Gå til innhold

[Løst] Oppgradere/Kjøpe ny PC til diverse bruk.

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er en studn siden sist jeg bygde meg maskin og har ikke fulgt med på utviklingen de siste åra.

PCn skal brukes til litt 3d tegning (solidworks), skolearbeid og noe gaming.

Sååååe, hva trenger jeg? Har harddisker, dvd-drev og (et fallerferdig) kabinett. Bør vel forsåvidt kjøpe en ssd som systemdisk.

Tidligere har jeg overklokka cpuen med noctuna vifta mi, så tar gjerne en overklokkbar cpu om det ikke har blitt vanskeligere enn for noen år siden :wee:

Budsjettet er vel "så lavt som mulig". Helst ikke over 5k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal ha noe til kabinett så går det jo sterkt utover budsjettet ditt til andre ting. Har kabinettet ditt idag en grei "airflow" så er det liten vits å bytte det ut med det første.

Har kokt sammen et kjapt oppsett til deg her.

Du skal fint kunne bruke det integrerte skjermkortet til lettere gaming. Om du skal ha mere kraft ville jeg nok ha lagt på et gtx760 kort. Og om du hopper over ssd'en overstiger du bare budsjettet ditt med ca 500kr.

Om du ikke skal klokke kan du også gå for et billigere alternativ her :)

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan cpu jeg vil. Ingen preferanser der egentlig. Har hatt begge deler før. Fordeler ulemper med de?

Ja, kan bruke det gamle, miditower.. Om det blir bedre å kjøpe nytt kabinett gjør jeg det...

Til ditt budsjett og det du skal bruke den til ville jeg ha valgt AMD. I hvert fall om du skal bruke den integrerte grafikken i CPUen. Og AMD er billigere. Om det gamle skjermkortet ditt ikke er så alt for gammelt kan du sikkert bruker det inn til videre.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan cpu jeg vil. Ingen preferanser der egentlig. Har hatt begge deler før. Fordeler ulemper med de?

Ja, kan bruke det gamle, miditower.. Om det blir bedre å kjøpe nytt kabinett gjør jeg det...

MSI 990FXA-GD65, Socket-AM3+

AMD FX-4350 4-Core Processor

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 8GB KIT

Corsair CX 500M, 500W PSU

Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" OEM

EVGA GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB PhysX SC

Totalt: 5.259,00

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp. Ting jeg ikke tenkte på igår som jeg kanskje kan bruke igjen, både rambrikker, psu og vifte. Har den som heter Noctuna ett-eller annet. har en Intel C2D E6400 cpu, vil jeg evt kunne bruke vifta om jeg går for Intel? Mener å ha lest at Intels hyperthread (uten å vite hva den gjør) er gunstig ift 3d-tegning?

Skal edite inn spec på vifte, kabinett og ram når jeg kommer hjem ikveld, eller i morgen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...