Gå til innhold

Spørsmål rundt det å skrive jobbsøknad

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Jeg skal søke på flere stillinger til et nytt sted som med det trenger endel nye ansatte.. Skal søke på 4 stillinger på samme sted. Bør jeg lage individuelle søknader til alle stillingene, eller kan jeg skrive en generell søknad der jeg søker på alle samtidig? (på en måte da fire søknader som er flettet sammen til ett) Vet ikke hva som er lurt, vanlig, osv.. Regner kanskje med at det første er lurest.. Er jobber som ikke krever noe utdannelse, men de skriver at "attester og referanser sendes med søknaden til...." - hva menes med attester? Og bør jeg ha referanser? (nylig ferdig med vgs og skal studere etterhvert, så er som sagt ikke fancy jobber jeg søker på.. men uansett seriøse og vil gjøre mitt beste for å få ett av dem)

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med attester menes jobbattester fra tidligere arbeidsplasser, samt kursbevis og slikt.

Referanser er mulighet for de å kontakte tidligere arbeidsgivere og folk som kan gå god for deg.

Har ikke måttet brukt noen referanser når jeg har søkt på sånne jobber, som regel er intervjuet det viktigste.

Du finner mye bra eksempler på Jobbsøknader på nettet, søk også på engelsk. Skriv din egen, men det er ingenting feil i å få litt inspirasjon og smarte setninger her og der ;)

Ang. det med 1 eller flere søknader har jeg ikke vært borti det enda, men jeg ville iallefall laget 1 søknad og presisert at du er interessert i flere av stillingene. Kan se for meg at en person som skal behandle søknadene heller vil ha 1 for alle istedenfor å lese 5 søknader fra samme person med samme info, du kan gå gjennom de forskjellige stillingene og skrive hvorfor du vil ha den og om det er noen spesielle erfaringer som passer etc.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Takker for kjapt svar! :)

Er vel ikke noe vits å sende inn attester som ikke er relevante for stillingene?

Og lurer også på hva som hender om jeg verken sender inn attester og referanser.. Såklart tar jeg meg tid til det om det er lurt, men om det ikke er nødvendig, er det ikke noe vits å spørre rundt for å finne referanser, og be min forrige arbeidssted om attest.. Fristen er 29.juli for å sende inn søknader så da måtte jeg fått skaffet meg alt dette i helga. (stillingene er cafemedarbeider, renholdsmedarbeider, velværevert og service medarbeider - så jeg vet ikke om attester/referanser er så viktig for dem)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Selv om den tidligere jobben i seg selv ikke likner på den du søker på, kan det likevel stå noe relevant i attesten. Den sier jo gjerne noe om atferden din, at du har møtt på jobben til rett tid, utført tilfredsstillende arbeid, om du har hatt mye ansvar, om du har jobbet godt selvstendig og/eller i lag med andre, osv. Alt det kan være med på å gi arbeidsgiveren et positivt inntrykk av deg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Da legger du med det du har, en vet aldri hvilken konkurranse du er med i, så man må bare håpe og lage den beste søknaden du klarer :)

Selv om den tidligere jobben i seg selv ikke likner på den du søker på, kan det likevel stå noe relevant i attesten. Den sier jo gjerne noe om atferden din, at du har møtt på jobben til rett tid, utført tilfredsstillende arbeid, om du har hatt mye ansvar, om du har jobbet godt selvstendig og/eller i lag med andre, osv. Alt det kan være med på å gi arbeidsgiveren et positivt inntrykk av deg.

Takk for fine svar :)

Jeg har blitt innkalt til jobbintervju et annet sted nå. Det står ingenting om å ha med vitnemål, etc. Skal dette allikevel taes med? (er det på en måte obligatorisk selvom det ikke blir nevnt) Har vært på noen intervjuer før, begge uten at arbeidsgiver har krevd dette.

En annen ting, er jo dette at jeg ikke vet om jeg får jobb på det stedet jeg har mest lyst på (med de fire stillingene). - her får jeg nemlig lenger arbeidstid, og er nærere meg. Hvis jeg skulle bli innkalt til intervju der - og skulle få tilbud der og. Kan jeg bare slutte i den andre jobben? Skjønner jo at dette isåfall ville vært veldig uheldig og ikkeminst negativt for den andre jobben..

Noen som har vært eller vet om noen som har vært i en slik situasjon?

Lenke til kommentar

Gratulerer med intervju.

Foreslår at du enten (1) ringer kontaktansvarlig og spør om det er noe du skal ta med deg, eller (2) lager en pen mappe med dokumentene bundet inn. Det virker ryddig.

Vedr det andre spørsmålet ditt: Det kommer helt an på hvor langt du har kommet i prosessen. Dersom du har kommet så langt at du er ferdig med opplæring og har signert kontrakt, er det kanskje sannsynlig at arbeidsgiver vil holde deg hele oppsigelsestiden. Dersom du bare har muntlig takket ja til jobben, og ikke startet, og får et annet (bedre) tilbud, vil det nok være greit å gi beskjed om at du har ombestemt deg.

Generelt er det vanlig å søke på flere jobber når man er ute og søker jobb. Arbeidsgiver bør ikke forvente at man skal takke nei til et OK tilbud, bare fordi man venter på å få svar på drømmejobben. Man vil jo tross alt sikre seg at man ikke blir arbeidsledig. Så lenge du ikke stiller arbeidsgiver i en vanskelig situasjon, eller sløser arbeidsgivers ressurser (mht. opplæring), vil nok det være allment akseptert å forlate et tilbud du har takket ja til dersom du får et bedre tilbud.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Gratulerer med intervju.

Foreslår at du enten (1) ringer kontaktansvarlig og spør om det er noe du skal ta med deg, eller (2) lager en pen mappe med dokumentene bundet inn. Det virker ryddig.

Vedr det andre spørsmålet ditt: Det kommer helt an på hvor langt du har kommet i prosessen. Dersom du har kommet så langt at du er ferdig med opplæring og har signert kontrakt, er det kanskje sannsynlig at arbeidsgiver vil holde deg hele oppsigelsestiden. Dersom du bare har muntlig takket ja til jobben, og ikke startet, og får et annet (bedre) tilbud, vil det nok være greit å gi beskjed om at du har ombestemt deg.

Generelt er det vanlig å søke på flere jobber når man er ute og søker jobb. Arbeidsgiver bør ikke forvente at man skal takke nei til et OK tilbud, bare fordi man venter på å få svar på drømmejobben. Man vil jo tross alt sikre seg at man ikke blir arbeidsledig. Så lenge du ikke stiller arbeidsgiver i en vanskelig situasjon, eller sløser arbeidsgivers ressurser (mht. opplæring), vil nok det være allment akseptert å forlate et tilbud du har takket ja til dersom du får et bedre tilbud.

Tusen hjertelig takk!

Problemet er at den jobben jeg helst ønsker, starter senere i høst, mens det jeg har blitt innkalt til intervju på begynner snarest etter man har takket ja (om jeg idetheletatt får jobben).

Jeg håper såklart ikke jeg havner i den situasjonen at jeg ønsker å si opp en jobb - føler det er umoralsk, samtidig er jo alt dette "business" og ikke personlig.

Men om jeg skulle havne i situasjonen... Hvordan er det med oppsigelsestid? Er det slik at fra den dagen jeg sier opp, må jeg jobbe 14 dager før jeg kan slutte?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Som Arne skriver, ha med en dokumentmappe med vitnemål, attester - alt som kan være nyttig, så kan du spørre om de ønsker det, evt hente det opp om det kommer spørsmål om det.

Knipen med jobbintervju og to muligheter har jeg selv vært i. Du må nesten ta et valg, litt kjipt for arbeidsgiver som får en oppsigelse slengt i trynet etter å ha brukt tid og ressurser på å ansette deg. I forhold til oppsigelsestid varierer dette, noen kjører kontrakt på 2 uker andre 3 måneder. Du står selvfølgelig fritt til å ta jobben du skal på intervju til, men sagt fra en som har ansatt folk - veldig umoralsk og unødvendig overfor de som bruker tid på å ansette deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...