Gå til innhold

Vurderer kjøp av ilder!


Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte nå i august, og vurderer å få meg et kjeledyr, nemlig ilder :D

Jeg har en del spørsmål angående både anskaffelse of eierskap av ilder som kanskje noe av dere kan besvare for meg.

 

Hvor kan man kjøpe ilder fra? Har hørt at det fins egne "oppdrettsfarmer" for ilder, men aner ikke hvor i Bergensområdet man kan skaffe noe slikt. har prøvd å google, men blir bare referert til dyrehandlere som selger utstyr til ilder, men ikke selve dyret. Er ilder noe man må kjøpe privat? Hvilke pris kan jeg forvente å betale, og hva er nødvendig å tenke på mtp vaksinasjon og sterilisering?

 

Kjøper man leker slik man ville gjort for en katt? Hvilke type mat kjøper man til det? Hvor mye i måneden koster en ilder?

 

har sikkert flere spørsmål senere, men dette er de jeg kommer på nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har hatt flere ildere og har to nå. Du kan lære de til å gå på bæsjekasse så tissing ute er ikke noe problem her. De krever mye oppmerksomhet, men de er også noen veldig underholdende dyr. De har en sterkere lukt enn flere andre dyr, men den er ikke vond så lenge du er flink med renhold.

 

Du bør ha et stort bur. Hvis du skal ut er det ikke lurt å la de være alene ute, de kan lage mye trøbbel og ramp. De elsker å ha hengekøyer å ligge på i burene. En bæsjekasse må du også ha til de, vanlig kattesand går helt fint. Royal canin kattungemat er et bra valg av mat til de, og de liker å få et rått egg en gang iblandt.

 

På www.ilder.no/forum/ kan du lese om de og der kan du også finne måter å få deg en ilder på. Les godt om de før du kjøper deg en. Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ilder pisser som pokker OVERALT, du MÅ fa den kastrert skal du ha som kjæledyr.

Jeg har ikke sett denne tråden før nå... Ildere vil markere over alt når de er i brunst og de lukter da i tillegg helt jævlig og lukten sitter seg i klær osv.. Mine ildere er nå steriliserte med implantat (suprelorin) og etter to uker sluttet de å markere. Halleluja.

 

Nå går de på do i kassa, men dersom de går fritt rundt i huset er det grenser for hvor langt de gidder å gå for å finne et do. Plasser derfor noen kasser rundt i huset, jeg har tre pluss en ekstra stor i buret, og det er sjelden at det skjer "uhell" utenfor.

Lenke til kommentar

Jeg skal flytte nå i august, og vurderer å få meg et kjeledyr, nemlig ilder inv_biggrin.gif

Jeg har en del spørsmål angående både anskaffelse of eierskap av ilder som kanskje noe av dere kan besvare for meg.

 

Hvor kan man kjøpe ilder fra? Har hørt at det fins egne "oppdrettsfarmer" for ilder, men aner ikke hvor i Bergensområdet man kan skaffe noe slikt. har prøvd å google, men blir bare referert til dyrehandlere som selger utstyr til ilder, men ikke selve dyret. Er ilder noe man må kjøpe privat? Hvilke pris kan jeg forvente å betale, og hva er nødvendig å tenke på mtp vaksinasjon og sterilisering?

 

Kjøper man leker slik man ville gjort for en katt? Hvilke type mat kjøper man til det? Hvor mye i måneden koster en ilder?

 

har sikkert flere spørsmål senere, men dette er de jeg kommer på nå smile.png

 

 

 

 

 

 

Jeg Tror Det Er steder du kan skaffe ildere fra oppdrettere.... Men tror du må forvente å ta en biltur bort til oslo,voss eller andre steder... Men sikkert Ildere i bergen og. Ildere kan kost Mye! opptil 5000 og du må forvente mangen dyre besøk oss vætrinerene......Ildere kan ha samme leker og mat som katten, mest tørt... Husk At de Også Jakter!

De sover VELDIG mye! men du må selom regne med tid til den, Jeg bare sier i fra, se over at du har penger og tid til ilderen din, og det best å ha 2 eller flere sammen ellers blir de veldig ensom!

Ps.Det går an å gå på tur med de og lære triks, Nesten en Blanding av katt&Hund.

Håper du tenker over at du kan fylle behovene til Ilderene. Og visst du er allergisk mot Hund&katt bør du skjekke ilderen, for det er IKKE sant de er allergivennelig! Faren min er allerigsk mot pelsdyr og han reagerte på Ilderen!

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...