VESPZ Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hei, raskt spørsmål Skal flytte inn i en leilighet. Når jeg var der sist fant jeg kun en sånn liten kabelplugg (type den som man kjenner igjen fra telefoner) fra veggen og ikke sånn standard som jeg forbinder med bredbånd. Siden alle naboer bruker nextGentel begynte jeg å lure litt på om det rett og slett ikke er bygget med tilgang til bredbånd. Er jo en gammel bygning.. Prøvde å høre med utleier, men virker ikke som han hadde peiling. Noen som kan svare på dette? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Slikt er det veldig lurt å forsikre seg om før man skriver under, har gjort feilen selv, der det viste seg at internett kom gjennom parabol og sugde lut. Du må snakke med utleier for å få vite det, vi er ikke synsk, dessverre. Du kan også gå på canaldigital o.l sine nettsider og skrive inn adresse og få opp om du i det hele tatt har mulighet til å få internett. Det betyr derimot ikke at det er kabel inn i huset fra før. 1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Er nok en RJ11-kontakt du har funnet. Sansynlig DSL-teknologi tilgjengelig. Sjekk med Telenor og NGT. 2 Lenke til kommentar
VESPZ Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Hehe, know... Men vi var hypp på å skaffe bolig før semesterstart + tok det som en selvfølge at alle leiligheter i tjuefjorten er koblet opp til sentralen :/ Er heldigvis tilgang til 4G, men hater at man får et begrenset tilgang til data og det er dyrt, og at kvaliteten kan variere. Utleier er 100 år gammel og vett knapt hva internett er.. j--: er det mulig å søke opp etter adresse? prøver å finne, men finner ingen ting :@ Glem det.. fant det nå Endret 24. juli 2013 av VESPZ Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 NextGenTel er da bredbånd. Trenger ikke være Fiber eller Kabel-TV-nett for at det skal være bredbånd. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Kabel er å foretrekke over DSL. Sjekk om du kan få CD eller Get før du bestiller noe annet. Lenke til kommentar
VESPZ Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 For idioter som meg, søkte bare på adresse på linken her: http://www.nextgentel.no/privat/bredband/bestill/sjekk/#adresse Står at jeg har tilgang til VDSL og ADSL. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 For dsl sjekk http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ 1 Lenke til kommentar
VESPZ Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Takk, da fikk jeg svar på det og Ehm, lite erfaringer på dette området, men liker å få ting til selv (så slipper jeg å betale en formue for installasjon, reparasjon, leie av utstyr o.l.). Som jeg har forstått det må jeg først koble bredbåndkabelen til et modem, og så koble min AirPort Express til modemet igjen for å opprette et trådløst nettverk (etter en del konfigureringen). Stemmer dette? Finner jeg modem med støtte for RJ11-kontakt.. de jeg har sett har bare støtte for RJ45 (eller fungere det å bare plugge en RJ11 i en vanlig inngang). Endret 24. juli 2013 av VESPZ Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 dersom du har rj11 i veggen og modem med rj45 kontakt finnes det rj11-rj45 kabler, så det er ikke noe egentlig problem. ellers er det rett som du sier, Dog bør du merke deg at mange leverandører leverer multimodem med inkludert ruter modem, dog finner du noen greie unntak, f.eks Homenet http://homenet.no/ Lenke til kommentar
VESPZ Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Når det kommer til leverandør, spiller det noen rolle på hastigheten. To forskjellige leverandører med 20/1 vil de den samme opplevelsen eller? Fikk beskjed fra de gamle leietagerne at nextgentel hadde ofte manglende nettilgang da de bodde der Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Det kan ha noe å si, f.eks telenor (og dem som benytter telenor sentraler) leverer gjerne litt mindre en du kan få. Men stort sett er det ganske like hastigheter ute å går. Endret 24. juli 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå