mohamedina Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hei, Tenkte for gøy å begynne på ett lite hobbyprosjekt. I den forbindelse trenger jeg kanskje noen ideer og tips fra dere der ute:) Ideen min går ut på å lage en stol som både skal kunne varme og kjøle (alt etter tempraturen). Har søkt litt rundt på nettet og sett stoler som har kjøling eller varme men ikke begge tingene. Spørsmålet er litt hvordan og hva jeg burde foretrekke til kjøling/varme. Noen av de tingene jeg kom på i farten : * Air-condition * Varmepledd / Varmekabler * Radiator (usikker på om det er riktig navn - Men slik som brukes i kjøleskaper f.eks) * Vannbåren varme * Vannkjøler * Vifter ** Vet at noen av disse kanskje ikke vil være mulig å få gjennomført eller mulig å bruke til dette (men hører derfor med dere). Men sjekker bare litt da dette prosjektet kun er i start fasen. - Budsjett og design/byggematerial er ennå ikke avklart. Kommentarer, ideer og forslag mottas derfor med stor takknemlighet Lenke til kommentar
Itek Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hva som slår meg som en ide først er samme prinsippet som kjøleskapene bruker. Vann/olje gjennom små rør i seterygg/sittested. En y kobling kan bestemme om denne væsken sirkulerer på kald eller varm side av kjøleskap-mekanismen. Bryteren kan styres av en termostat. Lenke til kommentar
mohamedina Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Hva som slår meg som en ide først er samme prinsippet som kjøleskapene bruker. Vann/olje gjennom små rør i seterygg/sittested. En y kobling kan bestemme om denne væsken sirkulerer på kald eller varm side av kjøleskap-mekanismen. Bryteren kan styres av en termostat. Tenkt på det samme, men viste ikke det ville være mulig å kjøre varme igjennom det. Vet du hva det heter de rørende heter? (Må prøve å finne noen som selger sånn) Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 I et kjøleskap og i varmepumper er det et medium som kan fordampe og kondensere som brukes. Det vil du sannsynligvis også trenge, hvis ikke får du ikke flyttet nok energi til at du merker noen temperaturforskjell. Vann og olje er derfor utelukket, pga fordampingstemperatur. R134a brukes mye i aircondition til bil o.l, kanskje det kan være noe? Du bør i alle tilfeller regne med at et slikt system blir forholdsvis dyrt. Peltierelementer kan også være en mulighet, uten at jeg vet noe om kostnader og effekt. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Jeg tenkte mer to lukkede systemer, ett for kondensering/fordamping slik som i et kjøleskap. Deretter et medium som bare leder (og avgir) varme/kulde... Da kan man enkelt ha en vender som endrer om systemet varmer eller kjøler i setet... Endret 25. juli 2013 av Itek Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Det kan man strengt tatt ha med bare ett system. Likestrømsmotorer der man har en bryter som snur polariteten for å endre om den varmer eller kjøler. Det forutsetter selvfølgelig at kompressoren kan kjøres i revers. Endret 25. juli 2013 av HansiBanzi Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Kan jo være en ide å bruke en stol fra en bil med innebyggde varmetråder for varmedelen, og noe ala dette for kjøling http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_Cooling_and_Ventilation_Garment Lenke til kommentar
mohamedina Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) HansiBanzi, kan høres ut som noen gode ideer. Men hva med å kjøre vann igjennom små rør da? Der man har en tank som varmer/kjøler vannet? Vet noen av de nyere/dyrer mercedesene har både varme og kjøling i setet. Noen som vet hva som brukes der, er det noe av det Mr.A referer til? Endret 26. juli 2013 av mohamedina Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Jeg har noen små 12volt skap som gir både kulde og varme. Perfekt i bilen ! Det betyr vell at med ett aggregat er det mulig å få varme og kulde igjennom en og samme kanal ? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Men hva med å kjøre vann igjennom små rør da? Der man har en tank som varmer/kjøler vannet? Det lar seg selvfølgelig gjøre å varme/kjøle vann som kjøres i en separat sløyfe, men da vil man trenge en pumpe til å drive væsken rundt. I tillegg vil man få mer treghet i systemet, siden vannet må varmes opp eller kjøles ned før det kan avgi eller ta opp varme. Om en situasjon der du ønsker å gå rett fra oppvarmet stol til nedkjølt stol er tenkelig vil jeg ikke anbefale å bruke denne ekstra sløyfen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Har selv laget meg eget kjølesystem til PCen med aircondition-enheter, og det er en del styr for å si det mildt. Samt at du nå trenger spesialkompetanse og kurs for i det hele tatt røre slike enheter (loven mener jeg kicker inn i disse dager). Samt at det er vanskelig å lage noe skikkelig uten skikkelig utstyr. Er kjølegasser i disse rørene som holder høyt trykk, og rørene er meget skjøre. (går det hull så slipper gassen ut, som er flere tusen ganger kraftigere drivhusgass enn CO2) Min anbefaling som vil være lettere å skaffe deler til, ikke krever noe spesialutstyr, tar opp lite plass, og mer fleksibelt, er å bruke peltierelementer. http://en.wikipedia....lectric_cooling Disse finnes i mange former og størrelser, og kort forklart så vil de ha en varm og en kald side. Skal du bruke den som kjøling så har du den kalde siden mot området du ønsker å kjøle. Den energien den da henter fra omgivelsene vil, i tillegg til elektrisiteten du bruker bli avgitt som varme på motsatt side. Denne kan da kjøles med en vanlig CPU-kjøler/aluminiumfinner, vannkjøling eller hva man måtte ønske. Men det viktigste er jo at den kan senke temperaturen betraktelig mer enn omgivelsene. Ønsker du derimot å øke temperaturen så snur du strømmen, og du har i praksis en lite effektiv varmepumpe, slik at den kalde siden nå er den siden du har har aluminiumsfinnene, som nå tar opp energi fra omgivelsene og sender det(pluss bidraget fra strømmen) inn på den siden du ønsker å heve temperaturen. Med en regulator så kan du sette en ønsket temperatur, så vil den kunne velge om du skal kjøle eller varme for å oppnå perfekt temp. Dette er de samme elementene du finner i de felsste 12V-kjøleskap. Bare at de koster brøkdelen å kjøpe inn, i stede for å kjøpe en haug kjøleskap du skal demontere uansett. Samt at ett enkelt peliterelement tvilsom vil være nok, eller kunne fordele varmen/"kulden" bra. edit: Bruker du KUN vannkjøling (med radiator), eller viftekjøling så vil du aldri kunne få en temperatur under omgivelsetemperaturen, og vil nok være bortkastet til ditt prosjekt. Men om du bruker vannkjøling/viftekjøling til å kjøle/varme peltierelementene så er det meget effektivt. Endret 26. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå