Gjest medlem-207017 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Anmelde/klage til skolen grunnet rådgiveren? Jeg har havnet i flere leie situasjoner grunnet min rådgiver (som også var min lærer) Håper virkelig noen orker lese.. Det betyr mye. Sak 1: Rådgiver sa jeg kunne ta noen fag som privatist for å erstatte et fag jeg egentlig hadde + ett jeg hadde ifjor - viste seg at jeg ikke kunne dette, og dette grunnet en helt spesiell regel, som han selv innrømmet at han ikke visste om - dette etter at eksamenene var unnagjort, som viste seg var bortkastet penger og (masse) tid. Dessuten måtte jeg få standpunktkarakter i det faget jeg egentlig hadde droppet ut av, og med min flaks kom jeg itillegg opp i eksamen i det faget... Rådgiver fortalte meg at det eneste jeg kunne gjøre var å lære meg pensumet på en uke, og snakke med faglærer (stod jo i fare for å ikke få karakter, iogmed at jeg egentlig hadde droppet ut) og ledelsen (som var til null hjelp). Kontaktlærer sa jeg burde ta opp saken (hu sa jeg mest sannsynlig ikke kunne gjøre noe med vitnemålet, men at jeg kunne få noe erstatning eller lignende), og at hu kunne hjelpe meg. Jeg endte med å ikke gå videre med saken, da kontaktlærer mot slutten ikke virket til å ha noe tid til å hjelpe meg, og jeg tenkte at ingen kom til å bry seg over min situasjon. Men etter denne andre saken, ble jeg veldig oppgitt. Sak 2: Rådgiver har gjennom hele året sagt klart til meg, at om jeg får et tilbud (etter søk via samordna) ved et universitet/høyskole, og jeg takker NEI - vil jeg automatisk falle ned til det jeg har prioritert under, og ha like store sjanser å komme inn der som i utgangspunktet. Dette er så klart feil, etter å ha fått vite dette av andre og selv undersøkt.. Jeg satte nok rekord i antall rådgivertimer, og vet jeg har spurt han om dette minst fem ganger.. Alle gangene har han vært helt sikker i at han har rett, sagt det jeg nevnte. Grunnen til at jeg har gått til han så mye, er at jeg har vært ekstremt usikker på hva jeg skal studere. Det stod mellom flere valg. Når jeg da satte opp prioriteringslista mi, tenkte jeg jo at jeg på en måte får "velge" mellom alt jeg søker (på det jeg selvfølgelig tilfredsstiller kravene til), den dagen jeg får svar fra samordna. Jeg var veldig usikker på hva jeg ville mest, men tenkte altså jeg ikke trengte å bestemme meg helt enda, ikke før jeg får tilbudene.. Endte med at jeg kom inn på førstevalget mitt, men jeg ønsket å komme på det jeg prioriterte under det. (som dessuten hadde en lavere poenggrense). Jeg hadde tenkt å svare nei, og trodde da at jeg da ville bli vurdert til det jeg prioriterte under.. Men så fikk jeg jo vite.. "Men da står du jo uten noe som helst studieplass..! Med mindre du finner noe på restetorget.." Nå må jeg altså vente et år før jeg kan søke igjen... Det er ikke hans skyld at jeg har vært usikker, men det er virkelig dårlig av en rådgiver å gi slik feil info, som viste seg i å gi enorm betydning.. Spesielt når han har visst utrolig godt hvor usikker jeg var på hva jeg skulle prioritere først osv. Er det noe mulighet til å klage på dette til skolen/kommunen eller lignende? Jeg innser jo at dette er en betydningsløs sak for alle andre, skolen, kommunen osv., men det er det virkelig ikke for meg. Står nå igjen mye grunnet hans feilinfo med ingen studieplass, 3 karakterer på vitnemålet jeg aldri skulle hatt, og fire eksamener jeg unnagjorde som privatist som var bortkastet. Betalte jo endel for de eksamenene iform av både pris og tid.. Det var dessuten hans råd at jeg skulle gjennomføre disse privatistfagene. Hva hadde dere gjort? Håper på hjelp. Hilsen oppgitt jente.. Endret 23. juli 2013 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Christopher Almquist Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor du ikke satte den skolen du ville inn på, som førstevalg? Uansett om rådgiveren din sa at hvis du takket nei til førstevalget, ville man komme inn på andrevalget, så skjønner jeg ikke hvorfor man vil takke nei til det man vil mest - altså førstevalget. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hva mener du at du skal anmelde rådgiveren for? Å gi dårlige råd er ikke ulovlig. Det høres ut som du selv også har en del skyld for dette. Du har satt opp et førstevalg du ikke vil inn på, mens du har satt det du vil inn på som andrevalg? Det er selvfølgelig kjipt å havne opp i en sånn situasjon, men jeg forstår ikke hva du mener du skal oppnå ved å anmelde eller klage. Hadde jeg vært deg ville jeg skaffet meg en jobb og ventet til neste år, for å så søke igjen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Jeg ville først ha tatt kontakt med den skolen som jeg nå egentlig ville gå på og så forklart situasjonen. Så ville jeg ha møtt opppå det studiet der jeg hadde kommet inn og satset så positivt som mulig der også. Samtidig så ville jeg forklart situasjonen ganske hurtig der også, og at jeg egentlig ønsker å gå på den andre skolen. Man skal vel da ikke hode for en umulighet at man klarer å få til en overgang tid valgprioritet no 2. Det som også er en mulighet det er at det studiet som man faktisk kom inn på, og den klassen som man havnet i viser seg å være så mye bedre enn forventet at man blir værende allikevell. Dette er så vidt vites ikke noe man har krav på, men med litt positiv innsats, så kan det vel også tekes at det ikke er umulig å få til en endring eller en overgang. Endret 24. juli 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 En ting jeg ikke skjønner, er hvorfor du ikke satte den skolen du ville inn på, som førstevalg? Uansett om rådgiveren din sa at hvis du takket nei til førstevalget, ville man komme inn på andrevalget, så skjønner jeg ikke hvorfor man vil takke nei til det man vil mest - altså førstevalget. Fordi jeg nettopp snakket med rådgiver grunnet at jeg var veldig usikker på hvilket studie jeg ville inn på.. Sjonglerte mellom flere. Han sa at jeg ikke trengte å bestemme meg før mot august, og at jeg bare kunne takke nei til det tilbudet jeg evt kommer inn på, og likevel ha like stor sjans på det studiet jeg prioriterte under.. Om jeg så takker nei til dette, vil jeg automatisk falle ned til neste og bli vurdert der. Dette sa han klart til meg. At jeg kan takke nei om jeg får tilbud, og få tilbud på det under om jeg er kvalifisert. Hadde jeg visst at dette ikke er riktig, hadde jeg såklart prøvd å investert mye mye mer tid før den prioriteringsfristen til å finne ut hva jeg vil mest. Men da han roet meg ned med dette, følte jeg jo at hva jeg hadde først og sist ikke var viktig, da han sa jeg hadde sjanse på alle uansett. Håper du skjønner? Hva mener du at du skal anmelde rådgiveren for? Å gi dårlige råd er ikke ulovlig. Det høres ut som du selv også har en del skyld for dette. Du har satt opp et førstevalg du ikke vil inn på, mens du har satt det du vil inn på som andrevalg? Det er selvfølgelig kjipt å havne opp i en sånn situasjon, men jeg forstår ikke hva du mener du skal oppnå ved å anmelde eller klage. Hadde jeg vært deg ville jeg skaffet meg en jobb og ventet til neste år, for å så søke igjen. Såklart ikke ulovlig å gi dårlige råd, men feil råd som resulterte i mye problematikk for meg er jo noe annet enn dårlige råd.. Jeg ønsker å gjøre det bare for å legge dette bak meg, og kontaktlærer snakket om at jeg burde gjøre det. Jeg ville først ha tatt kontakt med den skolen som jeg nå egentlig ville gå på og så forklart situasjonen. Så ville jeg ha møtt opppå det studiet der jeg hadde kommet inn og satset så positivt som mulig der også. Samtidig så ville jeg forklart situasjonen ganske hurtig der også, og at jeg egentlig ønsker å gå på den andre skolen. Man skal vel da ikke hode for en umulighet at man klarer å få til en overgang tid valgprioritet no 2. Det som også er en mulighet det er at det studiet som man faktisk kom inn på, og den klassen som man havnet i viser seg å være så mye bedre enn forventet at man blir værende allikevell. Dette er så vidt vites ikke noe man har krav på, men med litt positiv innsats, så kan det vel også tekes at det ikke er umulig å få til en endring eller en overgang. Jeg har kontaktet skolen, men han jeg kan snakke med om en evt overgang er på ferie så jeg må vente. Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 4. august 2013 Del Skrevet 4. august 2013 Tror ikke det er så mye å få gjort med det, dessverre. Men neste gang du skulle lure på noe angående studier anbefaler jeg deg å ta det opp her på siden i stedet. Og jeg er helt enig, det er mange rådgivere som rett og slett ikke har peiling, og det er et problem. Jeg har satt meg litt inn i dette studiegreiene på egenhånd, og har selv måtte forklare flere av vennene mine hvordan det fungerer, fordi de har vært hos rådgivere som presenterer feil fakta eller innrømmer at de ikke vet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Kan jo være greit å klage på en inkompetent rådgiver slik at ikke flere havner i den situasjonen som trådstarter har havnet i. Det er tross alt en stilling man bør kunne ha tillit til når man baserer framtiden sin på hva denne personen forteller. Lenke til kommentar
Burke Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Rådgivertjenesten i VGS er tilnærmet ubrukelig. Har opplevd dette selv, og kjenner flere som har blitt feilinformert - særlig om dette med fag og vitnemål på allmennfag. Syntes du burde ta det til en høyere instans om mulig for dette er noe dritt Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Det er god grunn til å være oppgitt, men en oppegående elev som skal studere i framtiden etter videregående skal være kritisk og benytte seg av flere kilder. Rådgiverne i videregående kan ingenting. Jeg hadde selv også problemer med rådgiver, men da var det fordi de ikke turte å svare på det de ikke hadde peiling på. Det førte til at de ble som regel passive når man hadde gode, reflekterte spørsmål. Men nei, du har ikke mye du skal si når det kommer til ansatte i kommunen. Det har jeg erfart. Lenke til kommentar
Olav Nordmann Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hei! Du skal kunne forvente å få riktige opplysninger fra skolen, og dette er lovfestet. Skolen har en rådgivnings-, informasjons- og veiledningsplikt etter opplæringsloven § 9-2 jfr. forskriften § 22-1 og forvaltningsloven § 11. Skoleeier er ansvarlig for å oppfylle retten, jfr. opplæringsloven § 13-10. Se RG-2004-1215 og Utdanningsdirektoratets rundskriv Udir-2-2009. I første omgang vil jeg nok råde deg å ta kontakt med din lokale elevombud, eventuelt elevorganisasjonen, for å ivareta dine interesser i saken. De har ressurser og erfaring som kan være nyttig. Det viktigste er å ta kontakt med skolen så fort som mulig. Jo fortere det blir gjort, jo bedre. Helst et skriftlig brev. Hva med å flytte tråden til Juss? Saken handler jo om elevers rettigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå