qwerty9b Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hei. Hadde sittet meget (!!!) stor pris på hjelp i forhold til et problem jeg har. Har gått på en liten smell via finn.no, og trenger å spore opp en person utfra et kontonummer. Denne personen har banken DNB. Har spurt en venn om hjelp til å prøve å betale en regning til denne personen for å se om navnet dukker opp i registreringen, men det gjør det desverre ikke. Personen har forøvrig oppgitt falskt navn ettersom jeg ringte dnb og det eneste de kunne fortelle var at navnet ikke stemte overens med kontonummer. Har prøvd å forklare situasjonen til dnb, uten at de kunne gi noen personopplysninger. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Du må nok gjennom politiet ja, DNB kan ikke gi ut personopplysninger som det her uten videre. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Du må nok gjennom politiet ja, DNB kan ikke gi ut personopplysninger som det her uten videre. Mamma ringte å spurte hvem hun hadde fått penger av engang og de utleverte fullt navn pr. telefon uten spørsmål. Altså banken, ikke politiet. Endret 24. juli 2013 av Rudde93 Lenke til kommentar
DCG Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Mamma ringte å spurte hvem hun hadde fått penger av engang og de utleverte fullt navn pr. telefon uten spørsmål. Altså banken, ikke politiet. Da har de nok også sjekket at hun faktisk har fått penger inn på sin konto og ikke bare funnet det. Uansett hjelper anektoder ikke trådstarter. Til TS: Du sier ingenting om hva "gått på en smell" innebærer. Om du har blitt svindler må du kontakte politiet og anmelde saken, så må de ta det videre. 1 Lenke til kommentar
qwerty9b Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Jeg har kjøpt en vare og betalt en del penger på forhånd til vedkommenes nettbank. Mottok så en vare som ikke stemte overens med kjøpet. Nå får jeg ikke kontakt med denne personen på epost, navnet jeg har fått oppgitt at personen heter finner jeg ingen info om (når jeg prøver å google dette navnet ser det ikke ut som noen i norges land heter det i heletatt), noe som gjør at jeg hverken kan finne mobilnr eller noe for å kontakte denne personen videre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hva er det som ikke stemmer overens med det du bestilte? Bestilte du en DVD og fikk en murstein? Eller bestilte du en gamer PC og fikk lavere ytelse enn forventet? 2 Lenke til kommentar
Saapa Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Alt det peker på at du er utsatt for en svindel, ta en tur ned på politistasjonen og meld saken. Lenke til kommentar
qwerty9b Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Bestilte en dyrere veske og fikk en veske som ikke stemte overens med bildene. Vr en real billigkopi. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Du brukte ikke Betalingsgaranti tingen til Finn? Endret 24. juli 2013 av VegardBS Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Mamma ringte å spurte hvem hun hadde fått penger av engang og de utleverte fullt navn pr. telefon uten spørsmål. Altså banken, ikke politiet. Det er litt annerledes. Hvis du har fått penger inn på din konto, så har noen andre tatt initiativ til det, og man kan gå ut fra at det er en legitim forbindelse mellom deg og avsender. Forøvrig står det på bilaget du får. F.eks. jeg fikk nylig overført penger fra en venn av faren min, som ikke er i min mottagerliste, og navnet hans stod der. Men det er ikke alltid det står på kontoutskriften. Det er gjerne hvis folk ikke bruker nettbank at det da mangler navn, men du vil alltid få navnet til slutt via bilaget. Hvis noen derimot bare ringer og ber om navn på konto, så vet man ikke om det er en stalker eller hva det nå er. Da må man heller anmelde det til politiet, som så tar kontakt med banken på rutinemessig måte. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Bestilte en dyrere veske og fikk en veske som ikke stemte overens med bildene. Vr en real billigkopi. Høres ut som standard svindel. Anmeld det til politiet, her er det garantert flere som blir lurt. Hva skulle du forresten gjøre hvis du fant ut nvanet på personen? Stikke og banke ham? Fort gjort at et helt rottereir står bak hvis det er snakk om import av knockoffs, og da vil du få en del trøbbel. Lenke til kommentar
qwerty9b Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 hehe, nei ville nok sendt en melding eller ringt denne personen. Fikk ikke inntrykket av at jeg hadde kontakt med en storsvinder akkurat. Ettersom jeg er en 22 år gammel jente, så er ikke "stikke innom å banke ham" et alternativ desverre Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Vel, det er ikke så vanskelig å fremstå som ei uskyldig jente på 16 år som skal selge sin første ting på finn.no 2 Lenke til kommentar
qwerty9b Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 True! Hadde vel helst håpet at siste alternativ var å anmelde saken. Vil helst bare ha pengene tilbake i retur for vesken. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Hvem en gitt konto tilhører er ikke en taushetsbelagt opplysning, ei heller en særlig sensitiv opplysning, men det er god kutyme å henvende seg skriftlig til banken. Først og fremst for å kunne dokumentere at du har et saklig behov for opplysningen. Har selv skrevet et par slike brev, og jeg får alltid svar. Jeg skjønner ikke hvorfor man henviser til politiet. Dette er en sivil sak, ikke en straffesak. Endret 24. juli 2013 av krikkert Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor man henviser til politiet. Dette er en sivil sak, ikke en straffesak. Slik trådstarter beskriver situasjonen så er dette svindel og da er det i aller høyeste grad en sak for politiet. 4 Lenke til kommentar
qwerty9b Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Legger ut kontonr her i håp om hjelp Endret 24. juli 2013 av iStereo Fjernet kontonummer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Moderatormelding Forumet er ingen offentlig gapestokk. Personen som det gjelder i denne saken har ingen mulighet til å i møte gå påstandene som blir fremsatt her i denne tråden. Personlig informasjon som kan identifisere andre brukere/mennesker skal ikke forekomme. Et innlegg har blitt redigert. Fortsetter man å legge ut personlig informasjon, blir denne tråden strengt, og advarsler vil bli utdelt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Slik trådstarter beskriver situasjonen så er dette svindel og da er det i aller høyeste grad en sak for politiet. Trådstarter har ikke gitt noen kvalitativt gode (eller endog medium eller litt gode) indikasjoner på at dette er svindel så langt i tråden. Han har betalt penger til en person han ikke vet hvem er, og han har fått en motytelse som etter hans oppfatning ikke stemmer med avtalen. Den eneste indikasjonen er at navnet han har fått ikke matcher kontonummeret, noe som er en relativt svak begrunnelse for svindel. Dette er en sivilsak, ikke en sak for politiet. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hvem en gitt konto tilhører er ikke en taushetsbelagt opplysning, ei heller en særlig sensitiv opplysning, men det er god kutyme å henvende seg skriftlig til banken. Først og fremst for å kunne dokumentere at du har et saklig behov for opplysningen. Har selv skrevet et par slike brev, og jeg får alltid svar. Det blir selvsagt litt annerledes om du dokumenterer det og sender inn enn om du tar en kjapp telefon. men i en tid med identitetstyveri skulle jeg vært veldig sikker før du hadde fått noe. Selv om kontonummeret ikke er taushetsbelagt, så jobber identitetstyver systematisk med å samle seg opp informasjon, og det bør man ikke hjelpe med. Tidligere fikk du automatisk opp mottakeren (private) når du skulle betale i nettbanken, men det gikk man bort fra. De gangene jeg har snakket med folk som mener seg svindlet, så har det ofte gått tydelig ut fra loggen at dette er en svindler. Gjerne en dårlig kunde også. Jeg har alltid henvist til politiet, for det er rutinen. Har man en god sak kan man selvsagt skrive brev, så vil noen andre ta en avgjørelse. Jeg skjønner ikke hvorfor man henviser til politiet. Dette er en sivil sak, ikke en straffesak. Tja, er ikke dette bedrageri da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå