Iriver Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Hei! Min SeaDoo RXT iS 260 Rotax 4-TEC har fått rådelager-havari, rådebank. I følge selger som nå har den på sitt verksted, er hard kjøring uten tilstrekkelig oppvarming eneste mulige årsak til at dette har skjedd. Hadde det vært fabrikkfeil ville det ikke ha kommet nå, etter 78 timer kjøring. Reklamasjon er altså ikke aktuelt. Ettersom selger har økonomiske interesser i å avslå reklamasjon vil jeg høre med dere. Rådelager-havari, MÅ det være vår feil, eller kan dette være en reklamasjonssak? På forhånd takk for svar! Endret 24. juli 2013 av Iriver Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Du får muligens bedre svar under Juss, men slik jeg ser det blir heller problemstillingen slik; Hva er hard kjøring, og hva er tilstrekkelig oppvarming? Med mindre motoren er kjørt uten kjøling og dette kan settes i sammenheng med feilen så stiller jeg meg tvilende til at en slik ikke skal tåle normal bruk - og med mindre det er klart beskrevet et i manual og garantibetingelser hva som er "for hardt" og hva som er "tilstrekkelig oppvarming" tror jeg det skal veldig mye til for at selger kan avslå reklamasjon ved å henvise til dette. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 (endret) Du må nesten få en jurist til og hjelpe deg med dette, og forlange at en tredjepart inspiserer motoren for og konstantere grunnen for havariet, det er relativ enkelt og se hvilken hva som er grunnen for rådebank. Det står i brukermanualen følgende "på side 92" : 7. Akselerer sakte og kjøre ut på dypere,åpent vann. Ikke gi full gass før motoren er varm. Bruk alltid godt sjøvett. Dette kan være juridiske spissfindigheter som legger dette til grunn "når er motor varm?" Hvis du ikke blir enig med forhandleren kan du kontakte Finland direkte, men anbefaler og formulere en forespørsel på en måte som ikke setter deg i problemer angående garantier. 9. RÅD TILFORBRUKER 1. Ved eventuelle uklare eller omstridte tilfeller som gjelder BRP’s begrensede garanti, anbefaler BRP at saken avklares på forhandlernivå. Vi anbefaler samtale med serviceansvarlig hos den autoriserte forhandler eller bedriftens eier. 2. Dersomman ikke finner framtil en løsning, ta skriftlig kontaktmed BRP for å avklare saken. 3. Hvis saken fortsatt er uten løsning, kontakter du BRP på adressen nedenfor. Kunder i land i Skandinavia ber vi kontakte vårt kontor i Finland: BRP FINLAND OY Service Department Isoaavantie 7 Fin-96320 Rovaniemi Finland Tlf.: + 358 16 3208 111 Edit: Jeg har hatt noen reklamasjoner på Mercury motorer og på de motorene kan vi gå inn i loggen og se hvordan brukeren har brukt motoren helt ned i minutter/dato, diagnosen gir alle motordataene som er nødvendig for og kunne få et helhetlig bilde av bruken, så som antall overrusning, G-krefter "kun enkelte motorer", temperaturer, turtall, etc. Kontrollere loggen kan man gjøre med alle moderne motorer som har elektronikk så er det elektronisk styring på seadoo motoren er jeg redd for at de kan se temperaturen opp mot turtall, så da blir det opp til deg og si at brukermanualer ikke er fullstendig nok til og gi riktig informasjon når motoren er varm nok, som sagt advokat-mat Endret 3. august 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå