Bjotte Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hei. Driver fortiden å planlegger en kombinert NAS og Server for annen bruk som spill og andre små prosjekter. Spillene blir Minecraft (FTB), Cubeworld, mulig CS, killing floor og andre Half-life source spill.(alle serverene kommer ikke til å kjøre samtidig.) Itillegg til dette vil jeg kjøre en NAS for backup, nettverks share ol. Maskinen jeg har tenkt til å bruke har følgende specks: AMD phenom II X4 965 8 GB RAM nVidia 210gt Gigabyte GA-870A-USB3 HK Jeg mangler bare diskene til NAS bruk det blir antageligvis 4x2TB WD RED disker om jeg ikke finner et godt tilbud på noen andre NAS disker. utenom disse diskene kommer jeg til å putte inn en liten HDD eller en 60 GB SSD alt ettersom softwareløsninga som blir valgt. Så kommer det til punktet jeg trenger hjelp til, valg av software. jeg kunne brukt FreeNAS men jeg vet ikke hvordan det er med det å kjøre andre applikasjoner som spill servere på dette. jeg kunne brukt en annen linux distro men noen av spillserverene jeg kjører er bre tilgjengelig for Windows (Cubeworld). da er FreeNAS og andre linux distroer ute og da er det bare Windows igjen. Finnes det NAS software til Win7 som ikke koster skjorta eller er gratis? eventuelt hadde muligheten vert å kjørt Hyper-V serveren man får gratis av MS og lagt inn FreeNAS på en virtuell maskin og win 7 på en annen for å kjøre spillservere. For å kjøre Hyper-V må det antageligvis legges på mer ram men det er ikke noe problem RAM er så billig at man bare dobler mengden. Så hva tror dere at den enkleste løsningen administrativt er? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 FreeNAS: plugin-systemet er ikke helt ferdig, så for tiden er det komplisert og kjøre andre applikasjoner (aka "plugins") - du må følge en "oppskrift"; hvis den funker så er det "lett", hvis ikke så er du på egenhånd... Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Kan slenge inn at det bare er å glemme å kjøre ZFS som filsystem på FreeNAS med den mengden RAM. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Ikke nødvendigvis, men zfs liker masse minne Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hva med VMware workstation 9? da kan du jo virtualisere alle OS'ene du trenger på en maskin og kjøre det samtidig. Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 Ikke nødvendigvis, men zfs liker masse minne Antar det var meg den var rettet til. Hvis du drar over på freenas sin hjemmeside, eller henger litt i irc-kannalen deres så ser du fort hvor mange som klager på ræva ytelse, tregt UI, etc, -- som regel pga. de prøver å kjøre ZFS med lite minne. ZFS spiser alt minne den kan få tak i. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 @Hayer kjører nas4free En hovedregel med zfs er å ha 1GB minne per 1TB lagring. En del kan en hente på tuning og en del kan en hente på horsepower da gjerne CPU Men som jeg nevnte i innlegget masse minne er en fordel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå