Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lakenpose

Anbefalte innlegg

Hei, har ett spørsmål angående ett uhell jeg hadde for ett par uker siden.

Jeg og min samboer var ute og grillet på terrassen vår på en engangsgrill.

Etter vi var ferdig og spise helte jeg vann på grillen ( men tydeligvis ikke nok vann), før jeg tar meg en løpetur. Da jeg kommer tilbake viser det seg at grillen har sannsynligvis blåst over ende og tatt fyr i terrassen. Var en del vind denne dagen. Brannen ble slukket av min svoger som jobbet ute, men brannvesen ble tilkalt av naboen. Da brannvesen og politi ankommer er brannen slukket.

Har avgitt denne forklaringen til politiet, men lurer veldig på hva som vil skje videre?

Kommer dette under kategorien uaksomhet vet grov uaksomhet? Lite skade fra brannen, og det som var er rettet opp uten innblandelse av forsikringsselskap.

Er det noen som har erfaring eller formeninger om dette, som kunne hjulpet meg med dette?

Ps. Aldri bruk engangsgrill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engangsgrill er bare et dårlig alternativ uansett Hansien, så det er ingen grunn til å rette på Lakenpose.

De duger så vidt til å grille pølser på, og er rett og slett no skikkelig dritt.

I tillegg varmer de opp underlaget heftig, noe som kan medføre brann i underlaget..

Lenke til kommentar

Noe du kan huske på til eventuelt neste gang er å bruke en skiferhelle til underlag. Da får du ivertfall ikke store problemer med varme på trebordene.

Ville jo si at dette er et "uhell" men du burde så absolutt ikke forlate grillen uten at den er helt slukket.

Om det så skulle være hell en hel 10 liters bøtte over. Better safe then sorry.

Hva politiet sier om hendelsen vet jeg lite om. Og tror heller ikke at de har så veldig mye ressurser til å finne ut av det heller.

Lenke til kommentar

Har avgitt denne forklaringen til politiet, men lurer veldig på hva som vil skje videre?

Kommer dette under kategorien uaksomhet vet grov uaksomhet? Lite skade fra brannen, og det som var er rettet opp uten innblandelse av forsikringsselskap.

Du kan risikere å få ei bot, det er ikkje krav om at du må ha vært grovt uaktsom.

§ 5. Den enkeltes plikt til å forebygge og begrense skadevirkningene ved brann, eksplosjon og annen ulykke

Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.

[...]

§ 42 Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne loven, sentrale eller lokale forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av denne loven, eller som medvirker til dette, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Som du ser frå lova så er det nok at du er uaktsom for at du skal kunne ileggast straff.

Det er samme paragraf som blir brukt til å skrive ut bot når folk som sovner frå Grandisen klokka 5 natt til søndag.

Om du får bot er ei anna sak.

Lenke til kommentar

TS,

Som The Avatar skriver, er det nok at du har vært uaktsom. Slik du beskriver det, er jeg imidlertid ikke sikker på om du fortjener den karakteristikken. Det er ikke i seg selv uaktsomt å bruke engangsgrill på terrasse, og du har tross alt tenkt på forebygging ved at du har helt vann over grillen. Brannen skyldtes en kombinasjon av to ting: At du ikke brukte nok vann og at vinden rev grillen ned på terrassen, tydeligvis i nærheten av brennbart materiale.

Burde du skjønt at du ikke brukte nok vann? Burde du forsikret deg om at det ikke var glør igjen før du stakk på løpetur? Hadde situasjonen vært at grillen stod farefullt til allerede - i tørt gress, for eksempel - burde du passet ekstra godt på. Men når grillen (slik jeg forstår deg) ikke skapte noen brannfare før den blåste ned, var det mindre grunn til å forsikre seg om at den var helt slukket.

Man kan jo også spørre om du burde sørget for at grillen ikke ville blåse ned. Kanskje burde du det - det ville være enkelt, f.eks. kunne du lagt en stein oppå. Men jeg er i tvil om man kan kreve så mye mer enn det du gjorde.

Lenke til kommentar

Engangsgrill er bare et dårlig alternativ uansett Hansien, så det er ingen grunn til å rette på Lakenpose.

De duger så vidt til å grille pølser på, og er rett og slett no skikkelig dritt.

I tillegg varmer de opp underlaget heftig, noe som kan medføre brann i underlaget..

Aldri hatt problemer med å bruke engangsgrill, og derfor synes jeg det er et bedre alternativ en å drasse med den store grillen jeg har hjemme når jeg skal ned på stranda med venner og bekjente for å kose oss med god mat, god drikke og godt humør.

At det varmer opp underlaget er jeg, og de rundt meg, godt kjent med så når vi skal sitte en plass og ha grillen på et underlag som kan begynne å brenne pleier vi å gjøre tiltak for å forhindre dette.

En sto stein eller noen fliser gjør underverket mot varmespredning!

Men la oss nå ikke spore av tråden stort mer.

Lenke til kommentar

Aldri hatt problemer med å bruke engangsgrill, og derfor synes jeg det er et bedre alternativ en å drasse med den store grillen jeg har hjemme når jeg skal ned på stranda med venner og bekjente for å kose oss med god mat, god drikke og godt humør.

Her er det noen tips om griller som funker til annet enn pølser og sånn skit.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10998456

Lenke til kommentar
Ps. Aldri bruk engangsgrill!
Ps. Sørg for at grillen er skikkelig slukket før du forlater den.

Begge deler er gode visdomsord. Det første for å hindre elendig mattilbereding og det andre for å hindre brann.

Ps. Obs selger bøttegrill for 49 kr nå. Den er lett og god for turbruk. Grillmaten får passe avstand til kullet og det er lett å løfte den etter håndtaket med en grein/stokk og dyppe den i sjøen/elva før man skal ta den med hjem. Delene får plass i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...