Gå til innhold

Veien videre

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde dette innlegget på VGD også, men tenkte å høre her i tillegg. Håper det er i rett forum.

Dette kommer kanskje litt sent, med tanke på at det er juli og de fleste søknadsfrister o.l er passert. Men tenker det er bedre å gjøre dette nå enn aldri.

Jeg er en ung mann på 24 år som er usikker på veien videre. Jobber nå i en attføringsbedrift på Sunnmøre, hvor jeg har jobbet siste året. Driver blant annet og plukker merker som skal trykkest på drakter,t-skjorter o.l., og iblant trykker jeg de på vedkommende objekt også. Liker godt å «plukke», og synest for øvrig det er litt interessant med grafisk design. Har også gjort litt kontorarbeid, som å sortere fakturaer, noe jeg også liker greit.

Har nettop vært noen uker på en slags «utplassering» i en fotballklubb i området. Bakgrunnen for at vi tok kontakt med klubben var at jeg er og har alltid vært veldig interessert i fotball, og synest blant annet det med videoanalyse virker spennende. Fikk jobbe littegrann med InterPlay (videoanalyseprogram), men ikke så mye som vi hadde håpet på, pga andre ting som dukket opp. Men fikk tilbakemelding på at jeg iallfall hadde en viss fotballfaglig forståelse. Og jeg liker data og har noenlunde peiling tror jeg.

Er ute etter tips på hvilke jobber som kan være aktuelle for meg, for eksempel som utprøving. Og/eller studium/kurs o.l, enten som man kan slenge seg på nå, eller for fremtiden.

Interesser:

* Fotball

- Fakta, statistikk, tabeller…..ser for meg at det å for eks. oppdatere tabeller og resultater innen fotball kunne vært artig og spennende.

• Data

- Databaser; tabeller, skjemaer, spørringer osv… liker at ting er så fast og greit oppsett, og liker å skrive inn data(info) i tabeller og skjemaer. Er generelt opptatt/interessert i informasjon, at man har nok og god nok informasjon, for eks. på nettsider.

- Hadde datafag på videregående, hvor vi iallfall ene året lærte litt om databaser. Brukte Microsoft Access og noen tilsvarende bøker, som forklarte greit og konkret hvordan man skulle gå frem. Dette faget likte jeg ganske godt, og etter å ha tatt opp igjen bøkene og programmet litt i det siste, virker det i grunnen like interesangt.

Har jo sett litt på studier som går på det med data, problemet har vel vært at der ofte er noen emner som virker vanskelige og kanskje ikke så intresange, databaser og slikt er som regel bare ett av flere emner innen data/IKT. Har sett litt på nettstudier/kurs også, hvor det er flere muligheter for å lære om spesifikt databaser for eks. Men slikt koster jo ofte litt, så har tenkt liksom tenkt at jeg like gjerne kan lære meg på egenhand.

Personlige egenskaper/preferanser:

Generelt sett foretrekker jeg konkrete ting/oppgåver; med en viss struktur, jeg må vite hva jeg skal gjøre, og vite at jeg får det til rett. Har tatt diverse interesse/personligheits-tester, og der kom det (ikke overraskende) fram at jeg er en «ordenstype». Liker system, struktur, og orden. Er brukbar til å skrive, liker fakta. God språklig.

Er ikke nødvendigvis kjempegla i å ha alt for masse folk rundt meg , dog er jo det litt avhengig av ulike forutsetninger, som hvilke folk det er, setting,osv.. men liker ikke/tåler dårlig for mye stress, og at ting skjer for raskt og for mye.

Liker forutsigbarhet og rutiner. Har god hukommelse, spesielt på tall.

Jobber som jeg tenker selv kanskje kan være aktuelle…

Prøve seg på ett bibliotek; sette på plass bøker i rett rekkefølge, bruker datasystem for utlån..

Arkiveringsjobb av noe slag

Kanskje noe innen ruteopplysning e.l.?

Noe hvor man bruker datasystem av ett slag?

Ang. studier/kurs o.l…..

Noe innen data, for eksempel noe hvor man får lære om databaser og webdesign. Noe som har med informasjon å gjøre...... men som kanskje ikke har så mye realfag, eller er for vanskelig/omfattende.

Noen som har tips/råd å tilføye? På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...