x-team Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Opplever stortsett hele tiden at jeg sover veldig urolig og dårlig, altså våkner titt og ofte, ligger ofte i halvsøvne og sover heller ikke så mye.. Kan være våken foreks 24 timer, for så få sove i 5-6 timer kansje. Noen ganger sovner jeg ganske lett, andre ganger tar det veldig lang tid, men ofte våkner jeg igjen etter et en time eller 2, får oftest sove igjen da, men bare et par timer kansje.. Men våkner sånn halvveis titt og ofte, uten at jeg helt vet hvor ofte.. De få gangene jeg derimot sover dypt og godt, og over flere timer så kan jeg våkne og være skikkelig svett i kroppen, uansett hvor varmt eller kaldt det er på soverommet, uansett hvilken dyne, sengetøy eller hvor tykk dyne jeg har. Når jeg var yngre, altså i foreks 15-20år gammal så sov jeg veldig godt, og kunen sove fra 23-24 tiden i helgene og langt utpå dagen, etterpå.. Altså fort 10-14 timer søvn uten problem.. Men nå er det verre, blir jo liksom 'trøtt' om dagene.. Noen som vet hva dette kan komme av, evnt opplever det samme? Er akkurat det samma om jeg har det lyst, mørkt, kaldt eller varmt på soverommet.. Edit: Hvor mange timer er det 'normalt' og være våken før en blir trett igjen å få sove? Er så lenge sia jeg har sovi normalt at husker ikke hvordan det var før.. Endret 23. juli 2013 av x-team Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Kan være en blanding av en søvnforstyrrelse og at du som voksen har behov for mindre søvn. Høres ut som søvnløshet, men om så er tilfelle synes jeg denne svettingen virker litt snodig. Har du tørr/sår hals når du våkner, våkner med panikkanfall eller andre "unormaliteter"? Lenke til kommentar
x-team Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Mulig jeg har behov for lite søvn ja, men av og til er det jo rett og slett jækla lite.. Sånn at jeg kjenner på kroppen at jeg gjerne skulle sovet noen timer til, men er ikke søvn-aktig trøtt og får ikke sove. Ang svettingen så og si bestandig etter at jeg har sovet godt og dypt, over flere timer. Våkner ikke med noe panikk eller noe annet enn at jeg sjekker klokka eller telefonen for og se hva klokken er.. Hvor lenge er det 'normalt' og være våken før en blir søvn-aktig trett og kan få sove? Ikke no problem og være våken 24-26 timer uten og bli trett å heller ikke få sove for min del.. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Det er nok ikke normalt, men heller ikke fullstendig unormalt (tror jeg, i forhold til hva du opplyser om). Det finnes mange tips mot dette på nettet, ting du kan gjøre selv. F.eks. ikke få i deg koffein. Sørge for å være mye i frisk luft. En annen ting du kan prøve, er å gå til legen og spørre om det er tilrådelig å begynne med Circadin. Det er en medisin mot søvnproblemer som inneholder melatonin - harmonet som allerede finnes i kroppen som gjør deg trøtt. Bruker det selv. Koster mye, men syns det er verdt prisen. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Jeg drikker ikke kaffe i det hele tatt. Unngår også det og ikke spise eller drikke tiden før jeg skal sove, frisk luft og alle de tipsa har jeg også prøvd, uten at det gjør noen forsjell. Utgjør ingen forsjell om jeg ikke drikker brus 2 timer før jeg skal sove, eller om jeg drikker brus 2minutter før jeg skal sove foreks. Circadin har jeg prøvd, men siden hovedproblemet ikke er og falle inn i søvn, men at jeg våkner etter kort tid igjen så fungerte det ikke så bra, sovna jo lettere ja men våknet like forbannet igjen. Er også sterk motstander av og ta medisiner såfremst det er livsnødvendig, dette pga misbruk av dette innad familien tidligere. Endret 23. juli 2013 av x-team Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hypnose? http://www.wikihow.com/Make-Yourself-Sleep-Using-Hypnosis Lenke til kommentar
x-team Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Forsto ikke den helt.? Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Forsto ikke den helt.? Selv-hypnose skal være meget effektivt. Hvis du får til det kan du bestemme deg for å sovne på sekunder. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Hehe den der tror jeg ikke funker så bra.. Er vel mye av det samme som og telle sauer antar jeg? Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hehe den der tror jeg ikke funker så bra.. Er vel mye av det samme som og telle sauer antar jeg? Nei, det skal være ekstremt bra. Hvis du f.eks. har en halvtime som ellers ville blitt dødtid kunne du hypnotisert deg til å sovne - og faktisk våkne automatisk etter en halv time. Men jeg tror det er veldig vanskelig å lære seg, da. Selv har jeg ikke prøvd engang. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Et voksent menneske trenger vel gjennomsnittlig 7-8 timer søvn daglig. Det at du føler deg trøtt om dagen tyder jo på at du ikke får deg all den søvnen du egentlig trenger. Det at du blir svett når du sover lenge kan jo være et tegn på at jo lenger du sover, desto mer urolig sover du og kaster på deg, noe som fører til svetten. Dette er dog bare vill gjetning. Svetter du mye? Da dette er noe som øyensynlig ødelegger livskvaliteten og kan ha en alvorlig underliggende årsak, vil jeg sterkt råde deg til å ta dette til en lege. Legen vil gi deg profesjonell hjelp vi ikke kan tilby. Endret 24. juli 2013 av Diabetus Lenke til kommentar
x-team Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Det funker helt sikkert om en lærer seg det da.. Hvilken dose circadin tar du og hvor lenge sover du av dette? Er du trøtt om du våkner etter et par timer? Hvordan opplever du virkningen, blir du trøtt, dautrøtt eller bare småsøvning? Jeg tok vel til og bynne med 1 tablett, men funka omtrent ikke, utgjorde ingen forsjell, økte til 2, sovna jo lettere det gjorde jeg, men etter et par uker så avtok vel effekten litt følte jeg.. Edit: Ang svettingen så kan det variere litt, noen ganger bare bittelitt, og noen ganger kan det være ganske mye og ekkelt.. Jeg skal ta det opp med legen min igjen, men opprettet tråden for og høre andres erfaringer/problemer og hva som evnt løste det. Endret 24. juli 2013 av x-team Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Circadin skal virke bedre etterhvert, slik jeg har forstått det... Jeg sover jo ikke helt godt, men har merkbar bedring. Jeg føler meg på ingen måte "droget", det eneste er at det blir lettere å sovne. Det er jo også en depot-tablett, og ingen innsovningsmedisin. Men det er jo selvsagt individuelle forskjeller i virkning, så hvis du har disse erfaringene så er det kanskje ikke noen vits i å forsøke ytterligere... Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Har du nevnt det til legen før? Hva sa han? Undrer meg egentlig mest over denne svettingen. Forøvrig kan du jo bruke en app som heter SleepAsAndroid om du har en Android-telefon. Denne ligger på madrassen og måler søvnaktivitet samt uvanlig høye lyder. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Har du nevnt det til legen før? Hva sa han? Undrer meg egentlig mest over denne svettingen. Forøvrig kan du jo bruke en app som heter SleepAsAndroid om du har en Android-telefon. Denne ligger på madrassen og måler søvnaktivitet samt uvanlig høye lyder. Mhm, kan jo være søvnapné, noe det finnes veldig god behandling for som passer godt til folk som ikke liker medisiner. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Hvilke andre medikamenter som ikke er 'avhengighets' dannende og slik kan være aktuelle da? Har vel ikke nevnt det til legen med svettinga, for det er noe som har kommet i en litt seinere tid, siste halvår kansje.. Legen ga meg bare circadin og ville helst ikke gi meg noe annet. Såvit jeg vet så snorker jeg ikke og er ikke spesielt urolig når jeg sover i følge de som jeg delt seng med oppigjennom årene En annen ting jeg har som forekommer titt og ofte er, når jeg har vært våken i 12-15 timer og hatt en dårlig natts søvn så kan det begynne og klø overalt på kroppen, ikke så sterk kløe men den kjennes.. Ofte kjennes det ut som jeg har et slaks 'fettlag' på kroppen, forsvinner såklart når jeg tar en dusj, og kløen blir nesten borte, men kommer tilbake igjen etter et par timer.. Vet ikke om dette kan være i forbindelse med at kroppen er 'trøtt' eller noe slik? Hva er søvnapne? Nå er jo klokka halv 3 snart, ikke sovet på snart 25 timer, og er ikke trøtt, sove prøvde jeg tidligere i kveld uten hell.. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Vel du har jo Vallergan. Den er veldig lite vanedannende, gir ingen rusfølelse i det hele tatt, og er så "sunn" at den brukes på små barn. Søvnapné er en sykdom som gjør at luftveiene blokkeres (delvis) i søvne, slik at søvnkvaliteten blir elendig eller du våkner totalt. Men hvis du ikke snorker er nok ikke det problemet ditt. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Er ikke vallergan det samme som circadin da? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Cannabis Trene hardt, være aktiv mine 2 beste råd..15år med søvnvansker.. circadin ,vallargan etc gir ofte folk hangovers, jeg synes det nesten er verre en rohypnol selv.. Endret 24. juli 2013 av DaniNichi Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Er ikke vallergan det samme som circadin da? Nei. Circadin inneholder melatonin, som allerede finnes i kroppen som et naturlig søvnhormon. Vallergan er en gammel allergimedisin med tretthet som bivirkning... Cannabis Trene hardt, være aktiv mine 2 beste råd..15år med søvnvansker.. circadin ,vallargan etc gir ofte folk hangovers, jeg synes det er verre er rohypnol selv.. Flott at du sprer narkopropagandaen din her. Bravo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå