Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk - Ting du ikke tør å spørre læreren om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjelder alle nivå, forsåvidt. Men det er jo for gjort, hvis man er masterstudent i matematikk, at jeg selv ikke vet svaret på spørsmålet ditt. Derimot tror jeg masterstudenter har egne mentorer for slikt.

 

UDL er spesielt myntet på ungdomsskole- og VGS-elever, så det er der de fleste henvendelser som regel kommer fra, men jeg jobber også på en del høyskole-/universitetsmateriale

Lenke til kommentar

Ingen. Jeg er den som lager/har laga alle mattevideoene, og det gjøres på grunnlag av interesse. Jeg lærer bort fra hodet, slik jeg skulle ønske det hadde blitt forklart for meg da jeg selv hadde fagene, dette ved å gjennomgå bevis for formler før de tas i bruk, slik at man får en intuitiv forståelse for hvor formlene kommer fra.

 

Jeg er genuint interessert i matematikk, og legger opp videoene slik at stoffet skal forstås, og ikke bare aksepteres som fakta fordi "lærern sa det er slik".

 

Kanskje litt snedig at dette gjøres av noen uten pedagogisk utdanning, men videoene mottas godt, og brukes i mange klasserom. Dette tolkes av meldinger/mailer jeg får av både studenter og lærere.

 

EDIT: Tpyo

Endret av Aleks855
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke svaret etter en kjapp titt på siden deres, så jeg lurer på hvilken utdannelse du/dere har innen matematikk?

 

Jeg har sett noen av videoene, og de holder veldig bra kvalitet, de, etter min mening (for hva det er verdt). De er veldig grundige.

Lenke til kommentar

Tror spørsmålet til Zarac ble misforstått.

 

Har du høyere utdanning innenfor matematikk, eller er du bare generelt veldig glad og interessert i matematikk?

 

Det høres litt rart ut at du ikke har noen utdanning innenfor matematikk, men alikevel lager instruksjonsvideoer for det.

Lenke til kommentar

Det er de som lager instruksjonsvideoer for alt mulig som har med datamaskiner å gjøre, eller hår og sminke for den del, uten at de har noen utdanning innenfor noen av de områdene.

 

Jeg synes ikke det høres det minste rart ut, og jeg elsker engasjementet. Har fulgt UDL en tid, og dere (spesielt du, Aleks) er utrolig flinke.

 

Men nå må vi vel ikke la tråden spore av; spørsmålet var om noen av oss hadde emner vi kunne tenke oss at han skal ta opp i den kommende serien med videoer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror spørsmålet til Zarac ble misforstått.

 

Har du høyere utdanning innenfor matematikk, eller er du bare generelt veldig glad og interessert i matematikk?

 

Det høres litt rart ut at du ikke har noen utdanning innenfor matematikk, men alikevel lager instruksjonsvideoer for det.

 

Neida. Jeg svarte med det første ordet i svar-innlegget, hvis du leser en gang til ;)

 

Som Esso nevner så er det ikke alltid nødvendig med utdanninga. Når jeg kan stoffet så godt som jeg gjør, hvorfor skal jeg måtte vente i 5 år med å hjelpe andre?

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen av videoene, og de holder veldig bra kvalitet, de, etter min mening (for hva det er verdt). De er veldig grundige.

 

Jeg tok en titt på et par videoer jeg også og jeg er enig i det.

 

Jeg spurte ikke fordi det er nødvendig å være professor i matematikk for å lage undervisningsvideoer, hvis noen fikk inntrykk av det. Jeg spurte rett og slett av nysgjerrighet. Man trenger ikke å ha noen spesiell bakgrunn for å være glad i matematikk, men det henger jo gjerne litt sammen også. En person som har en sterk interesse for matematikk, vil jo med høyere sannsynlighet velge en utdannelse innen matematikk eller noe som likner, enn andre mennesker vil.

 

Selv om du/dere ikke har noen grad i matematikk eller pedagogikk, har du/dere kanskje tatt noen studiepoeng og i det minste gjennomført videregående med gode resultater?

Lenke til kommentar

Wow! Fantastisk godt engasjement! Dette kan fort være et verktøy jeg kommer til å bruke mye i de kommende årene ettersom jeg snart skal begynne på vgs. Hvis jeg kommer over noen som kunne trengt hjelp med matematikk skal jeg anbefale dere på det sterkeste!

Jeg håper dere også fremover klarer å opprettholde den gode standarden siden deres preges av nå, og jeg ønsker dere masse lykke til fremtiden!

Lenke til kommentar

Selv om du/dere ikke har noen grad i matematikk eller pedagogikk, har du/dere kanskje tatt noen studiepoeng og i det minste gjennomført videregående med gode resultater?

 

Faktisk nei. Jeg gikk elektro i 2003-2005 under reform 97. Det var veldig lite matematikk, og det vi hadde var jeg ganske dårlig i. Jeg hadde verken interessen eller en god lærer. Jeg jobba i forsvaret i 4 år etter VGS, og hadde en del kolleger med god matteutdanning, som gjorde at jeg fikk interessen. Så da jeg slutta i Forsvaret og starta på høyskolen så hadde jeg interessen, og det bygde på seg.

Lenke til kommentar

Faktisk nei. Jeg gikk elektro i 2003-2005 under reform 97. Det var veldig lite matematikk, og det vi hadde var jeg ganske dårlig i. Jeg hadde verken interessen eller en god lærer. Jeg jobba i forsvaret i 4 år etter VGS, og hadde en del kolleger med god matteutdanning, som gjorde at jeg fikk interessen. Så da jeg slutta i Forsvaret og starta på høyskolen så hadde jeg interessen, og det bygde på seg.

 

Studerer du matte nå? hvor langt er du på vei med utdannelsen?

Lenke til kommentar

Jeg starter på tredjeåret, bachelor i dataingeniør, nå i august. Har fått A i det vi har hatt av matematikk, men føler at jeg gjerne skulle hatt mer. Vurderer derfor lektorutdanning ved NTNU etter fullført bachelor.

 

Da har du jo faktisk mattematikk fra dataingeniør ved Høyskole/Universitet. Uten å vite helt vil jeg tro det er litt komplisert.

 

Fra forrige kommentaren min også, Når du begynner med 'ingen', og i slutten nevner pedagogisk utdanning, kunne det fort tolkes som at du svarte med hensyn til pedagogisk utdanning.

 

 

Uansett utdanning er det et veldig bra prosjekt bare fordi du hjelper folk med matte.

Lenke til kommentar

Joa, matematikken på høyskolen har hittil vært utfordrende, men når man har interessen for det, så går det veldig greit. Det blir mer konsekvent jobbing, og ikke skippertak.

 

Generelt når jeg lager en video, så sørger jeg for at jeg selv føler at det er verd å formidle. Hvis jeg ikke har interessen for det, hvorfor skulle jeg prøve å gi andre interessen? På den måten slipper jeg å mislike videoen jeg lager, som sannsynligvis ville svekket kvaliteten.

 

Og dessuten så lager jeg aldri en video med mindre jeg er sikker på at jeg vet hva jeg snakker om.

 

Jeg føler at så lenge man holder disse tommelfingerreglene, så er det i stor grad den pedagogikken man trenger når man lærer bort ting på denne måten :)

Lenke til kommentar

Joa, matematikken på høyskolen har hittil vært utfordrende, men når man har interessen for det, så går det veldig greit. Det blir mer konsekvent jobbing, og ikke skippertak.

 

Generelt når jeg lager en video, så sørger jeg for at jeg selv føler at det er verd å formidle. Hvis jeg ikke har interessen for det, hvorfor skulle jeg prøve å gi andre interessen? På den måten slipper jeg å mislike videoen jeg lager, som sannsynligvis ville svekket kvaliteten.

 

Og dessuten så lager jeg aldri en video med mindre jeg er sikker på at jeg vet hva jeg snakker om.

 

Jeg føler at så lenge man holder disse tommelfingerreglene, så er det i stor grad den pedagogikken man trenger når man lærer bort ting på denne måten :)

Jeg anbefaler deg å gå ut med nettsiden din i media. Jeg er nesten sikker på at mange VGS elever vil få interessen for dette konseptet. Spessielt privatister. Den er jo norsk itillegg, og da er det et stort pluss for oss norske :)

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...