Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har planer om å sette opp en spill-server hjemme.

Linjen blir levert av GET, og de nektet å gi meg en fast IP, da det er privat linje. Jeg tenkte da å bruke f.eks. DynDNS for å route mitt domene (har et .net-domene jeg eier/leier) til DynDNS som da henter opp min dynamiske IP kontinuerlig. Vil dette fungere i praksis å da koble seg til f.eks.: "mittdomene.net", slik at DynDNS router til min server hjemme?

Mulig jeg forklarer dette veldig feil... Ikke så flink på dette området.

Endret av walde01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har planer om å sette opp en spill-server hjemme.

Linjen blir levert av GET, og de nektet å gi meg en fast IP, da det er privat linje. Jeg tenkte da å bruke f.eks. DynDNS for å route mitt domene (har et .net-domene jeg eier/leier) til DynDNS som da henter opp min dynamiske IP kontinuerlig. Vil dette fungere i praksis å da koble seg til f.eks.: "mittdomene.net", slik at DynDNS router til min server hjemme?

Mulig jeg forklarer dette veldig feil... Ikke så flink på dette området.

Yes, du kan fint bruke DynDNS til dette formålet. Jeg har et par servere hjemme og no-ip kontoen min blir automatisk oppdatert med jevne mellomrom for å sikre at IP er riktig.

Lenke til kommentar

Yes, du kan fint bruke DynDNS til dette formålet. Jeg har et par servere hjemme og no-ip kontoen min blir automatisk oppdatert med jevne mellomrom for å sikre at IP er riktig.

Takk for svar!

Vil dette påvirke ping og evt stabilitet om jeg får gjennom en slik side? Regner ikke med det, men mulig det er noe jeg ikke vet her :p

Lenke til kommentar

Kan nevnes at de fleste routere har funksjonalitet for å bruke tjenester som DynDNS or no-ip samnt andre lignende tjenester. I noen tilfeller må dette gjøres via konsoll i andre tilfeller finner du muligheten i selve web grensesnittet.

Det er faktisk ganske overraskende hvor stabilt slik løsning fungerer. Da jeg har brukt en lignende løsning i mange år selv. Men bare sånn at du er klar over det koordinerer ikke topp-domene leverandører lease time, som vil si at i noen tilfeller så kan domenet slutte å fungere for noen og fungere helt fint for andre.

Men som sagt jeg har brukt dynamisk ip selv i mange år uten å ha hatt noen nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar

Det vil nok fungere helt topp selv om det er dynamisk IP-adresse. Med kabel er det vanlig at ISPen deler ut IP-adresser med DHCP, og da skiftes faktisk IP-adressen veldig sjelden.

IP-adressen blir først tildelt MAC-adressen til modemet (eventuelt en annen ruter eller enhet om du har modemet i bridge), og etter dette kan DHCP-serveren faktisk ikke vite om linjen din har vært nede, og den vet heller ikke til en hver tid om du er online eller offline. Den ser bare de samme periodiske etterspørslene fra samme MAC-adresse som før, og har egentlig ikke noe annet valg enn å dele ut samme IP-adresse siden den ikke har noe forutsetning for å vite om linjen nettopp ble koblet til på nytt eller ikke.

Hadde den tilfeldig gitt ut ny IP, ville alle ha opplevd å få tilfeldige disconnects midt i nedlastninger, spill, fra skype o.l. hver gang den skiftet, noe som ikke er ønskelig, og som sagt så vet jo ikke DHCP-serveren hva som er "rette tidspunkt" å skifte på. Så på kabel kan du nok forvente å ha samme IP-adressen i månedsvis, om ikke årevis, så det er ingen grunn til panikk :)

Jeg pleide å drive servere av forskjellige slag den gangen jeg hadde ADSL fra Tele2, som den gangen hadde samme oppsett med dynamisk IP på bridgemodem og DHCP, og jeg må si at jeg aldri hadde problemer med at IP-adressen var dynamisk. Den var "så godt som" statisk, men selvfølgelig var ingenting forutsigbart, så det skjedde jo fra tid til annen at IP-adressen skiftet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hostet selv en Counter-Strike: Source server, og det trenger egentlig ikke mye av nettet, og du trenger ikke en fiber linje for å få det til, med det sagt, er det dersom du skal hoste enkle spill som CS, og ikke spill som er tyngre, da det krever mer, selvfølelig.

Noe en må være forberedt på er at en kommer til å bruke en del tid på vedlikehold, dersom en vil ha en server som skal være oppe i lengre perioder.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har aldri testet source, men etter min erfaring var CS (1.6) en av de vanskeligste spillene å hoste :). Ikke pga. båndbredde, men det var bare så utrolig ømfintlig for varierende ping, packet loss, og ikke minst avhengig av å ha en ping på mindre enn ~45ms. Derfor lot det seg ikke gjøre på min ADSL-linje uten at folk begynte å whine :(. Hvis vi var heldige med motspillerene kunne de kanskje ha rundt 40ms hvis de var veldig nærmt meg, og hadde gode linjer selv (kabel?), men stort sett havnet pingen på et sted mellom 55-60ms, og det var for høyt. Mye av problemet var kanskje at "det tallet der er mer enn vanlig", og at folk derfor ikke kunne akseptere pingen, men ja, det er et av de vanskeligste spillene å hoste.

Lenke til kommentar

Har aldri testet source, men etter min erfaring var CS (1.6) en av de vanskeligste spillene å hoste :). Ikke pga. båndbredde, men det var bare så utrolig ømfintlig for varierende ping, packet loss, og ikke minst avhengig av å ha en ping på mindre enn ~45ms. Derfor lot det seg ikke gjøre på min ADSL-linje uten at folk begynte å whine :(. Hvis vi var heldige med motspillerene kunne de kanskje ha rundt 40ms hvis de var veldig nærmt meg, og hadde gode linjer selv (kabel?), men stort sett havnet pingen på et sted mellom 55-60ms, og det var for høyt. Mye av problemet var kanskje at "det tallet der er mer enn vanlig", og at folk derfor ikke kunne akseptere pingen, men ja, det er et av de vanskeligste spillene å hoste.

Jeg har faktisk hostet en del 1.6 før, da jeg har spilt cs i mange år :-P

Er ikke helt enig i at det så vanskelig, men det er en liten utfordring å finne de riktige innstillingene som "stort sett blir bra".

Hostet selv en Counter-Strike: Source server, og det trenger egentlig ikke mye av nettet, og du trenger ikke en fiber linje for å få det til, med det sagt, er det dersom du skal hoste enkle spill som CS, og ikke spill som er tyngre, da det krever mer, selvfølelig.

Noe en må være forberedt på er at en kommer til å bruke en del tid på vedlikehold, dersom en vil ha en server som skal være oppe i lengre perioder.

Ja, vedlikehold regner jeg med :)

Jobber med server-drift, så det skal gå ganske greit tror jeg.

Lenke til kommentar

Det vil nok fungere helt topp selv om det er dynamisk IP-adresse. Med kabel er det vanlig at ISPen deler ut IP-adresser med DHCP, og da skiftes faktisk IP-adressen veldig sjelden.

IP-adressen blir først tildelt MAC-adressen til modemet (eventuelt en annen ruter eller enhet om du har modemet i bridge), og etter dette kan DHCP-serveren faktisk ikke vite om linjen din har vært nede, og den vet heller ikke til en hver tid om du er online eller offline. Den ser bare de samme periodiske etterspørslene fra samme MAC-adresse som før, og har egentlig ikke noe annet valg enn å dele ut samme IP-adresse siden den ikke har noe forutsetning for å vite om linjen nettopp ble koblet til på nytt eller ikke.

Hadde den tilfeldig gitt ut ny IP, ville alle ha opplevd å få tilfeldige disconnects midt i nedlastninger, spill, fra skype o.l. hver gang den skiftet, noe som ikke er ønskelig, og som sagt så vet jo ikke DHCP-serveren hva som er "rette tidspunkt" å skifte på. Så på kabel kan du nok forvente å ha samme IP-adressen i månedsvis, om ikke årevis, så det er ingen grunn til panikk :)

Jeg pleide å drive servere av forskjellige slag den gangen jeg hadde ADSL fra Tele2, som den gangen hadde samme oppsett med dynamisk IP på bridgemodem og DHCP, og jeg må si at jeg aldri hadde problemer med at IP-adressen var dynamisk. Den var "så godt som" statisk, men selvfølgelig var ingenting forutsigbart, så det skjedde jo fra tid til annen at IP-adressen skiftet.

Takk for god info!

Blir nok å kjøre modemet i bridge-mode, og sette opp en egen brannmur (har sett en del på smoothwall siste ukene, så lander nok på det). Har for så vidt også en ZyWALL liggende som muligens skal brukes. Kommer litt an på hvilke muligheter de forskjellige brannmurene har med no-ip.com, som jeg allerede har kjøpt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, vedlikehold regner jeg med :)

Jobber med server-drift, så det skal gå ganske greit tror jeg.

Da skal jeg ikke si noe! Da er du kompetent nok til å kunne dette... :) Og jeg er den som tar vann over hode..... :p

Lenke til kommentar

Til info: GET klarte ikke å møte opp den 1.august til avtalen om å installere fiber.

Lang historie "kort";

Jeg ringte GET 10 dager før installasjon og gav de mitt nye mobilnummer, og presiserte at jeg ikke kommer til å svare på det gamle. Installasjon var satt til 1.aug 08:00-12:00. Klokken 11:00 ringte jeg GET for å spørre om det kommer noen, og da fant de ut at ingen var satt opp til oppdraget?! De skulle ringe meg opp etter de hadde snakket med installatør, det skulle da gå maks 2 timer før jeg hørte noe.

Jeg ringte GET 16:00 ettersom jeg ikke hadde hørt noe. Da sa de følgende: "Installatør ringte deg på <gammelt nr>, fikk ikke tak i deg, og dro da videre. Han skulle ringt oss først så vi kunne prøvd å få tak i deg, men det ble ikke gjort." Neivel.. Så det å ringe opp ISP for å si ifra at jeg har nytt nummer hjalp altså ikke. De skulle da ringe meg opp innen 30min for å avtale ny tid for installasjon, og jeg gav de mitt nye nr igjen, da det tydeligvis ikke hadde blitt logget (igjen). Det gikk ca 1 time før jeg ringte opp igjen for å høre hva som skjer, og da hadde installasjonsavdelingen prøvd å ringe meg på mitt gamle nummer, som da tydeligvis ikke hadde blitt logget igjen. Etter 10min ringte de faktisk opp på mitt nye nummer, og det ble avtalt installasjon den 12.august.

Har aldri opplevd så dårlig kundeservice, tror jeg, noen gang..

Endret av walde01
Lenke til kommentar

Leit å høre det da, veldig kjedelig når det blir slikt rot, men slik er det vel kanskje når det er mange som sitter på telefonen og ikke vet hva resten av gjengen på kontoret driver med. I tillegg er det jo sommerferie, så det kan jo være en del uerfarne på sommerjobb, mens andre erfarne er borte.

Veldig kjedelig å måtte vente 12 dager lengre da, men for å gi de litt forståelse, så virker det ihvertfall som at de har prøvd å få tak i deg på ditt gamle nummer, og vi kan vel håpe at ting hadde gått normalt om de hadde klart å få tak i deg der, selv om det ikke unnskylder dem for å ha rotet det til med det andre nummeret du ga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...