makila Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Heisan! Alltid like spennende med gammel bil, ikke akkuratt lang tid mellom hver gang det skjer noe. Bilen det er snakk om er en 2003 VW Caddy, 1,4 60hk. Håper å få litt hjelp fra noen som har litt greie på motor og bilelektro, da jeg står litt fast her. Akkurat idet jeg parkerte bilen etter å ha vært på jobb kjenner jeg det begynner å lukte brent, og like etterpå ser jeg røky komme opp på siden av panseret. Åpner opp og der er ting i full fyr og er på vei til å virkelig begynne å brenne. Jeg får slukket og får litt oversikt over hva som skjer. Delen det er snakk om er alltså en ventil/sensor (her trenger jeg litt hjelp) som er koblet på slangen som går fra veivhusventilasjonen og opp til luftfilteret. Av det jeg kan se har det vært en kortslutning på ledningen like før kontakten til denne ventilen/sensoren. Her har det blitt så varmt at div slanger og plastikk har begynt å brenne. Det er to ledninger som går fra denne sensoren/ventligen; Den ene er går til jord, og den andre går til innsprøytningsventilen. Jeg klippet og isolerte lederene, og startet motoren. Veldig ujevn og hakkete gange på tomgang. Har noen bilder som jeg legger ved. Ikke sikkert det er så lett å se hva dette er, iom at ting er litt brent og svidd... All hjelp er velkommen Det er denne jeg lurer på hva er. Koblet på slange som kommer fra veivhusventilasjonen. Dette er jo da kontakten som var koblet på delen i bildet over, før ting begynte å brenne. Endret 24. juli 2013 av Mariuslk Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Jeg er ingen mekaniker, men det finnes en sensor på disse bilene som kontrollerer tomgangsturtallet (IAC - (Idle air control) valve) Vet ikke om du greier å orientere deg utfra noen av disse bildene til å lokalisere komponenten din, jeg hadde litt problemer utfra bildene dine. https://www.google.no/search?q=ww+caddy+idle+air+control&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=r-3wUbCwO47NsgaBm4HYAw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1600&bih=1115#tbm=isch&sa=1&q=vw+caddy+idle+air+control&oq=vw+caddy+idle+air+control&gs_l=img.3...411662.412784.0.412936.2.2.0.0.0.0.79.158.2.2.0....0.0..1c.1.20.img.WbAih5i8GvM&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.49784469%2Cd.Yms%2Cpv.xjs.s.en_US.MpiVkF51mpA.O&fp=1d89f6ca49b6b49c&biw=1600&bih=1115&imgdii=_ evt https://www.google.no/search?q=ww+caddy+idle+air+control&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=r-3wUbCwO47NsgaBm4HYAw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1600&bih=1115#tbm=isch&sa=1&q=vw+idle+air+control+valve&oq=vw++idle+air+control&gs_l=img.1.0.0i24.77081.77081.2.79288.1.1.0.0.0.0.90.90.1.1.0....0.0..1c.1.20.img.EtRkAHDdQmc&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.49784469%2Cd.Yms%2Cpv.xjs.s.en_US.MpiVkF51mpA.O&fp=1d89f6ca49b6b49c&biw=1600&bih=1115&imgdii=_ Lenke til kommentar
makila Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Det er ikke sikkert forslaget ditt er så dumt. Men jeg trodde ikke den delen sitter på slangen fra veivhusventilasjonen? Har ende et bilde der jeg har prøvd å vise hvordan delen ser ut, før den smeltet fra hverandre. Lenke til kommentar
makila Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 (endret) Viser seg at dette verken er en ventil eller sensor, men heller et varmeelement som skal sørge for at åndinga ikke fryser igjen ved lave temperaturer. Hvorfor bilen går ujevnt på tomgang er fortsatt ukjent. Ingen problem med litt turtall, men så fort turtallet går under 1000 omdreininger blir det ujevn gange. Endret 25. juli 2013 av Mariuslk Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Nå er jeg på tynn is, men om dette er et varmelement så høres det ut som om grunnen til at dette tok fyr er at det ble kjørt for mye strøm inn i den. Om det er varmgang i kablene eller i elementet som forårsaket brannen vet jeg ikke, men det høres ut for meg som "logikken" som styrer strømmengden til denne allerede var ute å kjøre. Hvis så er tilfelle, kan det jo være der problemet ligger, at det er en annen komponent som overvåket temperatur og turtall som har tatt kvelden og at problemene viser seg i form av ujevnt tomgang og forsøk på å varme opp luften veldig. Men som sagt, bare spekulasjoner. Når du prøvde bilen igjen og hadde fjernet den utbrente delen, fikk du koblet sammen slangene igjen da? Hvis ikke kan det jo turtallsproblemet være at den ikke fikk nok luft inn. Lenke til kommentar
makila Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Har ingenting med motorstyring denne delen, er kun der for å varme opp slangene så ikke åndinga skal fryse om vinteren. Sjekket litt opp, og bilen kom jo i utgangspunktet ikke med denne. VW forhandlere har visst ettermontert disse på en hel haug av biler etter at åndinga frøys, noe som fører til at all olje blir presset ut diverse steder. Og tomgangen ble mye bedre etter jeg fikk satt på en veldig midlertidig slange mellom veivhusventilasjonen og luftfilterboksen. Har nå bestil nye deler, så da tror jeg vi kan regne denne som løst! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 (...) det høres ut for meg som "logikken" som styrer strømmengden til denne allerede var ute å kjøre. Det er som oftest ikke noen "logikk" som styrer strømmengden til et varmeelement. Det er bare en sikring (i sikringsboksen), som burde gått når elementet kortsluttet og trakk mye mer strøm enn normalt. Det kan også være termostatstyrt, men denne styringa er vanligvis ren av/på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå