Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC henger seg helt opp

Anbefalte innlegg

Hei, har nå hatt trøbbel med pcen over lang tid, med at pcen bare fryser helt. Hele pcen bare fryser og låser seg fast. Jeg kan ikke gjøre noe med den og må til slutt bare slå av pcen og på igjen.

Jeg trodde jeg klarte å løse probleme for ikke så lenge siden da jeg uinstallerte msi afterburner. Da hadde jeg ikke mer frysing på noen dager. Men nå nylig begynte jeg å spille dead island, og da begynte det på nytt...

Jeg fikk aldri noe dump file da dette skjedde og klarte ikke å google meg frem til et svar. Har kjørt memtest (0 errors) instalert nye skjermkort driver. Og fresh windows 8.

Akkurat nå skjedde det igjen i Tomb Raider, men da restarte pcen seg automatisk og jeg fikk en dump file. Så jeg uploader den her på en link og håper noen klarer å hjelpe meg.

Den blir heller ikke for varm, har vannkjøling på cpu, og arctic cooling på gpu. så det skulle ikke være noe problem.

Link til dump filen.

http://speedy.sh/R84kU/072313-10436-01.dmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Problemet er vel enten hardware eller software. Hardware kommer slike feil vanligvis ved feil på ram eller hdd/sdd.

Softwaremessig er det alt fra drivere (lagt inn lyddriver?), konflikter med flash og lignende, brannmur som blokkerer når spillet skal på nett (drm osv), og generell konflikt.

Jeg opplever f.eks at musedriveren plutselig krasjer om firefox, facebook, libreoffice og youtube brukes samtidig.

vanskelig å si hva det kan være.

Lenke til kommentar

Hei, har nå hatt trøbbel med pcen over lang tid, med at pcen bare fryser helt. Hele pcen bare fryser og låser seg fast. Jeg kan ikke gjøre noe med den og må til slutt bare slå av pcen og på igjen.

Jeg trodde jeg klarte å løse probleme for ikke så lenge siden da jeg uinstallerte msi afterburner. Da hadde jeg ikke mer frysing på noen dager. Men nå nylig begynte jeg å spille dead island, og da begynte det på nytt...

Jeg fikk aldri noe dump file da dette skjedde og klarte ikke å google meg frem til et svar. Har kjørt memtest (0 errors) instalert nye skjermkort driver. Og fresh windows 8.

Akkurat nå skjedde det igjen i Tomb Raider, men da restarte pcen seg automatisk og jeg fikk en dump file. Så jeg uploader den her på en link og håper noen klarer å hjelpe meg.

Den blir heller ikke for varm, har vannkjøling på cpu, og arctic cooling på gpu. så det skulle ikke være noe problem.

Link til dump filen.

http://speedy.sh/R84...13-10436-01.dmp

Hvis du bruker en SSD så er det stor sjanse for at det er den som fryser systemet. Spesielt hvis det er en litt eldre SSD med sandforce kontroller. RAM kan også fryse systemet hvis de er I ferd med å ta kvelden eller hvis du kjører for lav cas latency. Skjermkortet kan også lage krøll.

Lenke til kommentar

Hva slags maskinvare har du.?

Skjer det kun når du belaster cpu og/eller gpu.?

Kan du sjekke realtemp for temp på cpu.? (med mindre du har amd)

Kan du sjekke temp på gpu.?

Du bør legge inn nyeste firmware på ssd. (Spesielt viktig dersom det er sandforce).

Har pc'n vært slik helt siden du fikk den?

Lenke til kommentar

AMD FX-8350 oc 4.8 GHz. ( Jeg testet om det var dette som var årsaken, men da jeg tok vekk all overclock og tilbake til stock, så fikk jeg fremdeles freeze)

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8gb

XFX Radeon HD 7950 3GB i crossfire

KINGSTON HYPERX 120GB og CORSAIR FORCE GT SERIES 3 2.5" 120GB ( Raid 0) + 1 TB HDD

(Har hatt OS på bare en SSD tidligere, og da hadde jeg fremdeles freeze. Så formarterte jeg nylig til raid 0 for å ha det litt mer "ryddigt")

ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0

Her er den fra Itavisen. http://www.itavisen....elero-810-63579

Har ikke lagt inn noe ny driver på SSD. Tror jeg skjekket det opp engang, men gjorde det aldri av en eller annen grunn jeg ikke husker.

Den har ikke alltid vært sånn nei. Det begynte vel for litt over en måned siden. Og har ikke gjort noe endringer i pcen..

Jeg husker enkelte ganger da det skjedde. Da hendte det av og til når jeg åpnet Gpuz / cpuz eller HWmonitor. Da ble det freeze mange ganger helt random. Akkurat nå i ca to uker, har det bare hendt når jeg har spilt.

Endret av zir
Lenke til kommentar

Som jeg sa.....hvis det er en SSD med sandforce controller ( og det er det I ditt tilfelle) så er det rimelig sikkert at det er den som lager problemer. Har hatt den samme SSD'en og den frøs systemet mitt ofte. Selv med firmware oppdatering.

Lenke til kommentar

Innstalerte nettop ny firmware til Kingston ssden. Corsair ssden var tydeligvis up to date i følge kjapp tur på forum.. Så nå har jeg satt dem tilbake til raid 0 og instalert fresh windows. Får håpe det ble fikset.

Nå får jeg bare vente å se om det skjer noe freeze :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ta en titt i windows problemrapportene og se om det er noe der.

Har opplevd lignende ting når brannmur blokkerer drm.

Ellers, tja, når pcer låser seg kan det være alle mulige årsaker. En psu som leverer feil/ustabil spenning, defekt hardware, nettverksrelaterte greier, mystiske konflikter mellom drivere og programmer/spill, osv osv.

Har også sporet feil til at produsenter har linket til feil driver, både produkt og bitmessig.

Det første er jo å få avklart når systemet fryser. Er det kun med bestemte program/spill, kun i bestemte situasjoner, osv. Man må også sjekke om det er laget problemrapporter som viser hva som krasjet.

Hardware er det ofte disk eller minne, eventuelt psu, skjermkort eller hovedkort.

Software er det drivere, flash, skjermkortdriver, og sikkerhetsprogrammer som krangler.

Kan være vanskelig å reprodusere.

Lenke til kommentar

Dette er litt rart. Jeg byttet ut min ram mot noen jeg hadde i en annen pc. Kjørte memtest i 12+ timer på den andre pcen og fant ingen errors. Jeg har heller ikke fått noe freeze på pcen min og har brukt den på spill som det skjedde med i 3 dager ca.

Kan det være pga rammen? Fant ingen errors med dem fra memtest og den windows memory diagnostic som er på W8.

Lenke til kommentar

Ja, jeg får invistere noe penger til ram. De jeg bruker nå er bare 4gb på 1333 mhz. Så må ha noe som er litt mer futt it :)

Får håpe problemet var rammen da og at den ikke fryser mer i fremtiden.

Løst. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...