Gå til innhold

Acer Aspire One 756 Internet problemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny på Linux og prøver å sette opp et brukervennlig versjon (EasyPeasy) til min mor.

Jeg har lit problemer med nettverkskortet i maskinen og trenger lit hjelp med å installere det. Har prøvd å bruke kabel men det funker ikke. får ingen forbindelse med ruteren.

Jeg så lit på denne videoen

Og med å skrive den første kommandoen (lspci -vvnn | grep 14e4)

fikk jeg opp

Broadcom Netlink BCM57785 Gigabit Ethernet PCIe [14e416b5] (rev10).

Har også spurt på denne siden https://getsatisfaction.com/easypeasy/topics/acer_aspire_one_756_internet_problems?rfm=1

Er det noen som vet hvordan dette gjøres?

Hadde vært topp vis noen kunne lage en trinn for trinn beskrivelse om hvordan dette gjøres.

Andre forslag er også verdsatt :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde at netverket ville settes opp automatisk med denne distroen, akkurat som Ubuntu.

Uansett, det er forskjell på tråløst nett og trådnett. Jeg regner med at du prøver på det første. Du finner nok wifi-driver ved

$ lspci | grep -i WiFi

Sjekk først om det er noen knapp på pcen som kan skru wifi av/på. Om du bruker eeePC, som denne distroen er laget for, så er denne hardware switchen Fn+F2. Pass på at denne er på. Sjekk om nettverket er skrudd av enten ved hardware eller software bryter:

$ sudo rfkill list

Eventuelt om rfkill ikke er installert, test med

$ ip link

En av de nummererte punktene skal starte med wlp... Her skal du undersøke om state er UP. Dersom den ikke er dette, så vil det si at det er blokkert for trådløst nett. Dette kan løses med

$ ip link set wlp... up

Her må du sette inn resten av wlp-navnet ditt.

Da skal nettet være oppe å gå. Dersom du ikke får startet fra gui, så kan du teste om du får det til via terminal

$ sudo wifi-menu wlp...

EDIT: Om du ikke får opp nettet på denne måten, vær i hvert fall snill og post outputen av rfkill og/eller ip link.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...