Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legging av kantstein

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har utvidet gårdsplassen, og skal legge kantstein mellom plen og gårdsplass. Har sett på denne typen: http://www.asak.no/nor/toppmeny/produkter/Kantstein/Graa-kantstein. Holder det å grave en grøft i overgangen mellom plen og gårsplass, legge kansteinen nedi og fylle med masse på begge sider, eller må det legges sand/singel under? Hvor dypt bør den legges? Tenkte å legge den i høyde med plensålen, men det er kanskje feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest holdbare er å betrakte kantsteinen som en "forstøttningsmur", eller en annen utvendig mur. Drenering under (med fall), så vann renner vekk. Holder med pukk, o.l. Så støpe en såle, med noen tynne armeringsjern i. 8mm er greie å bruke. Hvis det er lite leire i jorda, er det trolig ikke nødvendig med annen frostsikring under pukk/grus (som bl.a isopor). Hvis du bruker såle, fyll opp med grus til litt over ovekant såle, på siden mot plenen. (eventuell tele, kan lett ta tak i ovegang såle/kantstein.) Har du stein/heller i gårdsplassen (eller planlegger på sikt), så tilpass kantsteinen til hele stin/heller i bredde/lengde på plassen, så sparer du kapping. Men, dette vet du sikkert. :)

Jeg tok ikke meg tid til å gjøre det ordentlig når jeg bygde, men det holdt greit i flere år, før det begynte å bli litt ujustert. Enda jeg viste om problemte på forhånd. Kan som eksempel nevne at naboen, som fikk jord fra samme leverandøren, støpte en liten armert såle (12-15 cm høy) og der stod kantsteinene bra. Uten isolasjon under. Vanlig matjord, uten leire.

De tre første bildene i linken din, viser prinsippet med div. fundamenter. Men, ingen drenerende masser og ingen armering! IKKE BRA! Og skal det støpes, må sålekant mot jord være slett, så bruk forskaling og drenering. Skal du ta bryet med såle (som er å anbefale) bør du også drenere under og på sidene. Bruker du en såle som er bredere enn kansteinen, er det ikke noe telen får tak i på siden. Om telen går under og løfter alt sammenhengende, er dette normalt ikke så stor problem. Armeringen holder i sammen, så når telen er borte, synker alt tilbake på plass.

Toppen av kantsteinen bør ligge i flukt, med toppen av bakkenivået (plensåle). Da finner du lett ut hvor dypt du må grave. Min 5 cm grus under såle, helst 10 cm. Selv uten såle, bør du drennere.

Så er det opp til deg, hvor mye du legger i det.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for info. Jeg har mye å gjøre ute i sommer, så det blir nok enkleste løsning på dette. Kommer til å legge en lang og kraftig fiberduk i en U under og litt opp på for- og bakside av kantsteinene, i håp om at dette i det minste vil gjøre at kantsteinene ikke beveger seg så mye hver for seg. Det er ca 40 cm drenerende masser på gårdsplassen, så jeg håper dette vil holde noen år.

Lenke til kommentar

Ja - ja..... enkelte ganger blir det de lettvindte løsningene. :) Men jeg tror ikke den duken vil hjelpe deg, å holde kantsteinene på plass. Metoden du beskriver, er i første rekke beregnet på å holde massene adskilt. Bl.a. slik at jord/leire ikke blander seg med drennerende masser og tetter til drenneringen. Vet det også har vært brukt slik duk i et par andre forbindelser, med blandede resultater. Og jeg har inntrykk av, at en del maskinentreprenører bruker det både i "tide og utide". :)

Da har du en bra drenert gårdsplass. Rett størrelse på justerings-masser under og på sidene, vil trolig være den letteste, raskeste og billigste løsningen.

Personlig så hadde jeg ikke brydd meg med duken, hvis du ikke gjør mer ut av jobben. Men, opp til deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...