Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Max tilrådelig alkoholinntak

Bully!

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om hva som er max tilrådelig alkoholinntak?

WHO klassifiserer forbruk på over 14 enheter i uka for kvinner og 21 for menn som skadelig. De definerer ikke hvor mye en enhet er, og mengden alkohol varierer fra land til land, men i Norge er det 40 ml 40% styrke. Altså cirka en 0,33 liters vanlig pils.

Over disse nivåene er det økt risiko for skader. (Jeg finner grensen kunstig, og det er også store individuelle forskjeller med utspring i f.eks. kroppsstørrelse.)

Jeg syns dette høres ganske konservativt ut. Jeg er mann. Det blir cirka 14 halvlitere 4,7% øl per uke...

Jeg vet ikke, jeg tror nok jeg drikker mer enn dette, og jeg tror mange drikker mye mer!

Er folk skjødesløse med alkohol? Eller er det bare snusfornufteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange drikker veldig mye mer enn det, men det går mye i rykk og napp hos folk jeg kjenner. De kan drikke 100 enheter på festival, så kan de drikke 0 enheter en annen uke. Personlig drikker jeg ikke mer enn 5x0,33 L lenger på fest og gir som regel bort den siste flaska til noen. Hva helsa angår så får man lese seg opp på forskning, og det vil alltid være individuelle forskjeller. Statistikk er nettopp statistikk. Jeg vil i stor grad si at folk som drikker mye ser mer utbrente ut utseendemessig. Det vil jeg si er den store forskjellen blant ungdommer(15-30 år).

Hva angår helsa må man nok vente endel år til for å se alvorlige komplikasjoner., og det er jo ikke så vanlig at folk drikker like mye i 30-årene og 40-årene. Så da kan det jo hende at det reverserer seg.

Lenke til kommentar

Helsa er nå én sak. Det beste sånn sett er sikkert totalavhold (det er ikke alkoholen i det anbefalte vinglasset som er bra, det er andre stoffer i vinen). Livet begrenser seg imidlertid ganske mye skal en ta hensyn til alt som er usunt. Man skal ikke spise salte nøtter. Ikke biff engang. Maks én laksemiddag i uka!

Liker å drikke noen øl på kveldene, av og til. Drikker meg aldri full, det syns jeg bare er ubehagelig. Men kan godt bli oppmot et sixpack en fredagskveld. Noe jeg ikke kjenner stort til.

Lenke til kommentar

Nordmenn drikker generelt alt for mye. Det er spesielt betenkelig at kvinner drikker enormt mye mer enn før da de ikke på langt nær har samme toleranse for alkohol som menn.

Det som redder de fleste menn er at de før eller siden får barn og dermed begrenser helgefylla seg selv over ganske mange år for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Nordmenn er i alle fall alt for mye på fylla. Syns det er en uting. Jeg ser ikke helt hvilke smaksopplevelser man får ved å bøtte nedpå med vodka og battery eller jegermeister. Det er rett og slett rusing. Men, men - det er ikke min kropp eller mitt liv.

Lenke til kommentar

Jeg har en alvorlig sykdomshistorie bak meg og sluttet å drikke for endel år tilbake.

Før dette så hadde jeg et normalt usunt drikkemønster som de fleste ungkarer har, men det er først etter at jeg sluttet å drikke at jeg har sett hvor mye nordmenn drikker.

De eneste sosiale sammenkomstene hvor det ikke serveres alkohol er barnebursdager og konfirmasjoner. I alle andre sammenhenger så er det om å gjøre å drikke seg helt på knea og det er rett og slett vemmelig.

Jeg har flere på jobb som jeg er oppriktig bekymret for helsa til da de drikker fredag til søndag og ofte i uka også. Og dra på fest med de er artig i en time før de er så fulle at de ikke lenger klarer å snakke.

Og dette er godt voksne kvinner og menn med høy utdannelse som man skulle tro visste bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har flere på jobb som jeg er oppriktig bekymret for helsa til da de drikker fredag til søndag og ofte i uka også. Og dra på fest med de er artig i en time før de er så fulle at de ikke lenger klarer å snakke.

Og dette er godt voksne kvinner og menn med høy utdannelse som man skulle tro visste bedre.

Alkoholkulturen mange steder i Norge er veldig rølpete.

Der har vi mye å lære av til og med land vi anser som betydelig mindre siviliserte enn oss selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes selv 14 halvlitere i uka hørtes slitsomt ut, drakk selv 12 forrige lørdag pluss fire shots og diverse ymse og var fullesjuk i 2-3 dager etterpå.

Lett å bli kvalm når man drikker alt på én gang, det er jo et prinsipp man kjenner igjen fra smågodt. Eller lakris.

Uten at jeg på noen måte sammenligner helseaspektet ved alkoholkonsum med det av snop.

Dette er jo også et eksempel på denne norske drikkekulturen, da. Én drikkedag i uka, alt på én gang. Etter "festen" har man ikke lyst på mer på en ukes tid. Det er heller ikke spesielt akseptert å ta en pils en onsdagskveld. Men syns faktisk det minner mer om en "rusmentalitet" enn det å kose seg med god mat og drikke.

Lenke til kommentar

Personlig går det ca. en halvliter 40% sprit i min typiske helgefylle, og da gjerne 1-2 øl på byen i tillegg. Dette er ikke ukentlig, men det skjer at jeg drikker flere dager på rad (typ samme mengde). Er sikker på at levera hater meg etter endt maratonfylle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...