GroovyPancake Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hei, jeg trenger litt råd og tips til hva som er vits i å oppgradere og da eventuelt til. Mitt foreløpige oppsett: Hovedkort: ASUSTeK Computer INC. M4A785TD-V EVO (hjemmeside) CPU: AMD Phenom II X6 1090T PSU: Eldgammel "MIST 550W" Modulær SSD: OCZ VERTEX 3 2.5" 90GB SSD SATA/600 MLC HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB Skjermkort (GPU): GIGABYTE RADEON HD7870 OC WINDFORCE 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP Kabinett: Cooler Master HAF 922 (Midi tower) RAM: Kingston DDR3 HyperX T1 1800MHz, 3*2GB Det første jeg vil påpeke er vel strømforsyningen som ble kjøpt i 2003-2004 en gang, men tross dens alder har den aldri sviktet og prestert veldig godt. Klart den begynner å fortjene noe hvile nå. Mine tanker rundt en oppgradering ligger i å oppgradere med et ekstra skjermkort, men dette betyr at jeg burde oppgradere hovedkortet, for det har bare støtte for en 16x-port og en 4x-port på PCIe'en. Skal jeg først oppgradere til to skjermkort, blir det kanskje litt knapt med en 550W PSU også, spesielt når den nå begynner å dra på årene. Siden jeg burde oppgradere hovedkort, bør vel også CPU'en oppgraderes for å følge den nye sokkelen på hovedkortet. Foreløpig er CPU'en klokket opp til 3,8 GHz med standard kjølingen, men den kjøler helt fint siden kabinettet lufter godt og rommet ikke er for høyt temperert. Jeg vurderer å skaffe en bedre kjøleløsning, men det blir vel helst til en ny type CPU. Her trenger jeg spesielt noen erfaringer fordi størrelsen er veldig avgjørende for hva som er plass til i kabinettet. Hovedkort og RAM er klokket så det kjører vel på rundt 2133 MHz hvis jeg husker rett. Likevel, siden jeg utfører en del oppgaver på PC'en, alt fra spilling, programmering til fotoredigering og film. Så trengs det litt minne, 6 GB har i grunn holdt, men merker jeg med fordel kunne hatt litt mer. Usikker på om det i dette tilfellet bør oppgraderes så hele minnet erstattes, eller om det bare holder å utvide det eksisterende. Men siden de er såpass små, er det vel en erstatning som kanskje blir den endelige løsningen. Leste denne testen, og fikk inntrykket av at Corsair Vengeance Pro 2x8 GB DDR3-1866MHz CL9 kunne være et godt kjøp. Tanken er vel bare om jeg trenger det, eller om det fins bedre alternativer. Tanker til oppgradering: CPU: Tre alternativer: AMD FX-Series FX-8350 4,0Ghz Socket AM3+ Box, Intel Core i7 4770K 3,50GHz Socket 1150 Box eller Intel Core i5 4670K 3,4GHz Socket 1150 Box Prisen her er ikke kritisk, men liker tanken på å ha mest mulig ytelse/pris. Skjermkort: Gigabyte Radeon HD7870 OC HDMI Dual-DisplayPort 2GB PSU: Litt usikker, mest fordi jeg ikke vet hvor mye watt som trengs. Men bør ikke ligge alt for mye over 1000 kr. Jeg leste en tråd i PSU-seksjonen som tok for seg veldig mange detaljer rundt valget her, men da må jeg nesten først vite hva jeg trenger, som igjen avhenger av hvilken kombinasjon jeg ender opp på. Hovedkort: Avhenger av hvilken sokkel jeg velger, AMD eller Intel. Her er jeg litt blank, men ikke for dyrt og ikke for billig. Liker ikke tanken på å betale mye for ting jeg ikke trenger. Det bør forresten ha en PCIe-inngang for et trådløst-internett kort jeg har. SSD: Usikker på om jeg vil legge penger i å kjøpe enda en ny SSD, i så fall blir det bare for å oppgradere plassen på den. SSD-teknologien er jo i rask fremgang akkurat nå. For å oppsummere, så vil jeg gjerne oppgradere PC'en, da til mange formål, som nevnt tidligere. Jeg har også ønsker om å overklokke etter hvert, for å hente ut litt ekstra kraft Prisen er ikke nødvendigvis et dilemma, men liker å være mest mulig optimal med tanke på ytelse/pris - langsiktig tenkning. Alle råd og tips mottas med stor takk! Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) For noen år siden sjekket jeg mye på CF 16*16, 16*8 og 16*4 og konklusjonen den gangen var at det ikke hadde all verden å si. Men for en hardcore-gamer kan enhver FPS-forbedring gi ståpels. I mitt hode kan du godt beholde hovedkortet for å kjøre CF med et HD7870 til. Strømforsyningen må skiftes. I AMD sitt utvalg er det vel FX-8320(som du ikke har nevnt) som gir best valuta for pengene. Intel gir generelt noe bedre ytelse ift spill. Når du allikevel oppgraderer så ville jeg personlig brukt 500 ekstra på I7 4770K fremfor i5-4670K. En del spill tar i bruk de spesielle egenskapene I7 har fremfor I5. Strengt tatt trenger vel de fleste SSD bare til OS - tror ikke du merker stor forskjell om selve programmet/spillet ligger på en vanlig HD enn på SSD'en. Endret 24. juli 2013 av jornboss 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Jeg ville gått for i5 4670K og ASUS Z87-C. Strømforsyningen ville jeg byttet ut med HX 650W, eventuelt TX hvis du vil spare litt penger. 1 Lenke til kommentar
GroovyPancake Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Takk for råd så langt! Tror med meg selv at jeg heller mer mot i7'en faktisk. Det siste hovedkortet du foreslo så relativt greitt ut, men hvis jeg bare trenger å slenge på noen hundrelapper for å få to PCIe 3.0 porter, er det da lurt? Så foreløpig tanker om oppsettet er: CPU: Intel Core i7 4770K 3,50GHz Socket 1150 Box Hovedkort: Enten noe i den duren du foreslo (Asus Z87-C), men ASUS Z87-A har to PCIe 3.0 16x porter. Usikker på hvor essensielt det er, men når en likevel skal kjøpe nytt. PSU: Corsair HX 650W frister, men vil den være tilstrekkelig hvis jeg overklokker begge skjermkort i tillegg til CPU? RAM: Corsair Vengeance Pro Silver DDR3 PC15000/1866MHz CL9 2x8GB - Noen tanker om dette valget? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Bare å gå for Z87-A. Oppsettet ditt vil trekke maksimalt 600W med overklokk på begge skjermkortene og prosessor. Vanligvis vil det nok trekke rundt 500W, så HX650W burde holde. Jeg ville slengt på en 3. parts prosessorkjøler, er selv veldig fornøyd med NH-D14. Men da må du isåfall bytte ut minnebrikkene med noen som er lavprofil. Endret 24. juli 2013 av Aerow 1 Lenke til kommentar
GroovyPancake Skrevet 25. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2013 Da var kjøpet gjort! Takk for råd og tips folkens! CPU-kjøler: Noctua NH-D14 Skjermkort: GIGABYTE GV R787OC-2GD (2 GB) PSU: Corsair HX650 CPU: Intel Core i7-4770K Haswell - Box Hovedkort: ASUS Z87-A - Haswell RAM: Crucial Ballistix Sport - hukommelse - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pin Total pris: 7 628,00 kr med frakt Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Bare hyggelig! Håper du blir fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå