Hugo_Hardnuts Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hei. I forbindelse med at jeg har kjøpt ny bil tok jeg en titt på vinterdekkene fra den gamle bilen da disse skal legges over på vinterfelgene til den nye, ettersom vinterdekkene som fulgte med den nye var ganske slitte og av et ukjent merke. Siste omleggingen fra vinterdekk til sommerdekk skjedde hos Dekkmann siden sommerdekkene lå inne til lagring der, og dekkene ble da pakket i plast og lagt rett i boden - jeg har derfor ikke kikket på dem før nå (selv om jeg selvsagt burde ha sjekket dem selv da jeg fikk dem). Det jeg nå oppdaget var at det manglet svært mange pigger i to av dekkene, sikkert på de som har sittet på forhjulene da den gamle bilen var forhjulsdrevet. Det er ikke billigdekk det er snakk om. Husker ikke merket og type sikkert nå, men tror det er Continental ContiIceContact - det er i hvert fall i Dekkmanns såkalte premiumsegment. Jeg vil anslå at mellom en tredjedel og en fjerdedel av piggene er borte. Dekkene er kun brukt én vinter. De har riktignok blitt brukt hovedsakelig på saltet vei, men de burde vel tåle såpass? Det faller jo innenfor hva man må betegne som normal bruk. Spørsmålet er om dette er en reklamasjonssak og om noen har efaring med å klage på? Dekkmann har jo sin skadegaranti, men dekker denne dette? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Slitasje dekkes ikke som skade tenker jeg. Det er nok helst talentløs kjøring som er årsaken her. Når det gjelder å få piggene til å sitte er Nokian etter min erfaring en 1er, de fester piggene på en annen måte enn de andre. I tillegg er det enkelte dekk som har plass til flere pigger enn det settes inn, disse finnes gjerne i en utgave for utrykningskjøretøy også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Et piggdekk skal innkjøres i minimum 500km aller helst 1000km før man akselerer hardt, bremser hardt eller kjører hardt i svinger. Gjør man ikke dette, så kan man i verste fall miste 90% av piggene i den første uka! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Slitasje dekkes ikke som skade tenker jeg. Nei, det tenker jeg også. Derfor lurer jeg på om dette kan være en reklamasjonssak siden det her heller er snakk om at dekkene har pådratt seg unormalt høy slitasje ved hva jeg vil betegne som normal bruk. Spørsmålet er heller om det kan betegnes som unormalt høy slitasje? Jeg har kun kjørt piggfritt tidligere. Det er nok helst talentløs kjøring som er årsaken her. Takk for den... Jeg tror nå i grunnen jeg kjører ganske så rolig. Eneste jeg kan komme på er at turen til jobb innebærer et ganske kort akselrasjonsfelt ut på hovedvei som stort sett er isete hver vinter, og der blir det lett litt hjulspin for å komme seg ut på veien i rushtrafikken. Utover det er det begrenset hva jeg har fått til i en gammel, daff japaner. Når det gjelder å få piggene til å sitte er Nokian etter min erfaring en 1er, de fester piggene på en annen måte enn de andre. Har skjønt det, etter å ha kikket litt på nettet. Ser for øvrig også at det er et par andre som har klaget på det samme som meg og fått beskjed fra fabrikk om å kontakte leverandøren, så spørs om det ikke blir en telefon til Dekkmann i morgen. I tillegg er det enkelte dekk som har plass til flere pigger enn det settes inn, disse finnes gjerne i en utgave for utrykningskjøretøy også. Greit å vite, men her er det altså en betydelig forskjell mellom dekkene. Et piggdekk skal innkjøres i minimum 500km aller helst 1000km før man akselerer hardt, bremser hardt eller kjører hardt i svinger. Gjør man ikke dette, så kan man i verste fall miste 90% av piggene i den første uka! Nå har jeg, som sagt, stort sett kjørt ganske rolig. Dagpendler til jobb og det er begrenset hvor mye hard kjøring det får blitt på en godt traffikert hovedvei. Men det var uannsett nyttig info, men ikke noe jeg har hørt et kvekk om fra forhandler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Tror nok ikke du har noe godt grunnlag for reklamasjon. Dersom det var feil på dekkene, ville de nok mistet mye pigger enten de er montert på drivhjul eller ikke. Det er nok manglende innkjøring sammen kjørestil som medfører dette. Kort aksellerasjonsfelt med hjulspinn sliter selvsagt på piggene, i tillegg sliter både hard bremsing og aks ut av svinger/rundkjøriner mye. Dersom du stort sett kjører på saltede veier, bør du kanskje vurdere piggfritt? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Ok, takk for svar. Hadde nok valgt piggfritt i retroperspektiv, men de hadde kun noen billig-dekk på lager da jeg skulle handle, noe som ikke var aktuelt, samt at de anbefalte meg dekk med pigg siden den gamle bilen min ikke hadde ABS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Det er riktig! Man anbefaler piggdekk til biler om ikke har anti-skrens eller ABS-bremser, og piggfritt til nyere biler med anti-skrens og ABS-bremser. Men som nevnt tidligere i tråden, så er det kjørestilen din som har gjort at du har mistet disse piggene. Og du har nok ikke muligheten for reklamering pga det. Men om det blir piggdekk neste gang, så ha innkjøring langt fremme i tankene dine.. Endret 24. juli 2013 av Slettet+3124 typo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Min forrige bil hadde hverken ABS, ESP, ASR eller andre elektroniske krykker, men den funket likevel fint med piggfritt. Kommer an på kjørestilen. Kona var skeptisk til å begynne med, hun savnet tryggheten i raslingen av piggene, men det gikk fort over. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Da lærte jeg i det minste noe nytt - hadde aldri hørt om innkjøring av piggdekk før gitt. Kjørestilen er det nok heller lite å gjøre noe med siden det akselrasjonsfeltet blir en skøytebane hver vinter :S Hvordan er egentlig gripeegenskapene på piggdekk med lite pigger kontra tilsvarende piggfrie vinterdekk? Jeg antar gummiblandingen er noe hardere på piggdekk. Og hvor bør jeg montere de dekkene som har flest pigger på den nye bilen (RWD)? Blir mye spørsmål her, men... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hvordan er egentlig gripeegenskapene på piggdekk med lite pigger kontra tilsvarende piggfrie vinterdekk? Jeg antar gummiblandingen er noe hardere på piggdekk. Jeg leste en artikkel her i fjorhøst/vinter som sa at piggdekk med lite pigger, var i all hovedsak mye bedre enn nye gode piggfrie dekk på de fleste underlag og føreforhold. Husker ikke helt hvor jeg fant den, men Google kan kanskje hjelpe deg her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Piggdekk med lite pigger er stort sett dårligere enn piggfritt. Mulig unntak er når man kjører på våt is. Når det gjelder plassering av dekk, er det ulike synspunkter på om de beste skal være foran eller bak. Les litt her: http://www.bilkontroll.no/dekk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Og hvor bør jeg montere de dekkene som har flest pigger på den nye bilen (RWD)? Blir mye spørsmål her, men... De dårligste dekkene foran. Dette er fordi disse vil slippe raskere enn de bak! Du vil automatisk kjøre penere med dårligere dekk foran, og skaffe deg en større sikkerhetsmargin i trafikken. Setter du de beste dekkene foran, vil du kjøre hardere, og sjansen for at du får en ukontrollerbar skrens med bakenden øker radikalt. Du vil da ha en mindre sikkerhetsmargin i trafikken! Noe som kan bli veldig dyrt, og ikke minst fatalt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Her er konklusjonen i det jeg lenket til over: "Konklusjon: Vi anbefaler å montere de beste dekkene foran, unntatt hvis du har bakhjulstrekk uten antispinn - om vinteren. Til de som ikke er enig etterlyser vi herved praktiske tester som underbygger dette, og av en eller annen grunn konkluderer motsatt av overnevnte test." Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Selv monterer jeg uansett de beste foran, også på bakhjulstrekkere uten antispinn. Underholdningsfaktoren blir langt større på denne måten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Hehe, pluss til deg Snylter. Bakdelen kommer jo, når man har en hysterisk kone, som får helt noia Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Selv monterer jeg uansett de beste foran, også på bakhjulstrekkere uten antispinn. Det gjør jeg også: Jeg prioriterer bremseevnen, og det er som kjent forhjulene som i hovedsak bidrar til det. At bakenden kommer litt oftere får jeg heller ta som et pluss. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) For å gjøre det hele mer komplisert, så kan jeg jo opplyse at det her er snakk om en bakhjulsdrevet bil med ESP (som enkelt kan slås av btw) og midtstilt motor Endret 26. juli 2013 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Ingen endring. De beste hjula monterer man foran. Du kjøper deg leketøy med midtmotor, men skal spare såpass at du bruker vinterdekkene fra gamlebilen?? Er det i det hele tatt ca lik dimensjon på de? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 (endret) Ingen endring. De beste hjula monterer man foran. Du kjøper deg leketøy med midtmotor, men skal spare såpass at du bruker vinterdekkene fra gamlebilen?? Er det i det hele tatt ca lik dimensjon på de? Ok, takk for hjelp. Ja, hvorfor ikke? Det er ikke noe dyrt leketøy det er snakk om - Smart Roadster Brabus. Dimensjonen på vinterhjulene er den samme ja (på sommerhjulene snakker vi derimot andre boller ). Og når dekkene kun har gått én sesong og gamlebilen i tillegg går til vraking, så ser jeg ikke noen grunn til ikke å beholde dekkene. Endret 26. juli 2013 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Dekkmanns skadegaranti gir nytt dekk dersom det skulle bli ødelagt på en måte som tilsier at det ikke er går ann å reparere det. Hadde selv en punktering og tok dekket med for å få det lappet, fikk beskjed om at sømmen var revnet og jeg ville få nytt dekk gratis. http://www.dekkmann.no/no/skadegaranti/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå