Vuz' Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hei! Jeg fikk i dag en Asus RT-N66U router som jeg koblet opp via et Zyxel Multimodem P2812. Jeg gjorde alt som stod i bruksanvisningen, men når jeg kom til "Hurtig Internettoppsett", fikk jeg problemer. Når jeg fikk opp en liste over forskjellige tilkoblingsmåter, valgte jeg automatisk ip og gikk videre. Stod at jeg måtte koble ut strømmen på modemet i omtrent 2 minutter før jeg skulle sette strømmen på igjen, og det gjorde jeg. Men da kom dette: Og når jeg byttet ut tilkoblingsmåten fra automatisk ip, til PPPoE, kom det "Gjennkjenner at internetttilkoblingstypen er tidsutkoblet" Noen som kan hjelpe meg med dette? Takk! Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Du må sannsynligvis sette ditt eksiterende multimodem opp i bridge-modus. På noen modem kan du gjøre det manuelt selv, mens hos andre må du ringe leverandøren og få dem til å gjøre det. Om du ikke gjør dette kan IP konflikter oppstå om du har to routere koblet sammen. Alternativet er å sette Asus routeren opp som aksesspunkt, men metode 1 er å foretrekke. 1 Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Du må sannsynligvis sette ditt eksiterende multimodem opp i bridge-modus. På noen modem kan du gjøre det manuelt selv, mens hos andre må du ringe leverandøren og få dem til å gjøre det. Om du ikke gjør dette kan IP konflikter oppstå om du har to routere koblet sammen. Alternativet er å sette Asus routeren opp som aksesspunkt, men metode 1 er å foretrekke. Modemet er nå I bridge-modus, men det samme skjer fortsatt.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hvilken ipadresse får du fra multimodemet ditt? Koble multimodemet i en PC og gå i CMD, skriv ipconfig <enter> Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Hvilken ipadresse får du fra multimodemet ditt? Koble multimodemet i en PC og gå i CMD, skriv ipconfig <enter> Har på følelsen av at det er under "Ethernet-kort lokal tilkobling" jeg skal se? Om det er, så er ipadressen 10.0.0.99 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Kjører du Zyxel i Bridge mode nå? Vet du om du har PPPoE eller IPoE på din internettforbindelse? Dersom du har PPPoE må du legge inn brukernavn og passord for PPPoE på Asus. Hvordan stod dette da du kjørte Zyxel i router mode? Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Kjører du Zyxel i Bridge mode nå? Vet du om du har PPPoE eller IPoE på din internettforbindelse? Dersom du har PPPoE må du legge inn brukernavn og passord for PPPoE på Asus. Hvordan stod dette da du kjørte Zyxel i router mode? Nå kjører jeg ikke modemet i Bridge, jeg måtte bytte til router mode for at resten av familien skulle komme på nett via modemet. Jeg mener jeg har PPPoE, men jeg er ikke sikker.. Når jeg valgte PPPoE på Hurtig Internettoppsett (i router mode), skrev jeg inn brukernavn og passord, men jeg fikk bare opp "Gjennkjenner at internetttilkoblingstypen er tidsutkoblet". Endret 24. juli 2013 av Vuz' Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Du finner jo ut om internett fungerer mot multimodemet ved å koble PC til det og sjekke en nettside Det står ikke i bridge så lenge du har en 10.x.x.x-adresse, men dette behøves heller ikke for at du skal få internett på RT-N66U. Det skal heller ikke være noen IP-konflikt siden du har 10.x.x.x i multimodem og 192.x.x.x på Asus. Problemet nå kan være: 1 At du ikke har koblet modem i WAN (internettport) på Asus 2. Problemer med gammel firmware i Asus (den er buggy på ethernet mot visse modemer) 3. Asus har låst seg. Løsning på nr to er å oppgradere firmware ved å laste ned manuelt. Løsningen på nr tre er å resette Asus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Du kan vel se om du har PPPoE eller ikke når du er inne på Zyxel? Slik: http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel_p2812/oppsett.jsp Har du Telenor? Hva er FW-versjon på Zyxel? Kan være at den trenger en oppgradering? Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Du finner jo ut om internett fungerer mot multimodemet ved å koble PC til det og sjekke en nettside Det står ikke i bridge så lenge du har en 10.x.x.x-adresse, men dette behøves heller ikke for at du skal få internett på RT-N66U. Det skal heller ikke være noen IP-konflikt siden du har 10.x.x.x i multimodem og 192.x.x.x på Asus. Problemet nå kan være: 1 At du ikke har koblet modem i WAN (internettport) på Asus 2. Problemer med gammel firmware i Asus (den er buggy på ethernet mot visse modemer) 3. Asus har låst seg. Løsning på nr to er å oppgradere firmware ved å laste ned manuelt. Løsningen på nr tre er å resette Asus. 1. Modemet er koblet i WAN 2. Lastet ned og installerte nyeste firmware på Asusen i går 3. Det meste av tekonlogiske ting jeg har kjøpt i det siste, har vært defekte, så skal ikke se vekk i fra at det er noe galt med den 4. Jeg prøvde å resette routeren, men fungerte fortsatt ikke.. Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Du kan vel se om du har PPPoE eller ikke når du er inne på Zyxel? Slik: http://www.telenor.n...812/oppsett.jsp Har du Telenor? Hva er FW-versjon på Zyxel? Kan være at den trenger en oppgradering? Jeg fulgte guiden, og fant ut at jeg har PPPoE Jeg har Telenor og firmware-versjonen er: V3.10(BLN.12). - Jeg har leitet etter oppdateringer til modemet før, men jeg finner ingen fra telenor. I følge telenor kan jeg ikke bruke Zyxel sine oppdateringer, men telenor sine egne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Da må du legge inn brukernavn og passord på Asus etter å ha satt Zyxel i Bridge mode. Din FW-versjon er den siste som er i bruk fra Telenor. Oppdateringer finner du forøvrig her: http://stup.telenor.net/zyxel-p2812hnuf3/ Det ligger en nyere versjon der, men den er fortsatt i test hos TN. Endret 24. juli 2013 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Da må du legge inn brukernavn og passord på Asus etter å ha satt Zyxel i Bridge mode. Din FW-versjon er den siste som er i bruk fra Telenor. Oppdateringer finner du forøvrig her: http://stup.telenor.net/zyxel-p2812hnuf3/ Det ligger en nyere versjon der, men den er fortsatt i test hos TN. Zyxel er nå i Bridge mode, og jeg har resettet routeren. Jeg kommer som vanlig frem til "begynn å registrere tilkoblingstypen din", og da får jeg opp "gjennkjenner at internettilkoblingstypen er tidsutkoblet" - og det etter at jeg har skrevet inn brukernavn og passord.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Har du oppgradert Asus til siste FW? Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Den ble oppgradert til siste FW igår Skjønner virkelig ikkje hva som er galt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Fra hvilken kontakt på Zyxel til hvilken kontakt på Asus har du koblet ledningen? Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Ledningen går fra WAN på Zyxel, til den kontakten med "e" under Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Den må gå fra en av LAN-portene på Zyxel. Lenke til kommentar
Vuz' Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Den må gå fra en av LAN-portene på Zyxel. Ehe, føler meg passe smart.. Men nå som internettstatusen har gått fra frakoblet til tilkoblet, kommer jeg likevel ikke på nett.. Endret 24. juli 2013 av Vuz' Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 For å gni det inn: Bruksanvisningen viser at du kobler PCen fra LAN-porten i modemet, og kobler WAN-porten i ASUS til den samme LAN-porten. Dersom du har forsøkt mye rart nå, ta en ny reset av Asus. Når den kommer opp, sett den opp med PPPoE og verifiser at internettstatus går til tilkoblet. Deretter kobler du en PC til en LAN port (da snakker vi fortsatt Asus) og ser om du har internett på den. Dersom det funker der, er det noe med WiFi-settingene på Asus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå