Pjoff Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hei! Trenger hjelp til valg av sykkel. Skal sykle til og fra jobb, ca 1 mil hver vei. Har tidligere hatt terrengsykkel og vært veldig fornøyd, men har fått tips om hybridsykkel. Har sett på denne i butikken http://www.cannondale.com/2013/bikes/recreation-urban/recreation/quick-cx/quick-cx-1 Koster ca 10000. Er det noen fordeler med sånn type dempegaffel? Er det bedre med bredere dekk? Tar gjerne imot tips og erfaringer. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Det du spør om avhenger av bruksområdet ditt. Generelt vil jeg dog si at en dempegaffel er en fordel i alle sammenhenger, med unntak av landeveissykling (men da kjøper man seg jo uansett en racingsykkel). Man tenker ofte at bymiljø = jevn vei, men en frontdemper gjør underverker på brostein, dårlig asfalt, fortauskanter, osv. Smale dekk gir mindre rullemotstand på hardt underlag, mens brede dekk fungerer bedre på løst. Det fine med dekk er at de enkelt kan byttes ut, så jeg ville ikke vektlagt det noe særlig ved kjøp. Til bysykling synes jeg smalere dekk fungerer fint, så fremt vi snakker litt bredere enn de man finner på racingsykler. Monterte selv på slicks på min terrengsykkel da jeg bodde i sentrum av en litt større by. Mine to siste terrengsykler har vært av merket Cannondale, og jeg har også hatt en racingsykkel fra dem. Generelt har jeg vært veldig fornøyd med syklene. Særlig liker jeg Headshok-demperen, siden den gir enkel tilgang til å låse demperen på styrepinnen - man slipper å bøye seg ned for å nå gaffelen. Da jeg kjøpte min siste sykkel (2005-ish) var Cannondale generelt dårligere utstyrt mtp. enn andre merker i samme prisgruppe, men rammene deres holdt generelt betydelig høyere kvalitet. Jeg synes det er en riktig prioritering, ettersom det andre jo uansett er slitedeler og vil måtte byttes på et tidspunkt. Edit: Ser at jeg kanskje misforstod spørsmålet ditt vdr. dempegaffelen. Fordelen med Headshok-demperen er at vekten blir lavere, og som nevnt at demperen kan låses med en spak på styrepinnen. Ulempen, som jeg har registert, er at hjulet må av når man skal justere lufttrykket på gaffelen fordi ventilen sitter på undersiden av dempemekanismen. Ikke noe stort problem dog da man jo ikke gjør dette veldig ofte. Ellers er det en del selgere jeg har møtt på som påstår at Headshok'en er vedlikeholdsfri. Det er den, i likhet med alle andre bevegelige deler, ikke. Endret 25. juli 2013 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Pjoff Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Tusen takk for svar. Ser at denne dempegaffelen kan låses fullstendig i motsetning til andre hagler der det alltid vil være litt dødgang. Jeg vil bruke den mest på asfalt, men vil gjerne ha muligheten til turer i skogen også, og lurer på om terrengsykkel da er bedre? Den kan jo også brukes i byen/på asfalt? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Hvor "terreng" snakker vi her da? Til grus- og traktorvei vil den nok fungere fint, men skal du over på sti kommer du nok til å slite noe mer pga. 29" hjul og kun 50mm vandring på demperen. Mtp. hjulene skal det ikke være noe i veien for å montere bredere dekk ettersom 29"/700c har blitt stadig mer populært på terrengsykler og cyclocross. Det som kan sette en begrensning er hvor sterke hjulene er, og det er ikke så lett å finne ut ettersom det er lite info om Maxxis DC 3.0 ute på nettet. Det ser dog ut til at disse blir montert på terrengsykler også, så de burde holde. Lenke til kommentar
Pjoff Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Ja, egentlig ikke så "veldig" terreng. Grusveier og traktorveier. Så går vel gjerne bra Men hva med vinterføre? Går vel gjerne greit å ha bredere dekk med pigger på til vinteren? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Jeg synes det går helt fint å sykle på grusveier og i byen uten demper. Synes det er bedre å spare de pengene helt ærlig. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Ja, egentlig ikke så "veldig" terreng. Grusveier og traktorveier. Så går vel gjerne bra Men hva med vinterføre? Går vel gjerne greit å ha bredere dekk med pigger på til vinteren? Det kommer ann på hvor godt vintervedlikehold det er på veiene. Jevn issåle eller ryddede veier går fint med 30-40 mm piggdegg. Veier som ikke ryddes og dermed har issvuller o.l. er mer overkommelig med 50-60mm piggdekk. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Jeg synes det går helt fint å sykle på grusveier og i byen uten demper. Synes det er bedre å spare de pengene helt ærlig. Det går selvfølgelig helt fint uten, men jeg synes det er vesentlig mer behagelig med en dempegaffel på ujevnt underlag, i hvert fall hvis man snakker litt lengre turer. Ja, egentlig ikke så "veldig" terreng. Grusveier og traktorveier. Så går vel gjerne bra Men hva med vinterføre? Går vel gjerne greit å ha bredere dekk med pigger på til vinteren? Fungerer nok fint til den typen terreng ja. Hva slags vinterdekk man får til 700c har jeg absolutt null peiling på, så der kan jeg ikke hjelpe deg gitt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Fungerer nok fint til den typen terreng ja. Hva slags vinterdekk man får til 700c har jeg absolutt null peiling på, så der kan jeg ikke hjelpe deg gitt. Før var det smått, men nå kan du få det meste fra asfaltdekk med pigg som marathon winter til terrengdekk som ice spiker pro. Lenke til kommentar
Lt Stonez Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Har du kjøpt den sykkelen? Er du eventuelt fornøyd? Står mellom en cannondale quick cx1 eller merida dual racing når jeg vurderer å kjøpe nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå