asyrst Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hei! Er ikke noe flink til PHP men jeg har da klart å mekke sammen en gjestebok på siden min. Problemet nå er paging. Har tenkt å lage flere sider med f.eks 10 innlegg på hver side. Jeg kan ikke noe MySQL, men tror dere at dere kan hjelpe meg? Innleggene blir formatert som tabeller i en tekstfil å includet i selve gjesteboka...hvis det har noe å si Lenke til kommentar
alftore Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 En måte å gjøre det på er.... Lagre hvert innlegg som en linje i teksfila slik: Dato | Navn | Epost | Tekst ( 19. Mars 2003 | Jonas | [email protected] | Hei! bla bla bla) Hvor tegnet | fungerer som seperator. Nye innlegg lagres enten i starten av fila eller i slutten. Når du skal vise innleggene på siden åpner du fila og leser en linje om gangen (tips n er linjeskift). Ønsker du å vise 10 per side, åpner du fila leser ti linjer. Splitter linjene med | som seperator... du skjønner sikkert tegninga nå. Istedenfor å bruke include lager du en funksjon som åpner fila og henter ut innleggene eks function LesGjestebok($fraLinje, $tilLinje) og returner dataene som en array Stikkord lese gjestebok if file_exist("/gjestebok.dat") fopen() or die fread() split() fclose foreach(row in array) Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 <?php $num = 0; if(!empty($_GET['num'])) $num = $_GET['num']; $a = file('/guestbook.php'); for($b = $num; $b < ($num + 10); $b++) { if(!empty($a[$b])) { /*gjør det du må for å printe ett innlegg her. $a[$b] er da verdien av ett innlegg*/ } } if(!empty($a[$b+1])) echo '<a href="?num='.($num+10).'">Next</a>'; ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå