Yamato47 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Nå er det lenge siden jeg pleide å lese forumet her fast. Er det mange som bruker eller har prøvd noen av *BSD-ene her nå? Hvilke inntrykk sitter dere igjen med? Jeg har en FreeBSD-hjemmeserver som jeg er godt fornøyd med. Ports-systemet er utrolig bra! Jeg har titta litt på NetBSD også. FreeBSD er bloatware i forhold. NetBSD kan installeres på 50 mb! NetBSD virker glatt og forseggjort. FreeBSD har mer men det er mindre gjennomført, fx. er det noen upresise eller utdaterte man-sider. Den store fordelen med *BSD framfor Linux er at dette er helhetlige integrerte operativsystem, og ikke bare løse distroer. Dog tror jeg Linux egner seg bedre til hjemme-desktop med multimedia-bruk, spesielt med 2.6. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 For å si det sånn, så har jeg ikke hatt tid Har tross alt bare holdt til her i ett år++, og har 'kun' fått testa RedHat, Slackware, LFS og nå Debian. *BSD står ett sted på lista det også! Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg og moyner bruker FreeBSD. 4.8 på alle maskinene mine. Jepp ports er utrolig genialt, og BSD har utrolig mange fordeler. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Har tross alt bare holdt til her i ett år++, og har 'kun' fått testa RedHat, Slackware, LFS og nå Debian. *BSD står ett sted på lista det også! Hei hei AMDfan! Er du blitt 15 nå? Hvordan går det der inne i fjorden? Håper du ikke _bare_ diller med Linux på fritida! Du har jo sikkert et stykke over middels peiling etterhvert - jeg vil egentlig tilråde deg å titte på NetBSD først, hvis du skulle få ei ledig stund. NetBSD er Black Metal-varianten av *BSD-ene :-D Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 To kjappe om BSD: 1. Hva er ports? 2. Er Apple OSX en BSD? Noen som kan gi meg noen gode argumenter for/(mot)? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 To kjappe om BSD:1. Hva er ports? Hvordan laste ned, kompilere fra skratsj og installere fx pure-ftpd på freebsd-box. 1. cd /usr/ports/ftp/pure-ftpd 2. make install clean Thats it! http://www.freebsd.no/doc/en_US.ISO8859-1/...book/ports.html 2. Er Apple OSX en BSD? OSX bygger på BSD men har ikke BSD kjerne, så vidt jeg har oppfatta. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 ports har en annen finesse også, pkg_add -r pure-ftpd, dalegges det inn binaries istedet. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 27. september 2003 Del Skrevet 27. september 2003 Har tross alt bare holdt til her i ett år++, og har 'kun' fått testa RedHat, Slackware, LFS og nå Debian. *BSD står ett sted på lista det også! Hei hei AMDfan! Er du blitt 15 nå? Hvordan går det der inne i fjorden? Håper du ikke _bare_ diller med Linux på fritida! Du har jo sikkert et stykke over middels peiling etterhvert - jeg vil egentlig tilråde deg å titte på NetBSD først, hvis du skulle få ei ledig stund. NetBSD er Black Metal-varianten av *BSD-ene :-D Ble 15 sist mandag ja Inne i fjorden lever vi enda.. Dessverre, men jeg må nok avlive håpet ditt Har vært mye sjuk, så det har blitt mye sitting ved PC-en i det siste. NetBSD må vel inn engang det også, men jeg har litt harddiskproblemer(lite plass ) Men så er det vel dette som er NetBSD sin styrke også da.. "NetBSD - try it on your toaster" Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. september 2003 Forfatter Del Skrevet 27. september 2003 eg må nok avlive håpet ditt Har vært mye sjuk, så det har blitt mye sitting ved PC-en i det siste. Pass på så du ikke får belastningsskader i fingermusklene pga tastatur/musbruk. Det er vanvittig mye pes å bli kvitt, men ganske lett å forebygge. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg bruker FreeBSD 4.8 på hjemme-serveren min her..Er meget fornøyd med det..Fungerer ypperlig til det jeg bruker det til - Azton Lenke til kommentar
bkak Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Nå som tråden er bumpet skal det nevnes at jeg bruker FreeBSD 5.1 til desktop. Skal dog legge inn 4.8-current, siden 5.1 har problemer med wine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå