chri-ot Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hei Hei Jeg er en gutt på 18 som har trent sykling og langrenn + litt styrketrening. Jeg har nå bestemt meg for å satse mer på å bygge muskler, så i tillegg til å starte med å spise mye proteiner tenkte jeg å prøve meg på dette programmet: Day 1 - 4x8 Squats Bench Press Pullups Military Press Barbell Curls Ab Roller (bytter ut med crunches med vekt) Day 3 - 5x5 Deadlifts Bent Over Rows Dumbbell Incline Bench Press Lateral Raises Dumbbell Tricep Extensions Hammer Curls Day 5 - 3x12 Lunges Dips Chin-ups Push Press Seated Calf Raises Plate Twists Henta fra her, sample program litt ned på siden. Virker det bra? Bør noe forandres på? Hvor mye utholdenhetstrening "tåler" jeg dersom jeg følger dette? Kan jeg sykle på dagene imellom? (Intervaller/rolig?) Jeg vil ikke miste utholdenheten min helt heller, da det er det jeg synes er morsomt. Kort sagt er målet mitt å få større, og mer definerte muskler, i tillegg til å øke vekta og bli "større". Jeg har fra før veldig lav fettprosent. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Ser ut som et gjennomført godt program, i alle fall til dine formål. Med dette programmet vil du bygge litt styrke og litt utholdenhet i musklene dine. Vil påpeke at 5x5 hammer curls kan være litt skummelt for nybegynnere, da det er stor risiko for tendinitis i albuen. Hadde det vært meg, ville jeg heller tatt curls på dag 5 hvor du har et 3x12-oppsett, eller stappa det inn som et supersett med dine barbell curls. Utholdenhetstreninga kommer til å holde deg tilbake mtp. størrelse, da du vil forbrenne mye kalorier og dermed trenger du å spise enda mer. For å bygge muskler, trenger du å spise mye. Det vil ikke hjelpe om du fortsetter å spise det du spiser nå om du skal ta opp vektløfting i tillegg til utholdenhetstrening. Du må nok legge til en ekstra middag i tillegg til det du spiser nå om du vil bygge deg større. Pass også på å få i deg minst 1,5g protein per kg kroppsvekt (veier du 80 kg, må du få i deg minst 120g protein daglig). Endret 24. juli 2013 av Eloquent 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Er vel ikke spesielt lurt å legge på seg mye muskelmasse for en syklist uansett. Muskelmasse bruker mye energi, og veier mye, noe som gjør deg mindre effektiv mot andre mindre syklister. Sterke bein derimot. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Er vel ikke spesielt lurt å legge på seg mye muskelmasse for en syklist uansett. Muskelmasse bruker mye energi, og veier mye, noe som gjør deg mindre effektiv mot andre mindre syklister. Sterke bein derimot. Såvidt jeg forstår, er han ikke en konkurransesyklist, bare en hobbysyklist som er glad i å ta seg en tur på sykkelen. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Takker for svar, når det gjelder hammer curls takker jeg for inspill og jeg bytter til vanlig curls, er det jeg pleier å gjøre. Jeg tenker også å heller satse på å ta øvelsene 8-12x3, istedenfor 5 og 8. Da heller med mindre vekter. I dag så økte min slik ut: Squats 10x3 Bench Press 10x3 Pullups - brukte heller sånn trekke ned maskin (10x3) Military Press - rodde isteden 10x3 Barbell Curls - gjorde curls 10x3 (på hver arm) crunches med vekt 10 x3 + rotere fra side til side med vekt. 10x3 Hvordan ser dette ut i forhold til det jeg først satt opp? Jeg var på nytt treningssenter i dag så var litt ukjent. Når det gjelder sykling så er jeg egentlig konkuransesyklist, men jeg ønsker ikke å satse mer, så jeg vil egentlig heller bygge muskler, og kanskje bli en hobbysyklist etterhvert. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Du har allerede litt på rygg på dag 3, men du kan vurdere å bytte ut hammer curls med chins (supinert grep). Da får du trent både en stor del av ryggen og litt andre muskler, inkludert biceps. Du kan "velge selv" hvor mye du vil at det skal ta på armene og hvor mye du vil på ryggen, det må du kjenne deg fram til. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Du har allerede litt på rygg på dag 3, men du kan vurdere å bytte ut hammer curls med chins (supinert grep). Da får du trent både en stor del av ryggen og litt andre muskler, inkludert biceps. Du kan "velge selv" hvor mye du vil at det skal ta på armene og hvor mye du vil på ryggen, det må du kjenne deg fram til. Takk for tipset, det skal jeg gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå