Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Fjerning av grensehekk

Gordon Growth

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et par spørsmål vedrørende grensehekk.

Hvordan fordeles kostnadene mellom naboene ved fjerning av grensehekk?

Naboen vår valgte å klippe ned (rasere) grensehekken uten forvarsel. Nå angrer han og har ytret ønske om å fjerne hele hekken. Kan vi kreve at han skal påta seg alle kostnadene for fjerningen av hekken selv om den (som grensehekk) er felleseie mellom oss to? Vi ønsker også å fjerne hekken, men det var tross alt han som skamklipte den i første omgang uten vår tillatelse.

Det skal også nevnes at vi ytret ønske om å fjerne hekken før han raserte den, men da ble dette blankt avvist av samme naboen.

Både sameieloven og grannegjerdeloven kan vel spille en rolle her, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Derfor håper jeg det er noen kyndige folk her som kan hjelpe. Bare still spørsmål dersom noe virker uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Nå angrer han og har ytret ønske om å fjerne hele hekken.

----------

Det skal også nevnes at vi ytret ønske om å fjerne hekken før han raserte den, men da ble dette blankt avvist av samme naboen.

Men herre!! Case closed!!

Lenke til kommentar

Det kan kanskje virke sånn, men istedenfor å synse om dette ønsker jeg henvisninger til relevante lovregler vedrørende dette, for å være på den sikre siden når man skal forhandle med slike typer folk.

Hekken er i første omgang en grensehekk, altså er den i sameie mellom oss og naboen. Hvilke konsekvenser får det for sameie når han velger å skamklippe den uten å spørre oss om tillatelse? Dersom hekken formelt sett fortsatt anses å være sameid, er det vel naturlig at vi egentlig skal dele på kostnadene ved fjerningen av den, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jada, men hva er du ute etter egentlig? Han vil ha ned hekken, og du vil(le) ha ned hekken. Det virker som at du ønsker deg en økonomisk gevinst på en hekk som du i utgangspunktet ville ha hatt fjernet. Så hvorfor ikke la lovverket ligge, og heller si til nabo'n; «hør her, vi bare fjerner hekken».

Når det kommer til kostnader, hva med å finne frem en spade, og avtale med naboen når dere grever den opp, ta med kaffe og grill så blir det heller et hyggelig samvær enn at man skal springe rundt lete etter lover som man håper at man kan få slått naboen i hodet med.. :)

Lenke til kommentar

Jeg hørte litt om nabotvister på radioen tidligere i sommer og der sa de at man hadde lov til å beskjære de vekster som måtte komme inn på ens egen tomt fra naboens, inkludert grener og røtter, selv om disse var vesentlig for naboens tre. Det er grenselinjen på millimeteren som gjelder, ikke hvordan beplantning og andre ting "føles" riktig for tomten. Med andre ord, naboen gjorde riktig i følge loven (i følge radioprogrammet) og i følge deg når du sier at han bare kuttet det som var på sin side av grensen, men det er jo ikke akkurat diplomatisk å gå frem på den måten. Så vidt jeg vet har du ingen rett til erstatning for hekken som er kuttet på hans side eller krav på å få dekt kutting av det som er på din side.

Ellers så er jeg med på iStereo sitt siste avsnitt. Hold god tone med naboen. Men du kan jo i en passende anledning tipse han om at det kan være lurt å prates om sånne ting før man gjør noe.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg hørte litt om nabotvister på radioen tidligere i sommer og der sa de at man hadde lov til å beskjære de vekster som måtte komme inn på ens egen tomt fra naboens, inkludert grener og røtter, selv om disse var vesentlig for naboens tre. Det er grenselinjen på millimeteren som gjelder, ikke hvordan beplantning og andre ting "føles" riktig for tomten. Med andre ord, naboen gjorde riktig i følge loven (i følge radioprogrammet) og i følge deg når du sier at han bare kuttet det som var på sin side av grensen, men det er jo ikke akkurat diplomatisk å gå frem på den måten. Så vidt jeg vet har du ingen rett til erstatning for hekken som er kuttet på hans side eller krav på å få dekt kutting av det som er på din side.

Ellers så er jeg med på iStereo sitt siste avsnitt. Hold god tone med naboen. Men du kan jo i en passende anledning tipse han om at det kan være lurt å prates om sånne ting før man gjør noe.

Nå er grensehekker spesialregulert, og de alminnelige reglene for trær og busker ellers gjelder ikke disse. Grensehekk kan gå inntil 0,5 meter inn på naboeiendom, jf. grannegjerdelova § 4.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du kan jo i en passende anledning tipse han om at det kan være lurt å prates om sånne ting før man gjør noe.

Det fungerer dessverre ikke. For en del år siden bygde han en garasje som ligger klin inntil tomtegrensen, uten å spørre først. Og selv om han hadde spurt, så er det ikke lov å bygge en garasje så nærme noen andres tomt. Dette var på en tid da vi ikke brukte denne tomten fast, så garasjen stod "plutselig" der en dag... Vi lot det gå fordi det prinsipielt ikke hadde så stor betydning for oss.

Selv valgte han å klage på saker som det var garantert at han kom til å tape, kun for å forskyve byggingen av det nye huset for oss. Slike saker behandles tregt, så han fikk forskjøvet byggingsprosessen med 3-4 år. Han er generelt ikke til å stole på, så vi har funnet ut at vi må ta enhver fillesak skriftlig for å være på den sikre siden. Nå er det altså riving av hekk + sette opp nytt gjerde som gjelder.

Han har gjort for mye galt til at det er noe håp om forsoning nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til kostnader, hva med å finne frem en spade, og avtale med naboen når dere grever den opp, ta med kaffe og grill så blir det heller et hyggelig samvær enn at man skal springe rundt lete etter lover som man håper at man kan få slått naboen i hodet med.. :)

Skal den fjernes helt, må vi nok ha en minigraver. Dette hadde vi tilgjengelig da vi spurte han første gang, men det har vi ikke nå. Vi har naive forhåpninger om at han kan ta seg bryet/kostnaden med å fjerne denne hekken etter alt han har gjort mot oss og vi har forespurt han om dette nå, men det spørs...

Hyggelig samvær er uaktuelt, jf. innlegget mitt over...

Lenke til kommentar

Ønsker du hekken fjernet eller ikke?

Hvis det ikke er så nøye, kan du si at hekken kan stå for deres del og at dere ikke er interessert i å bruke penger på å fjerne den - men at han kan få deres aksept til å fjerne den hvis han ønsker det.

For øvrig - var ikke garasjen søknadspliktig? Var den det, skulle dere ha fått nabovarsel. Bygging inntil nabogrensen må som utgangspunkt naboen godkjenne for at søknaden skal kunne innvilges.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker du hekken fjernet eller ikke?

Hvis det ikke er så nøye, kan du si at hekken kan stå for deres del og at dere ikke er interessert i å bruke penger på å fjerne den - men at han kan få deres aksept til å fjerne den hvis han ønsker det.

Ja, vi skal prøve dette, så får vi se hva responsen blir... :-)

For øvrig - var ikke garasjen søknadspliktig? Var den det, skulle dere ha fått nabovarsel. Bygging inntil nabogrensen må som utgangspunkt naboen godkjenne for at søknaden skal kunne innvilges.

Men denne naboen er ikke akkurat viden kjent for å følge de lover og regler som gjelder...

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Ja, vi skal prøve dette, så får vi se hva responsen blir... :-)

Men denne naboen er ikke akkurat viden kjent for å følge de lover og regler som gjelder...

Si fra til rette myndigheter, så ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...