Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjult anlegg, hvor finner jeg tegninger?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en blokk fra slutten av 70 tallet, og jeg har akkurat flyttet inn. De har oppgradert det elektriske anlegget og benyttet seg av eksisterende skjult anlegg. Jeg tenkte kanskje trekke noen nettverkskabler for eget bruk inne i leiligheten, men jeg aner ikke hvor jeg kan trekke disse. Hvem har tegninger over dette? Og finnes det noen forskrifter som sier hva jeg har lov til å trekke i disse?

Jeg fant en løs coax liggende i det skjulte anlegget på veggen jeg ønsker å ha TV, men denne kabelen var klipt over og var bare noen få meter lang. Så jeg aner ikke hvor en evt kabel kommer igjen om jeg prøver å stappe en kabel/vaier inn der :p

Tips mottas med takk :)

Jeg tenkte prøve kontakte bygningslederen for de som oppgraderte mitt anlegg, men de er på ferie så jeg spør orakelet her inne imens ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok liten sjangs for at tegningene ifra 70 tallet eksisterer idag.

Er større krav til dokumentering og lagring av tegninger og beskriver av bygg idag.

Og jeg tviler sterkt på at de som har oppgradert anlegget har laget noen tegning.

De har nok gjort som det du må, dytte in en trekkefjær og se/høre hvor den kommer ut/dunker til noe.

Men du kan alltids høre med vaktmesteren, dersom tegningene ifra da bygget var nytt eksisterer er nok han den som har disse hos dere iallefall. Eventuelt firmaet som bygde bygget, men igjen her tviler jeg.

Hadde det vært bygd idag hadde du fått disse overlevert i en FDV mappe (Forvaltning Drift Vedlikehold) ved overlevering av bolig. På 70 tallet derimot, nada.

Lenke til kommentar

Tegningene er nok tapt, men jeg kan fortelle deg hvor den løse coaxen gikk.

Den gikk enten til naboen over deg eller under deg. Tv signalanlegget ble bygd slik den gangen. Så om den var løs vil det bare si at naboen din har fjernet sin, og nå som du fjernet din er røret mellom leilighetene ledig...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så om jeg kjøper en trekkefjær og dytter så vil den bare forsvinne opp til naboen da :p Så fint. De andre kanalene er nok fulle av elektriske kabler så da blir jeg nok nødt til å legge kabel på vegg. Uansett takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...