Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjøre krav på navn og domener

rdan87

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal opprette en ny bedrift som skal drive med medietjenester over nett. Så jeg har funnet meg et navn jeg har tenkt å bruke, men det er bare ett problem; .no-domene for dette navnet er opptatt.

Det er absolutt ikke noe innhold på domenet, og jeg har snakket med eierne av domenet: de holder av domenet for et fremtidig prosjekt.

Så jeg har lest meg litt rundt og funnet ut at man kan gjøre krav på domener .no-domener om du mener motparten har handlet i ond tro.

Det hjelper visst sterkt om du eier en varemerkebeskyttelse for dette navnet, og samtidig eier et firma med samme navn.

Og kan det også hjelpe at jeg bare kan drive bedriften over en nettside, mens de bare holder domenet av for et fremtidig prosjekt?

Men det jeg ikke er villig å gjøre er å gå i rettsak hvor jeg antageligvis må ha en advokat. Er dette noe som kanskje kan bli nødvendig i denne saken?

Du kan sende inn klager direkte til NorID - men jeg er usikker på om dette vil gå videre til forlik, også til rettsak.

Hadde vært fint om jeg fikk seriøse tilbakemeldinger av folk som har peiling innenfor Juss eller dette temaet, helst ikke amatører som bare har lest noen få linjer om dette temaet så fort de leste dette.

Likevel; jeg takker for alle innspill og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den rette instansen for slike spørsmål, er og blir, Norid. Det er de som forvalter .no-domenet og det er også de som behandler klager.

Sjekk regelverket til Norid her: http://www.norid.no/navnepolitikk.html

Og da spesielt 5.1:

5.1 Søker må være en organisasjon som er registrert i Enhetsregisteret, se liste over hvilke organisasjonsformer som kan søke (vedlegg E). Organisasjonen må drive reell virksomhet og/eller ha aktivitet og realitet i henhold til opplysninger oppgitt i Enhetsregisteret, og må dokumentere sin reelle eksistens dersom Norid krever slik dokumentasjon. Organisasjonen må ha norsk postadresse.

Spørsmålet da er om de faktisk kan parkere ett domene uten å ta det i bruk fordi de skal bruke det frem i tid.

Dette kan Norid svare på :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...