Okeija Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Mistet førerkortet, ikke hørt noe fra politiet på over 4 uker. Kan jeg hente tilbake førerkortet? Takker for svar =) Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Vel, hvor lenge skulle du være uten? Lenke til kommentar
Okeija Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Vet ikke.. 10-12 mnd antar jeg. Når jeg ringer statens vegvesen og søker om førerkort, står det at jeg har førerkort for klasse B og M (Bil og Moped) Har til og med ringt til statens vegvesen, de sier jeg kan gå å hente midlertidig førerkort? Er det tryggt da? Skal jeg stole på politiet eller statens vegvesen når det gjelder førerkortet? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Dette kommer an på om du samtykket til førerkortbeslag eller ikke. "1. Når uhellet er ute… På åstedet blir det tatt en avgjørelse om førerkortet skal beslaglegges eller ikke. Dersom beslag besluttes, vil du få spørsmål om du samtykker i beslaget. Du har to muligheter: Dersom du samtykker i beslaget kan politiet beholde førerkortet så lenge etterforskningen pågår. Dersom du ikke samtykker, må politiet, dersom de mener det er grunnlag for fortsatt beslag, oversende saken til forhørsretten innen tre uker etter at førerkortet er beslaglagt. Husk at et samtykke kan du når som helst trekke tilbake. Tre-ukersfristen regnes da fra den dagen samtykket ble trukket tilbake. Vær oppmerksom på at du må gi fra deg førerkortet selv om du ikke samtykker i beslaget." 1 Lenke til kommentar
Okeija Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Jeg samtykket fordi jeg ble stoppet i 97 kmt i 50 sonen -.- Med laser.. Burde jeg angre på det? Og hvor lang tid tar det før jeg hører noe ifra dem? Endret 24. juli 2013 av Okeija Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt. Da har de en 3-ukers frist (+postgang) til å oversende saken til tingretten. Den manglende aksepten medfører imidlertid at politiet må sende saken over til tingretten for å få rettens vurdering og eventuelle samtykke til et fortsatt beslag av førerkortet. Slik oversendelse må skje innen tre uker etter at fører har nektet et samtykke av beslag av førerkortet, eller etter at et slikt tidligere gitt samtykke er trukket tilbake. Retten skal treffe sin beslutning basert på de foreliggende opplysninger og skal sette en lengste frist for hvor lenge førerkortet kan holdes i beslag. (Hentet fra NAF sin hjemmeside) I mange tilfeller er et beslag av førerkortet velbegrunnet, da det ikke hersker noen tvil om hva som har skjedd(Du ble målt i laser), og om at dette vil medføre et tap av førerretten. I et slikt tilfelle vil det ikke ha noen hensikt å protestere mot beslaget, snarere vil en slik protest kunne medføre at saksbehandlingen trekker ut i tid. Endret 25. juli 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
Okeija Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt. Da har de en 3-ukers frist (+postgang) til å oversende saken til retten. Forresten - er du fortsatt på prøvetid? Japp.. hvor lenge kan jeg da miste førerkortet? Og hva vil egentlig skje? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Japp.. hvor lenge kan jeg da miste førerkortet? Og hva vil egentlig skje? 97 km/t i 50-sone er absolutt ikke bra ... men du er vel ikke her for å få en moralpreken. :> Trafikkovertredelser når du "kun" har kjørt for fort blir avgjort av en "tabell". Ved trafikkoverstredelser fra 45-50kmt i 50-sone vil man få tap av førerrett i 12-15mnd. Er du under prøvetid må du ta full praktisk prøve på nytt. (Dette vil si at du må avlegge teoretisk prøve samt ny oppkjøring.) § 8-4. Førerett på prøveDen som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1 Jeg føler med deg! Var igjennom det samme for 2 år siden. Endret 25. juli 2013 av Dysfunctional Lenke til kommentar
Okeija Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Nå er jo jeg fullt avhengi av bil i jobben, da jeg driver eget firma... Kan jeg slå opp søknad til politiet om dette? Noen forslag til å få førerkortet tilbake tidligere? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Kjedelig, men forhåpentligvis har du lært av det. Du kan søke, men du kommer neppe noen vei, det skal svært spesielle omstendigheter til for å korte ned den tiden. Og ny førerprøve må du ta uansett. Så du må nok belage deg på buss og drosje det neste året. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Prøveperioden er vel 2 år, stemmer ikke det? Det skader jo iallefall ikke å prøve å be på knærne, du har ikke noe å tape nå. Lenke til kommentar
Okeija Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Kan man ta teoriprøven før sperrefristen har gått ut? Eksempel at man har mistet lappen til 15.Januar.2014 At man kan ta teoriprøven i januar? Men man kan ikke ta noen kjøringer med kjøreskoler? før sperrefristen er utgått? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Ja det ser ut som at du kan ta teoriprøva under sperrefristen, men du kan ikkje øvelsekjøyre verken privat eller med kjøyreskule. I forhold til det å trekke tilbake samtykket til førerkortbeslag så vil dette utløyse at politiet må få behandla saka innan 3 veker. Dersom politiet ikkje får gjort dette så vil du få førerkortet middlertidig tilbake til saka kjem opp i retten. Men merk at slike saker ofte blir prioritert. Så dersom du trekker tilbake samtykket så vil du få fortgang i saken, og kanskje kunne få sertifikatet middlertidig tilbake. Dersom du ikkje trekker samtykket tilbake så kan saka ta litt lenger tid, men då reknes også tida for førerkortbeslag frå den dato du leverte frå deg sertifikatet. Dersom du har god grunn til å få beholde sertifikatet så kan du søke om å få redusert tapsperiode, eller i beste fall sleppe tapsperioda. Men slike søknader skal som hovedregel ikkje godkjennast utan at det foreligger tungtvegande grunner. Eit eksempel på tungvegande grunner er om nokon i din nærmaste familie må regelmessig kjøyrast til sjukehuset for å få kreftbehandling. Eller dersom din økonomiske situasjon blir forverre til langt utover det påregnelige. Søknaden stiller seg også sterkare dersom det at du mister førerkortet går utover tredjeperson som din nærmaste familie (foreldre/barn). Det finnes f.eks eksempel på at åleineforeldre har fått tilbake sertifikatet for å kunne kjøyre ungane til barnehage/skule dersom dei bur langt frå offentlig kommunikasjon. At tapet av førerkort får konsekvenser for deg personleg blir ikkje tillagt mykje vekt. Hadde eg vært deg så ville eg prøvd å belyse viktigheita av dei tjenestene som firmaet ditt leverer, og kvifor det får konsekvenser for andre dersom du ikkje lenger kan drive firmaet. Eit anna umiddlerbart problem er at 97 km/t i ei 50-sone kvalifiserer til ubetinga fengselsstraff sidan grensa går på 96 km/t. Grensa for samfunnsstraff går ved 92 km/t i 50-sone. Du står med andre ord i fare for å få meir straff enn berre bot og sperrefrist. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Nå er jo jeg fullt avhengi av bil i jobben, da jeg driver eget firma... Kan jeg slå opp søknad til politiet om dette? Noen forslag til å få førerkortet tilbake tidligere? Svaret du vil få fra politi og domstoler er: "Det skulle du kanskje tenkt på før du bestemte deg før å kjøre 97 km/t i en 50-sone?" Du kan søke om å få rett til å øvelseskjøre før tapsperioden er utløpt, men det gis vanligvis ikke ved så korte tapsperioder som 12 måneder. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå