Gå til innhold

Kjøp av dekk - hvilken bør jeg velge?


Sa95

Anbefalte innlegg

Sykkelen min er en hybridsykkel som trenger et nytt par dekk. Jeg har funnet samme type dekk som sitter på sykkelen til 299,- stk: http://www.oslosportslager.no/produkt/wormdrive-sykkeldekk-700x42-19164.aspx

 

Samtidig har jeg kjøpt en annen type til 249,- stk hos XXL: http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Sykkeldeler/Sykkeldekk/Dekk-Contact-Reflex-26x1-75/p/1025311_2_Style

 

Fra mitt synspunkt er den eneste forskjellen på de to at den ene er bredere enn den andre og forskjellig mønster på dekkene.

 

Siden jeg nå allerede har kjøpt den sistnevnte, så lurer jeg på om det er vits å levere den tilbake og kjøpe den andre, eller om den jeg har nå vil gjøre en minst like god jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er to helt forskjellige dekk. Wormdrive er et XC race dekk for hardt underlag. Det er lagd for å være lett og gi godt grep på hardpakket jord og svaberg, men det trenger ikke vare lenge. (Alternativer her kan være schwalbe furious fred)

 

Contact er et touringdekk lagd for å kjøres på asfalt eller grusveier. Det er lagd for å vare lenge og gi høy pungteringssikkerhet. Denne er da også vesentlig tyngre enn wormdrive. (Alternativer til denne kan være schwalbe marathon eller marathon supreme for en lettere type)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

wormdrive vil nok ha bedre grep, men du vil lettere pungtere og dekket vil vare kortere. Uansett mener jeg wormdrive er feil siden du kjører på asfalt.

 

Du bør kjøpe dekk med minimalt mønster. Det du velger mellom er vekt, punkteringssikkerhet, rullemotstand og komfort.

 

Større dekk gir bedre komfort og mindre rullemotstand på ujevnt underlag, mindre dekk (men mer lufttrykk) gir lavere motstand og mer stabil håndtering på jevnt underlag.

 

Pungteringsbeskyttelse gir mer vekt og potensiellt mindre komfort.

Lenke til kommentar

wormdrive vil nok ha bedre grep, men du vil lettere pungtere og dekket vil vare kortere. Uansett mener jeg wormdrive er feil siden du kjører på asfalt.

 

Du bør kjøpe dekk med minimalt mønster. Det du velger mellom er vekt, punkteringssikkerhet, rullemotstand og komfort.

 

Større dekk gir bedre komfort og mindre rullemotstand på ujevnt underlag, mindre dekk (men mer lufttrykk) gir lavere motstand og mer stabil håndtering på jevnt underlag.

 

Pungteringsbeskyttelse gir mer vekt og potensiellt mindre komfort.

 

Jeg er stort sett enig i det du skriver, men jeg tenker på å svinge i fart. Siden contact 2 har mindre overflate enn wormdrive, så vil den automatisk ha mindre grep i fart når en svinger, eller?

 

Jeg kommer jo ofte opp i 40-50km/t, vil wormdrive være bedre enn contact :p?

Endret av Sari95
Lenke til kommentar

Hvor mye overflate ett dekk har mot bakken er gitt av dekktrykket, mens det totale grepet også er avhengig av dynamisk og statisk friksjon.

 

Nå kjører man jo gjerne i 80 i svinger med langt høyere dekktrykk enn hva du vil ha i disse så jeg tenker det er rimelig å anta at brukeren feiger ut i svingene lenge før dekkene for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...