Gå til innhold

Fjerne bassfilter på forsterker?

Anbefalte innlegg

Jeg har en panasonic sa-he75 forsterker med et sinnsykt irriterende filter. Det sperrer alle basstoner til fronthøytalerne som er under 100hz! (må altså ha sub for å få 40-20.000hz som det sto i annonsen)

mine høytalere går ned til 30 og det jeg lurer på er om det går an å fikse på dette?

Det går an å stille denne "grensen" oppover men ikke nedover.

Hvis ikke dette kan fikses vil jeg muligens kreve å få pengene tilbake.... dette sto ikke i annonsen.

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok lodde litt på forsterkeren. Filtrene er montert direkte på kretskortet og består bare av mostander, kondensatorer og/eller spoler. Mao, du må vite hva du gjør. Koblingsskjema er kjekt å ha i slike situasjoner. Men tviler sterk på at det fuglte med, siden produsentene sluttet med det etter en stund.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke 100% sikker på dette, har ikke prøvd det, kun et tankeeksperiment.

2 kondensatorer i serie vil senke kapasitansen på en hver av kondensatorene... Det betyr at du vil kunne endre delefrekvensen ved å sette på en kondensator på høyttalerkabelen... Er bare ett usikkerhetsmoment. Jeg vet ikke om lavere kapasitet øker eller senker delefrekvensen :) Jeg mener at det skal senke delefrekvensen, men dette må du nesten dobbeltsjekke.

Prøv å finn ut verdien på kondensatoren som brukes til å dele av frekvensen. Dette kan du også finne ut ved å vite hvilken motstand forsterkeren deler ved 100hz, og så se ut fra en tabell hvilken verdi kondis'en har. Så finner du ut fra samme tabell hvilken verdi som gir ønsket delefrekvens eks 40hz (sansynligvis mer enn nok!)

Formelen for å finne nye verdi fra to kondensatorer:

(1/(total uF))=(1/(uF på kondis1))+(1/(uF på kondis2))+(1/(uF på kondis3))+osv

uF= micro Fahrad, måleenhet for kondensatorer

Det høres jo rart ut at noen leverer en forsterker med 100hz høypassfilter! Men det kan i mange tilfeller gi bra resultat med et 100hz høypassfilter på 6db/oktav. My bedre kontroll på mellombass og mulighet til å spille høyere... Hvertfall hvis ikke komponentene er dimmensjonert til å spille dyp bass.

Knut

Edit: Hvis det er 6db avkjæring pr oktav på delefilteret så betyr dette at 50hz spilles 6db lavere enn 100hz. Det med andre ord ikke så dramatisk som det kan høres ut.

Lenke til kommentar

Du er helt sikker på at filteret ikke blir frakoblet dersom du setter at du ikke har sub da?

På de forsterkerene jeg har hatt, har det ihvertfall vært slik. Hørtes svært rart ut dette syns jeg, og dersom det er tilfelle, ville jeg absolutt tatt en prat med de som har levert den.

Lenke til kommentar

jeg så enda en gang gjennom manualen til forsterkeren i går og der står det at:

Foretag ændring af afskæringen for baslyden fra fronthøytalerne

Hvis fronthøjtalerne stilles til "SMALL" vil filteret blive instillet til 100hz.

Øg afskæringen, hvis baslyden fra fronthøjttalerne ikke er tilfredstillende således at bassen sendes ud vis subwooferen.

Det er muligt at hæve afskæringen fra 100hz til enten 150 eller 200hz [/i]

Da tenkte jeg at dette vil si at dette filteret skal ikke være der hvis høytalerne er instillt til "LARGE" som de er.

Burde jeg kreve en ny forsterker?

Erik

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke 100% sikker på dette, har ikke prøvd det, kun et tankeeksperiment.

2 kondensatorer i serie vil senke kapasitansen på en hver av kondensatorene... Det betyr at du vil kunne endre delefrekvensen ved å sette på en kondensator på høyttalerkabelen... Er bare ett usikkerhetsmoment. Jeg vet ikke om lavere kapasitet øker eller senker delefrekvensen :) Jeg mener at det skal senke delefrekvensen, men dette må du nesten dobbeltsjekke.  

Kondenastorer i serie med signalet virker som høypassfilter. Øker man kondensatorverdien så senkes delefrekvensen, det er riktig. Men man må parallellkoble for å få høyere kondensatorverdi. I dette tilfellet er nok denne metoden uaktuell, da det nok er snakk om enten digitalt eller aktivt filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...