Gå til innhold

Hvilken GPS app benytter du=

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har testet TomTom og Navigon sin på iphone og ipad må si at Navigon imponerer meg.

Hvordan var Navigon bedre enn TomTom? Begge er bra, men det trekker litt ned at man må betale for kartoppdateringene for Navigon. Ca 300 pr år, er det vel? For TomTom er dette inkludert, slik jeg leser det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en person som heller betaler litt ekstra kvalitet.

Navigon: bedre grensesnitt, flere tillegg, bedre og oversiktlig kart. Tunnel simulering, slipper å laste ned alle kart.

TomTom: enkel å bruke, bra hvis du er nærsynt, fått feilmelding flere ganger på at rute ikke finnes!!, tar mye plass(1,8gb), (Har faktisk TomTom via i kona sin bil)

Navigon oppdaterer sine kart men er man aktiv bruker så burde man ha tillegget fresh map som koster 385kr for minst 2 år.(oppdaterer hver 3 mnd, som er gratis hos TomTom)

Tror det går mye på smak og behag men skal etterhvert få testet tilleggene til begge så da vet jeg mer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan går det med testen din?

Jeg har brukt mer tid på å teste Garmins Vest-Europa-app, og den er så full av bugs at jeg begynner å bli lei. Det positive er at den er ganske god på ruteplanlegging, og at ETA stemmer imponerende bra. Det som ikke virker er:

- Rapportering av feil fartsgrense viser bare en stor hvit boks med Avbryt som eneste valg

- Rapportering av feil plassert fotoboks viser bare en stor hvit boks med Avbryt som eneste valg

- Stemmeangivelse kutter ord

- Bug i GUI av og til, en vifteformet skygge over deler av skjermen.

- Små ikoner, lite egnet for iPhone-skjerm (men sikkert bra på iPad mini, for eks)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har Garmin kommet i ny utgave. Oppfrisket GUI, bugs med rapportering av feil fartsgrense eller fotoboks funker. Fortsatt dårlig norsk standardstemme, den andre norske er bedre (men leser ikke gatenavn). Symboler og tekst er for smått på iPhone, vil nok funke bedre på en iPad mini. Fortsatt dårlig fotoboksvarsel, noen svake pipelyder og et lite rødt symbol. Blitt bedre, men er langt unna TomTom, spesielt når den koster 630 kr og TomTom for samme område koster 385.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Testet en ny navi-app nå, Be-on-road. Den er gratis, og man kan velge enten Open Source-kart (gratis) eller NavTeq-kart (mot betaling). Jeg har kun testet med gratis-kart, men uansett betalt app eller ikke er dette en av de beste jeg har prøvd. Mange konfigurasjonsmuligheter for farger og visning, og symboler og tekst er så stort at det er egnet for bruk også på iPhone. Eneste den sliter med er å beregne ETA, der er den omtrent like dårlig som Sygic. Ellers: Anbefaler å teste denne, den finnes for Android også.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tar opp en gammel tråd som kanskje er aktuell nå for oss som skal på bilferie i sommer, og bruker mobil eller nettbrett for Navigasjon. Som kjent er det anbefalt å bruke apper med nedlastede kart, ikke apper som streamer, som Google Maps eller Waze, da dette kan gi høye kostnader for databruk i utlandet.

Av apper som koster har jeg brukt Tomtom (på Android og Windows Mobile (yes!)) og Route66 (på iOS). Begge er gode apper, som IMO overgår både Sygic og Garmin, som jeg også har brukt begge av (på iOS).

Av gratis-apper har jeg brukt BeOnRoad (både iOS og Android), men den har blitt dårligere enn alternativene. Testet den på Nexus 7, og her klarte den ikke å skalere skjermbildet skikkelig i liggende format, slik at den kjørte i et hjørne på skjermen. I stående format funker den som den skal. Navmii (tidligere NavFree) har gjennomgått en total redesign, og har blitt veldig bra. Har vært i kontakt med support ifm et problem her, og de hadde veldig rask og god service, spesielt med tanke på at det er en gratis app. Både BeOnRoad og Navmii bruker Open Source-kart, som ikke er like bra oppdatert overalt. Har også brukt Here/Here+ (på Windows Phone og Android). Here bruker kart fra Navteq (tror jeg), som bør være et bedre grunnlag enn Open Source-kart. Så langt har Here fungert bra, og jeg kommer til å teste den mer i sommer (på Android).

Et par tips: Kjøp en god bilholder for mobil og nettbrett, og en kraftig nok billader. Unngå skjøtekabler/overganger og tynne/dårlige ladekabler, ellers vil enheten kunne lades ut under bruk, da strømforbruket under navigasjon kan være høyere enn ladestrømmen. For bruk av nettbrett som navi bør laderen være på minst 2.0 Amp. Passe størrelse for nettbrett som navi er 7", som må ha en lyssterk skjerm for å være tydelig i sollys. Automatisk justering av lys (lyssensor) er en fordel, men ikke alle nettbrett har dette. Alle appene funker litt forskjellig, så det anbefales å installere de i god tid før du reiser. Prøv gjerne flere, det er litt smak og behag hva man liker. Enkelte apper er ikke egnet for å bruke på en mobiltelefon med liten skjerm. da tekst og symboler blir for små.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...