RamGuy Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Snuser litt på 23 / 5 regelen for å ta høyere utdanning innenfor IKT-faget, men jeg har ikke fullført noen videregående utdanning og vært i fult aktivt (100%) arbeid siden den gang så nå som jeg har fylt 23 år så skal jeg fylle kravene for 23 / 5 reglen ganske greit med tanke på arbeidstid og alder. Syntes dog det er litt vanskelig å skjønne hva som er kravet for å kunne bruke 23 / 5 regelen. Etter det jeg forstår så er jeg avhengig av å ha bestått / ha karakterer / tatt eksamen i følgende fag: Norsk – hovedmål, sidemål og muntlig Engelsk Historie Samfunnsfag Matematikk Naturfag Foreløpig har jeg jo nada, og tenkte jeg skulle tygge over dette sakte men sikkert over et par år da jeg ikke har noen planer om å oppgi min 100% stilling med det aller første da jeg er avhengig å forsørge min forlovede til hun er ferdig med sin høgskole utdanning, og med tanke på hvor skoletrøtt jeg normalt blir av disse gørrkjedelige allmennfagene så tror jeg ikke det å forsøkte å bite over alt er noe spesielt smart trekk. Er heldigvis velsignet med et temmelig oppegående sinn, er forlovet med ei som er godt inn i det å bli ungdomskole og videregående lærer selv som innehar et lite "mastermind" så tanken var å egentlig kjøpe inn fagstoff og lese meg opp helt på egenhånd, ta kanskje 1-3 fag iløpet av året (tar det i det tempoet som faller meg mest naturlig) også bare melde meg selv opp til privatisteksamen og forhåpentligvis stå med bravur. Det jeg ikke helt forstår meg på er hvorvidt dette er "godkjent" måte å gjøre det på, for mange forteller meg at jeg må ha standpunktkarakter i hvert fag så eksamenskarakter er ikke nok, og jeg vil ikke kunne oppnå noe annet enn eksamenskarakter ved å kjøre ting på egenhånd. Mens andre sier dette bare er tullprat, at det kun gjelder for de som skal kjøre tradisjonell generell studiekompetanse eller realfagkompetanse, men at man under 23 / 5 regelen ikke trenger noe annet enn eksamenskarakter i hvert fag også regnes alt utifra det. Så i teorien om man er griseheldig med eksamen så kan man bare melde seg opp til privatisteksamen, klare å stå i alle fag uten å bruke så mye som fem sekunder av tiden sin på forberedelser (ikke at dette akkurat er spesielt realistisk, eller en anbefalt måte å satse på) og vips har du alt som trengs. Er kjekt å vite hvordan denne 23 / 5 regelen faktisk fungerer, er jeg avhengig av å faktisk sitte på en skolebenk x-antall timer i uka, ha innleveringer og andre ymse oppgaver + eksamen for å ha standpunktkarakter i hvert fag, eller holder det å ta eksamen som privatist og lese seg opp på privaten? Er man litt disiplinert så kan man jo potensielt spare en god slump penger på den måte og klare å kombinere det med et vanlig arbeidsliv samtidig. Og personlig så er jeg en av de som demotiveres så til de grader av å sitte på skolen dag ut og dag inn med helt trivielle og kjedelige fag. Høgskole med litt mer relevante, omfattende og ikke minst interessante fag er en ting, videregående skole med utelukkende allmennfag er noe helt annet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Du trenger ikke standpunktkarakter i faget, du trenger å ha bestått faget. Det kan du gjøre ved å følge faget i skolegang (få standpunkt) eller ved å bestå eksamen i det. Du trenger faktisk ikke standpunktkarakterer i noen fag for å få generell studiekompetanse etter ordinære regler heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå