Gå til innhold

SIAN fører folk bak lyset

Anbefalte innlegg

Ja, Norge er et fritt land. Og man kan si hva man vil. Så jeg er enig med han smarte amerikaneren.

Nei, dette er ikke tilfeller. Blandt annet har vi lover mot blasfemi og det er den dag i dag straffbart.

Norge er ikke så fritt som det kan være, og jeg tror flesteparten av befolkningen tror det er friere enn det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner ikke til SIAN og hva dem jobber med

Så du vet egentlig ikke hva du snakker om men føler for å si noe likevel? Flott det :)

Selvførlgelig var dette i USA og en annen tid, i disse dager og spesielt i norge har vi tunge restriksjoner på hva vi kan si.

Men uansett hvor jeg stå når det kommer til spørsmål om denne organisasjonen må jeg grunnet prinsipp si at de burde få si hva de vil, norge trenger ikke mer inskrenkinger av språket våres, vi trenger en mer liberal politikk hvor vi gjerne grunnlovfester en rett til fri tale uten unntak.

SIAN har ytringsfrihet i dag. SIAN får holde sine demonstrasjoner uten at politiet stopper dem - tvert i mot stiller politiet mannssterke opp for å beskytte SIAN mot ekstremister som er uenig med dem. Det er heller ingen i denne tråden som har foreslått å ta fra dem ytringsfriheten.

Men at SIAN har ytringsfrihet til å spre møkka si gjør ikke det de sprer til roser. Alt for mange tror at ytringsfrihet betyr at man ikke skal møte kritikk. Det er en farlig forvrenging av ytringsfriheten - og i praksis en innskrenking av andres ytringsfrihet. SIAN har ytringsfrihet til å si at islam er farlig, men jeg har også ytringsfrihet til å si at SIAN er farlig.

Ytringsfriheten er heller ikke absolutt i Norge. (Og den har heller aldri vært det, hverken i Norge eller noen andre land.) Ytringsfriheten må, som alle rettigheter, balanseres opp mot andre rettigheter. Min ytringsfrihet trumfer ikke automatisk andres rett til for eksempel privatliv. Direkte oppfordringer til vold er også utenfor ytringsfrihetens grenser. Og der mener jeg at SIAN beveger seg såpass nær grensen at det er verdt å påpeke det - selv om jeg ikke vet om tilfeller der SIAN faktisk har krysset grensen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

SIAN fremstiller seg selv som en gruppe som tar avstand fra all form for rasisme. Men på facebook gruppen kunne jeg se at en av debattdeltakerne formulerer seg slik: "...Den hvite rasen skal seire"

Nøkkelfrasen her er «én av debattdeltakerne». Du kritiserer SIAN for å skjære alle over én kam, men bruker selv én av debattdeltakerne til å kritisere hele SIAN.

Veldig skremmende!!

Hva er skremmende? At det finnes folk som er enige med enkeltmennesker som har benyttet seg av vold? Historien er full av slike mennesker. Det finnes mennesker den dag idag som åpent viser støtte til både Mao Tse-tung og Taliban. Hvorfor skulle det være så mye mer skummelt med mennesker som er enige med Anders Behring Breivik?

Alle norske borgere, uansett bakgrunn, har en plikt til å bekjempe fundamentalismer.

Inkludert islamsisme?

Sprer ikke høyreekstremisme frykt?

Hvorfor snakker du kun om høyreekstremisme? Hvorfor sier du ikke noe som helst om venstreekstremisme? Grupper som Antifascistisk aksjon er langt mer kjent for å ty til vold og sjikanering, enn hva grupper som SIAN er.

Lenke til kommentar

En ting som i alle fall er sikkert, er at det er veldig god ytringsfrihet i Norge.

Enkelte later til å tro at ytringsfrihet innebærer at man kan si hva man vil. Det er imidlertid ikke tilfelle. Uttalelser som går ut på en innskrenkning eller nedstengning av andres ytringsfrihet gis ikke denne "friheten".

Mange klager over "raddismedia" eller "pk-media". Det er bare svada. Media er markedsstyrt til de grader, og har ingen annen agenda enn smør på skiva. (Med forbehold om at man ikke snakker om mindre, politisk avhengige kanaler som Klassekampen.)

Lenke til kommentar

Norge har langt å gå når det kommer til ytringsfrihet, og det at vi fortsatt har en blasfemi-lov er skremmende synes jeg og første steg burde være å fjerne denne.

Så har vi diverse grader av "æreskrenkelse" som jeg mener er alt for strenge, under ytringsfrihet mener jeg det er viktig å ha mulighet til å fornærme uten at det er ulovlig.

Alt det sagt utifra det jeg får med meg brukes disse lovene ikke så strengt som de gir mulighet til, men vi trenger å endre lovverket til å beskytte de som ønsker å kritisere.

Så du vet egentlig ikke hva du snakker om men føler for å si noe likevel? Flott det :)

Helt riktig kjenner jeg ikke noe til denne organisasjonen trådstarter prøver å hindre i å spre sitt budskap, men som jeg sa som prinsipp mener jeg det ikke er relevant. Private personer og organisasjoner mener jeg skal ha mulighet til å si hva de vil uavhengig om majoriteten er enig med de eller ikke, å si noe uinformert/feil/ignorant/provoserende/etc burde ikke være ulovlig.

Når en ytring går over til å være noe annet har vi andre lover som tar seg av det, men retten til å ytre sin mening burde være der uavhengig av hvor idiotisk eller krenkende andre måtte finne nevnt ytring.

Lenke til kommentar

Nøkkelfrasen her er «én av debattdeltakerne». Du kritiserer SIAN for å skjære alle over én kam, men bruker selv én av debattdeltakerne til å kritisere hele SIAN.

Tror du virkelig at det fantes bare en person som har skrevet slike ubehagelige kommentarer av 10 000 medlemer på facebbok gruppa?? Jeg har flere bevis om at flere personer har skrevet det, og har fått mange likes på kommentaren sin. Og selve SIAN finner det som passende kommentar, ellers hadde dem slettet det.

Men la oss se hva Naive SIAN representant Arne Tumyr har sagt:

”islam er terror og krig. Terrorisme hører med til islam.” og ” Det finnes ikke moderate muslimer.”

Hva sier det deg?

Hva er skremmende? At det finnes folk som er enige med enkeltmennesker som har benyttet seg av vold? Historien er full av slike mennesker. Det finnes mennesker den dag idag som åpent viser støtte til både Mao Tse-tung og Taliban. Hvorfor skulle det være så mye mer skummelt med mennesker som er enige med Anders Behring Breivik?

Hva som er skremmende, har du ikke sett nok? Det gjelder å våkne!

Er ikke ABB fiende av Norge?

Benyttet seg av vold? ABB var en massemorder og terrorist!

Hadde du sagt: "At det finnes folk som er enige med enkeltmennesker som har benyttet seg av vold?" Hvis ABB hadde drept datteren din? Hadde du sagt da hva er galt med å støtte en enkeltmenneske?? Det tror ikke jeg...

Hvorfor prøver du å gjøre terroraksjonen mindre brutalt enn den var?

Hvorfor spiller det så stor rolle om hvem som er mer skummelt? Terror er terror og en terrorist er en terrorist, uansett bakgrunn.

Inkludert islamsisme?

Her må du definere om hva du mener med islamisme.

Hvorfor snakker du kun om høyreekstremisme? Hvorfor sier du ikke noe som helst om venstreekstremisme? Grupper som Antifascistisk aksjon er langt mer kjent for å ty til vold og sjikanering, enn hva grupper som SIAN er.

Hvorfor plager det deg når jeg snakker om høyreekstremisme? Er ikke ABB høyreekstremist? Betyr ikke det at høyreekstreme som ABB er en trussel mot samfunnet?

Jeg vet ikke om du fikk med deg hva jeg har skrevet, gjentar det igjen: "All ekstremisme er farlig for samfunnet og må bekjempes, uansett om det er høyre ekstreme eller ekstreme islamister", med all ekstremisme her inkluderer jeg venstreekstremisme også.

Kilder:

http://www.dagbladet.no/2011/08/24/nyheter/anders_behring_breivik/innenriks/terrorangrepet/17803023/

http://www.dagbladet.no/2012/06/05/nyheter/innenriks/siam/breivik/anders_behring_breivik/21935626/

Endret av joker222
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vel, jeg synes det er rart at SIAN og lignende grupper ikke bli tatt til avhør av politiet, da Islamister havner i lignende situasjoner når dem truer osv. Jeg er enig med trådstarter at SIAN en en trussel mot det Norske samfunn - som Islamister også er.

Jeg vil si de er farlig da de kan få folk til å begå ulovlige handlinger. Kanskje vi ser en 22. Juli versjon 2?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Vel, jeg synes det er rart at SIAN og lignende grupper ikke bli tatt til avhør av politiet, da Islamister havner i lignende situasjoner når dem truer osv. Jeg er enig med trådstarter at SIAN en en trussel mot det Norske samfunn - som Islamister også er.

Jeg vil si de er farlig da de kan få folk til å begå ulovlige handlinger. Kanskje vi ser en 22. Juli versjon 2?

Helt riktig og enig med deg! SIAN bør avhøres av politiet, vi må huske på at ABB hadde flere medlemmer fra facebookgruppa SIAN som var venn med han på Facebook. Blannet annet en av de sentrale lederne av SIAN var også venn med ham på Facebook.

Det er akkurat dette som som bekymrer meg, og dette ser ikke bra ut når SIAN bruker en krigsretorikk/ høyres retorikk, og oppfordring til hat og indirekte oppfordring til vold.

Lenke til kommentar
Helt riktig kjenner jeg ikke noe til denne organisasjonen trådstarter prøver å hindre i å spre sitt budskap,

På hvilken måte mener du at trådstarter "prøver å hindre" SIAN i å spre sitt budskap?

Så vidt jeg forstår deg mener du at trådstarter ikke burde skrevet innlegget sitt. Hva er da forskjellen mellom det trådstarter sier om SIAN, og det du sier om trådstarters innlegg?

men som jeg sa som prinsipp mener jeg det ikke er relevant. Private personer og organisasjoner mener jeg skal ha mulighet til å si hva de vil

La oss ta et lite tankeeksperiment: Anta at en organisasjon holder en demonstrasjon i Oslo der hovedtaleren står på talerstolen og roper "DREP MUSLIMENE! TA MED BALLTRÆR, DRA NED PÅ GRØNLAND, OG KJEPPJAG DE JÆVLENE!".

Spørsmålet mitt er: Mener du dette bør være lov?

Hvis du svarer "Nei", så ryker det prinsippet du viser til. Gitt at det finnes grenser for hva man har lov til å si, så må du vite i hvert fall litt om hva SIAN sier for å kunne si at SIAN ikke overskrider grensen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte mener du at trådstarter "prøver å hindre" SIAN i å spre sitt budskap?

Så vidt jeg forstår deg mener du at trådstarter ikke burde skrevet innlegget sitt. Hva er da forskjellen mellom det trådstarter sier om SIAN, og det du sier om trådstarters innlegg?

Trådstarter kommuniserer ikke direkte med SIAN angående dette, jeg kommuniserer firekte med trådstarter. Det er forskjell på å gi en tilbakemelding, og det å klage ovenfor en 3.part.

La oss ta et lite tankeeksperiment: Anta at en organisasjon holder en demonstrasjon i Oslo der hovedtaleren står på talerstolen og roper "DREP MUSLIMENE! TA MED BALLTRÆR, DRA NED PÅ GRØNLAND, OG KJEPPJAG DE JÆVLENE!".

Spørsmålet mitt er: Mener du dette bør være lov?

Hvis du svarer "Nei", så ryker det prinsippet du viser til. Gitt at det finnes grenser for hva man har lov til å si, så må du vite i hvert fall litt om hva SIAN sier for å kunne si at SIAN ikke overskrider grensen.

Jeg bare ventet på den der, ingen poeng for å være orginal :p

Ja, hvis noen holder den talen håper jeg det gjøres offentlig og ikke i en kjeller hvor bare de som er sympatiske til budskapet hører det.

Jeg mener at talen i seg selv ikke burde være ulovlig, men det betyr ikke at man ikke må stå til ansvar for hva man sier, hvis du holder den talen og så begynner å masjere mot grønland burde politiet ha god grunn til å arrestere deg.

I ditt eksempel kan jeg ikke se annet enn positive resultater av at talen blir fremført offentlig.

Er det din mening at om de ikke kan framføre talen offentlig vil meningene forsvinne? Tror du at folk villig til å drepe ikke gjør det hvis de ikke offentlig kan tale om det først?

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle postene her. Så beklager hvis no kræsjer

SIAN er jo ikke akkurat noen ekstremt pålitelig orginasjon. Samme som med SOS Rasisme o.l. De vrenger og vrir på alt for å få det til å virke i sin favør eller driver med ren løgn.

SIAN er vel å se på som en samling av ekstremister. Men de har rett til sin mening.

Jeg er selv imot invandring, men jeg støtter ikke SIAN sine tanker eller fremgang.

Lenke til kommentar

Sian kan si akkurat hva de vil, det vil ikke gjøre deres ideer noe mer legitime.

Å drive heksejakt pga en mening er slikt de holder på med i visste totalitære regimer, da eksempelvis kina og nord-korea. Jeg liker å tro at nordmenn er mer reflekterte enn såpass, og stoler da på det norske folk til å ikke slutte opp om høyreekstremisme.

For det er vel dette ts er redd for? At noen med meninger som er andre enn hans ikke skal bli stoppet?

Jeg for min del er imot hvordan en del av politikken styres i Norge, og da spesielt på innvandringsfronten, men det kunne aldri i livet falle meg inn å høre etter høyreekstreme klovner.

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg. Høyre-ekstremismen florerer jo på internett. "Folk" ser derimot ikke sammenhengen med ABB.

Høyre-ekstremismen opererer på internett, ja. Men sprer ikke høyreekstremisme frykt? Jeg tror nok folk flest ser sammenhengen, når ABB ble tatt, samme dag på nyheter sa de at han var høyre ekstremist. Du må huske på at det er sammenheng mellom høyreekstremist tanker og ABB.

Kilder: http://www.dagbladet.no/2011/08/24/nyheter/anders_behring_breivik/innenriks/terrorangrepet/17803023/

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Breivik-sender-brev-til-hoyreekstreme-stottespillere-6951131.html#.UfFDvtLp2So

Lenke til kommentar

Tja, det er vel ikke skumlere enn ekstrem islamisme, noen utbredt gruppe i forhold til de er det heller ikke.

Tja? Hvorfor spiller det så stor rolle om hvem som er mer skummelt?? Terror er terror og en terrorist er en terrorist, uansett bakgrunn.

Lenke til kommentar

SIAN er vel å se på som en samling av ekstremister. Men de har rett til sin mening.

Jeg er selv imot invandring, men jeg støtter ikke SIAN sine tanker eller fremgang.

Det er sant, SIAN har ytringsfrihet, det er greit, jeg sier ikke at vi skal ta ytringsfriheten fra dem heller. Men det finnes grenser som nahojp har påpekt tidligere. Og SIAN er ikke langt unna den grensen.

Det er veldig bra at du ikke støtter SIAN sine tanker eller fremgang.

Lenke til kommentar

Høyre-ekstremismen opererer på internett, ja. Men sprer ikke høyreekstremisme frykt? Jeg tror nok folk flest ser sammenhengen, når ABB ble tatt, samme dag på nyheter sa de at han var høyre ekstremist. Du må huske på at det er sammenheng mellom høyreekstremist tanker og ABB.

Kilder: http://www.dagbladet...repet/17803023/

http://www.aftenpost...ml#.UfFDvtLp2So

Det er jo helt sikkert endel som ser sammenhengen.

Men ta f.eks. rasisme. Det er veldig få som vil vedkjenne at de er en rasist, selv om jeg vil hevde at mange av disse faktisk er rasister. Rasist er jo et negativt ladd, og det er ikke vanlig å akseptere at man er noe negativt. Noen syns sikkert ordet rasist er positivt ladd, men de er nok i mindretall.

Det er jo helt generelt, dette. De aller fleste syns prinsippet med at folk bør få si sin mening er positivt. Men når det kommer til stykke er mange som rett og slett nedhøvler andres meningsytringer - de hindrer jo ikke andres ytringsfrihet med fysisk makt, akkurat, men de sørger i alle fall for å kue meningsmotstandere med personangrep og andre hersketeknikker.

Lenke til kommentar

Det er sant, SIAN har ytringsfrihet, det er greit, jeg sier ikke at vi skal ta ytringsfriheten fra dem heller. Men det finnes grenser som nahojp har påpekt tidligere. Og SIAN er ikke langt unna den grensen.

(...)

Jeg har en grense for hva jeg vil si, i mitt hus er det en grense for hva som blir tolerert sagt, i min vennegjeng er det en annen grense for hva som blir tolerert. I det offentlige rom er det bare norske lover, mener du de bryter norsk lov er du pliktig til å anmelde det. Så har du anmeldt det?

Trodde ikke det, så forklar meg nå hvordan du ikke vil innskrenke den lovpålagte ytringsfriheten de har?

Lenke til kommentar

Jeg mener propagandaen mot høyreekstreme skyldes at det er en trussel mot stabiliteten til Norge som stat. Derfor er det en statlig oppgave å sørge for at disse ikke får status eller rom for å opptre som dissidenter. De er dissidenter, ikke sant? Jeg tviler på at folk i SIAN oppfatter seg selv om rasister. Er de da rasister?

Ytringsfrihet er bare tull. Med en gang vi har ytterliggående meninger så er det førstemann til mølla å sable de ned og unngå at de får snakkerom for å spre disse meningene. Dette er demokratiets bakteppe, og ytringsfrihet er i stedet begrenset til å gjelde bare legitime meninger.

Høres jeg ekstremistisk ut nå?

Lenke til kommentar

Jeg har en grense for hva jeg vil si, i mitt hus er det en grense for hva som blir tolerert sagt, i min vennegjeng er det en annen grense for hva som blir tolerert. I det offentlige rom er det bare norske lover, mener du de bryter norsk lov er du pliktig til å anmelde det. Så har du anmeldt det?

Trodde ikke det, så forklar meg nå hvordan du ikke vil innskrenke den lovpålagte ytringsfriheten de har?

Har verken anmeldt noe eller sagt at de bryter norsk lov. Men jeg spør igjen, siden jeg ikke fikk svar på dette. SIAN prøver å forby religionen Islam i Norge, ikke sant? Hvis det skjer, motstrider ikke det rettighetene til ethvert menneske om å tro på hva dem vil, og praktisere den religionen de vil?

En av SIAN medlemmer har skrevet: ” Forby Islam før det er for sent, og kom dere ut derfra, dere som ikke hører hjemme der! Dersom dette ikke skjer snart, er den tredje verdenskrig like rundt hjørne...”

Og har fått flere likes...

Forstår du alvoret i dette? Skjønner du hvorfor jeg er bekymret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...