Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg mulighet for AAP ved kroniske smerter?

Anbefalte innlegg

Hei. Kort om hva som har skjedd. Ble operert og kirurgen gjorde en feil. Det endte med en nevropati diagnose og kraftige smerteanfall som kommer tilfeldig og til stadighet.

Det jeg bruker for å lindre dette er nobligan og oxynorm/contin

Jeg er 22 år og har studert i 3 år. Operasjonen skjedde første studieår og jeg har levd med smertene siden da. I starten gikk dette greit, for smerteanfallene kom ikke så ofte. Ja jeg har søkt om i erstatning i NPE men dette tar tid.

Nå skjer det oftere og oftere. Jeg klarer nesten ikke å leve med dette her.

Økonomisk går det rett til helvete. Jeg lever kun på studielån og kan ikke ha jobb pga smerteproblematikken.

Det jeg lurer på er om vilkårene for AAP er oppfylt om jeg avbryter studiene pga sykdom?

Jeg er unde aktiv behandling så dette vilkåret er oppfylt. Jeg har også behov for å avbryte behandlingen for dermed å komme tilbake til studiene ved bedring i helsen.

Jeg har hvert heldig å har fått gradert sykestipend nå i det siste men denne ordningen opphører jul 2013.

Har også hvert påvirket av nobligan og oxynorm ved flere anledninger. Disse eksamenene gikk rett til helvete. Jeg holder ikke ut mer..

Jeg er helt utladet pga smerteanfallene og trenger tid til å komme meg ovenpå igjen.

I tillegg til at jeg går på smerteklinikk går jeg også til psykolog for å takle de negative sidene med nevropatien.

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Er vilkårene oppfylt? Anonym poster: 4c6ff5475daaee1b7456f5cea7d92022

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva anbefaler dere meg å gjøre? Er vilkårene oppfylt? Anonym poster: 4c6ff5475daaee1b7456f5cea7d92022

Jeg er ikke noen ekspert på området, men har en bekjent som er i en noe liknende situasjon (avbrøt VGS og deretter jobb pga. kroniske smerter) og hun fikk innvilget AAP. Dermed bør det også være aktuelt for deg. Sånn sett er rådet mitt å oppsøke NAV så raskt som mulig.

Er litt i tvil om jeg bør skrive dette i fare for å gjøre deg pessimistisk, men min erfaring med NAV er at du bør ha med deg noen, gjerne en litt eldre person (foreldre?), når du skal på møte der, i hvert fall på det første møtet. Be om å få alt dere gjør av vedtak og avtaler skriftlig.

Lenke til kommentar

AAP hverken blir avviklet eller endret neste år. Det som skjer er at neste år vil de første AAP-mottakerne ha nådd maksgrensen på fire år med AAP, og noen av dem vil da stå uten trygdeytelser fordi de ikke fyller vilkårene for noen trygdeytelse.

Det kan se ut som om trådstarter fyller vilkårene for AAP, ut fra kriteriene for arbeidsuførhet og aktiv behandling i folketrygdloven pgf 11-13. Det som er verdt å merke seg er at du som "syk student" ikke har rett til arbeidsrettede tiltak, bare medisinsk behandling, og bare frem til du kan gjenoppta studiene. Dersom du ikke kan gjenoppta studiene må du fylle de ordinære vilkårene for AAP.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...