Gå til innhold

Nedbetaling av studielån

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan det fungerer med nedbataling av tudielån. Har vært på lånekassen sine sider, og synes at det er utrolig kronglete forklart.

Det jeg har forstått er at det er satt opp en betalingsplan med frister, som man kan søker om å utvide. I tillegg kan man betale tidligere, og det er den delen jeg ikke skjønner.

Det står forklart på denne siden:

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Nedbetaling/Raskere-nedbetaling/

Det er så komplisert forklart at det mest grunnleggende blir vanskelig å forstå. Ut fra den siden virker det nesten som at man må betale de samme rentene selv om man betaler ned tidligere. Sånn kan det umulig være? Er det for eksempel mulig å betale ned alt før endt utdanning og slippe å betalke renter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har fastrente, kan du risikere å måtte betale overkurs, ja, men dersom du har flytende rente slipper du selvfølgelig det. Du kan betale fortere hvis du vil, og hvis du vil kan du betale ned alt rett etter studiet og slippe renter, men du skal ha ganske så mye penger før det er noe poeng, generelt er studielånet det siste du bør betale ned ekstra på.

Lenke til kommentar

Man betaler bare renter på resterende gjeld. Så hvis du betaler inn for mye vil overskytende bli trukket fra gjelden din, og slik vil du betale mindre renter i fremtiden (siden resterende gjeld er mindre).

Ja, du kan betale inn hele lånet idag uten å måtte betale renter.

Ellers, som TheLastNickLeft skriver, skal du ha en veldig god grunn for å betale raskere ned på dette lånet.

Lenke til kommentar

Takk, det er godt å vite. Lurte på den teoretiske muligheten, for sånn jeg ser det nå, finnes det absolutt ingen grunn til å ikke ta opp studielån, for selv om man ikke skulle trenge det, så tjener man på å ha det.

Nå er ikke dette noe jeg har satt meg inn i, så unnskyld latskapen at jeg spør her. Hvor god er renteordningen til studielånet etter endt utdanning sammenlignet med sammenlignbare lån fra banker? Er greit å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...