at det blir så store nye muligheter, men at det blir mye enklere for utviklerne å lage slike tjenester når serverne allerede er tilgjengelige. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Den store fordelen er vel ikke at det blir så store nye muligheter, men at det blir mye enklere for utviklerne å lage slike tjenester når serverne allerede er tilgjengelige. Nettopp. Og når Sony har fått orden på Gaikai har de plutselig samme mulighetene som denne forherligede skyen. Endel artikler på Gamasutra og Develop mistenker Gaikai for å ha bedre forutsetinger enn Azure også ... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Dedikerte servere for alle utvilkere som vil ha det i sine multiplayerspill. Dedikerte servere høres ikke så sexy ut og det er ikke første gang vi ser dedikerte servere i spill - ikke på langt nær. Men det skal bli fordømt deilig å endelig ha det på konsoll. Gears of War 1 og 2 var ødelagte i multiplayer pga P2P-multiplayerstruktur. Jeg spilte dog det første i over to år uavbrutt ( mer eller mindre ingen andre multiplayerspill) på tross av dette, men ingen som har spilt dem kan si at de ikke hadde vært mye bedre med dedikerte servere. Og dedikerte servere får vi nå. Om utviklerne ønsker å bruke dem til det selvfølgelig. Det kan jo hende en utvikler bestemmer seg for å bruke "The POWER of The CloOuOuuD" til å laste opp og ned noen kb med spillstatistikk, men jeg vil tro de fleste kommer til å bruke dem som dedikerte serverløsninger også. Så ja. Det er hva jeg er glad for. Yey. Og så er jeg glad for at utviklerne nå har ekstra servere å leke og fikle med. Vedder høyre fot på at før eller senere vil noen komme ut med noe vi ikke har sett før. Og nei, ikke spør meg hva dette vil være. Hadde jeg visst det ville jeg for faen ikke sagt det på et offentlig forum! Jeg ville utviklet ideen min! Og ja, jeg synes også denne "diskusjonen" er død. Eneste som gjenstår er å se hva som skjer. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Å herre. Har vi ikke diskutert dette nok? De to eksemplene dine er allerede brukt i flere spill, uten Power of the Cloud™ Joda men det er nok stor mulighet at det er personer som ikke gidder å lese side på side i XBO tråden og andre lik meg som vil sette pris på en egen tråd rundt dette. Og ja noe av det jeg never er blitt gjort tidligere. Samme prinsippet med servere som utvider spill opplevelsene. Det MS gjør er å tilrettelegge dette for XBO med et voldsomt antal servere. Den store fordelen er vel ikke at det blir så store nye muligheter, men at det blir mye enklere for utviklerne å lage slike tjenester når serverne allerede er tilgjengelige. Blir enklere skulle en tro ja, men jeg tipper vi får se endel nye måter å ta ibruk alle disse serverene på som vi ikke hadde trodd... Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Og ja, jeg synes også denne "diskusjonen" er død. Eneste som gjenstår er å se hva som skjer. Forumet ønsker etter hva jeg forstår at det ikke lages store sammle tråder men egne tråder for spesifikke saker. Noe dette er, det er vel heller ikke helt dødt med tanke på hva vi folder på med nå 1 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) AIen blir bedre ja, hva om det ender opp slik i FPS spill med skyen? Her er linken om skriften ble for liten. http://i.imgur.com/dIw4o44.jpg Endret 25. juli 2013 av Dore123m Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Nettopp. Og når Sony har fått orden på Gaikai har de plutselig samme mulighetene som denne forherligede skyen. Endel artikler på Gamasutra og Develop mistenker Gaikai for å ha bedre forutsetinger enn Azure også ... Tok du virkelig å sammenlignet Gaikai med Azure? Det er jo 2 helt forskjellige tjenester, hvis sony skal bygge opp en tjeneste tilsvarende azure er det dummeste de kan gjøre å basere denne på en eksisterende tjeneste som gjør noe helt annet. Det er helt riktig at de kan bygge en tilsvarende tjeneste(hvis de får tak i pengene til det), men det vil ikke ha noe med Gaikai å gjøre. Det smarteste sony kan gjøre hvis de ønsker å gå inn på dette markedet er å starte et partnerskap med google eller amazon. Mange folk har allerede forklart dette på internett, googlet bare raskt en link for deg men finnes mange andre også: http://www.ign.com/blogs/xxyetterxx/2013/07/19/ms-azure-gaikai sjekk også ut linkene i bunn av artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Men utenom det er jo egentlig diskusjon angående bruk ganske vanskelig, og vent og se er ett godt alternativ. Men vi kan jo bruke tråden til å informere de som ikke forstår hva det er, tror det er mange av de. 1 Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Tok du virkelig å sammenlignet Gaikai med Azure? Det er jo 2 helt forskjellige tjenester, hvis sony skal bygge opp en tjeneste tilsvarende azure er det dummeste de kan gjøre å basere denne på en eksisterende tjeneste som gjør noe helt annet. Det er helt riktig at de kan bygge en tilsvarende tjeneste(hvis de får tak i pengene til det), men det vil ikke ha noe med Gaikai å gjøre. Det smarteste sony kan gjøre hvis de ønsker å gå inn på dette markedet er å starte et partnerskap med google eller amazon. Mange folk har allerede forklart dette på internett, googlet bare raskt en link for deg men finnes mange andre også: http://www.ign.com/b...ms-azure-gaikai sjekk også ut linkene i bunn av artikkelen. Ikke annet enn at Gaikai- serverne er servere som Sony kan omdisponere hvis de måtte ønske. La de være on demand- servere slik Azure er. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Men utenom det er jo egentlig diskusjon angående bruk ganske vanskelig, og vent og se er ett godt alternativ. Men vi kan jo bruke tråden til å informere de som ikke forstår hva det er, tror det er mange av de. Og jeg antar at du tror at alle de 300 000 azure serverne går rett til Xbone? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Og jeg antar at du tror at alle de 300 000 azure serverne går rett til Xbone? Hvorfor antar du det? Hva bringer deg til den konklusjonen? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Ikke annet enn at Gaikai- serverne er servere som Sony kan omdisponere hvis de måtte ønske. La de være on demand- servere slik Azure er. Både Gaikai og Azure er begge 'on demand', forskjellen er hva de er designet til å gjøre. Og det er en forskjell på hvordan man designer ett datacenter utifra hva behovet er. Lenke til kommentar
Bruker-146784 Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Cerny sa at cloud ikke akn brukes til å forbedre grafikk. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Cerny sa at cloud ikke kan brukes til å forbedre grafikk. Det er et spørsmål om definisjon, hvis utregninger som skal gi bedre grafikk skaper uakseptable lastetider på lokalt system, vil da å gjøre disse utregningene i clouden bli definert som å gi bedre grafikk eller bare bedre lastetider? Uten clouden måtte jo man brukt mindre krevende utregninger for å få akseptabel lastetid. Det er riktig at cloud ikke kan gjøre ting som kreves at er realtime, men det er masse ting som ikke trenger å være realtime i et spill. Og når man frigjør ressurser fra lokal maskin, da har man jo mer ressurser lokalt til å forbedre grafikken...igjen...det kommer ann på definisjoner. Men er grafikk det viktigste i et spill? Hva med ting som å skape en levende verden... Forsåvidt litt artig å se noen poster her i sammenheng, en cloud tjeneste som gaikai tar definitivt å forbedrer grafikken hvis du sitter på dårligere hardware. En plattform som azure i litt mindre grad, men Cerny er jo playstation mann så gaikai burde være nermere hjem Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Hvorfor antar du det? Hva bringer deg til den konklusjonen? Grunnen til at jeg antar dette er fordi du oppi et av kommentar feltene postet et setning som antydet at Sony ikke har råd til noen usle servere. Sony har opplevd noen tilbakeslag i det siste 2-3 årene, men de ikke på ranten til konkurs, så de kan lett skaffe seg de serverne som blir Skrytt opp i skyene. Men det som er spesielt å tenke på med cloud AI, er at for første gang i historien til spill kan enspiller-delen av et spill faktisk lagge, og fiendene kan hoppe tilfeldig rundt om fordi nettet ditt opplever litt nedetid. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Grunnen til at jeg antar dette er fordi du oppi et av kommentar feltene postet et setning som antydet at Sony ikke har råd til noen usle servere. Sony har opplevd noen tilbakeslag i det siste 2-3 årene, men de ikke på ranten til konkurs, så de kan lett skaffe seg de serverne som blir Skrytt opp i skyene. Noen usle servere kan også lage en sky, men en sky som støtter millioner av brukere? Nei. Etter 5 år med røde tall er det riktig at de siste tallene for sony ser litt bedre ut, men det er etter å ha kuttet tusenvis av ansatte og solgt flere bygninger. Å kaste bort momentumet de har økonomisk nå ved å investere i ett kostbart cloud-prosjekt ville vært uforsvarlig. $500 mill som var overskuddet i fjor, inkludert i det er blandt annet salget av deres hovedkvarter bygning i New York som ble beregnet at ga sony $700 mill i inntekter. men la oss se bort i fra det. $500 mill for å bygge opp en cloud beregnet for millioner av brukere på tvers av 3 kontinenter er ikke ett prosjekt jeg ville tatt på meg...de beste de kan gjøre er å kaste penger på google eller amazon i håp om å få en avtale for billig prosesseringskraft utenfor normale arbeidstider. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 $500 mill for å bygge opp en cloud beregnet for millioner av brukere på tvers av 3 kontinenter er ikke ett prosjekt jeg ville tatt på meg...de beste de kan gjøre er å kaste penger på google eller amazon i håp om å få en avtale for billig prosesseringskraft utenfor normale arbeidstider. Jeg sier ikke at det kommer til å skje med engang, tross alt, multimilliardære Microsoft brukte 3 år ++. Det jeg sier er at Sony mest trolig kommer til å inngå samarbeid med som du sier enten Amazon eller at de faktisk klarer å bygge ut selv. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 Jeg tror nettskyen kan brukes til å loade ting i spillet så konsollen selv slipper det stresset. Ikke nødvendingvis for å få bedre grafikk, men bedre ytelse, kortere loade times, ikke så fæle pop-ins osv. Slipper konsollen alt det der, så er det ikke noe i veien for at den kan få hardere oppgaver som bedre grafikk. Avlastning er good stuff. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå