Grizzler Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hei! Jeg har fått et jobbtilbud i England for en Engelsk arbeidsgiver, det vil si at jeg får lønn derifra. Jeg har tenkt å flytte dit permanent. Men jeg har litt problemer med å forstå hvordan beskattingen fungerer. Slik jeg forstår det, så er det litt forskjellig svar på det, men hvis det er innen for EU, noe som England er så skal jeg ikke trenge å skatte til Norge for det? Noen sier også at det kommer an på hvor jeg anser som å være "bosatt" mest hensiktsmessig. Jeg har ingen bolig i Norge. Må jeg betale ekstra skatt til Norge? Det vil jo kanskje si omtrent 10% ekstra bare til Norge. Eller er det kun til England jeg må skatte? Dette er veldig viktig for meg å få avklart i forhold til hvilken lønn jeg får hos de. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg forutsetter at du har bodd i Norge 2003-2012 og at du melder flytting en gang i 2013. I så fall vil du ha full skatteplikt til Norge 2013, 2014, 2015 og 2016. Du vil forlenge skatteplikten dersom du a) i noen av disse årene befinner deg der Norge har herredømme i mer 61 dager samlet gjennom året. b) har enten ektefelle (inkl person man er separert fra, men ikke inkl person man er skilt fra), samboer eller barn under 18 år (inkl barn man betaler barnebidrag for eller tilkjent farskap/morskap for) som har tilgang til å bruke en bolig i Norge (eid, leid lånt, eller på noen annen måte). Oppfylles a) eller b) et år anses du ikke formelt å ha flyttet og full skatteplikt inntrer det året. Så teller man på ny det året og tre fulle år til. Oppfylles a) eller b) før tiden er ute er det samme runde på ny. Med bolig mener alt som har vann/avløp på helårsbasis eller alt som faktisk er brukt til beboelse.Bolig som er kjøpt og tinglyst på deg som eier seineste 31.12.2007 telles ikke med dersom den fra flyttedatoen 100 % har vært disponert av andre og skatteyter/ektefelle/barn under 18 verken har eller har hatt juridisk rett til å disponere boligen på noen måte. Bevisbyrden for dette ligger på den som krever unntaket brukt, altså skattyter. Skattyter har bevisbyrde ved tvist dersom skattyter ønsker unntak fra hovedregelen om skateplikt til Norge. Skatteplikten videre fortsetter i det uendelige med mindre skattyter årlig legger fram beviser på sitt opphold utenfor landets grenser slik loven krever for å fritas for skatteplikten. Utfører du noe arbeid på norsk jord under ledelse av en sjef som kan bestemme over deg er du skattepliktig til Norge for den inntekten som har naturlig sammenheng med det arbeide. Utfører du slikt arbeid på sted der Norge har herredømme i egenskap av selvstendig næringsdrift har du skatteplikt til Norge for samme type inntekt dersom du deltar i virksomhetens ledelse eller dersom noen person på norsk jord har rett til å gi instruks mens du selv er på norsk jord. Bevisbyrden for at dette ikke er tilfelle dersom arbeidet faktisk utføres i Norge ligger på den som utfører arbeid i Norge. Alt i medhold av norsk skattelovs §§ 2-1 - 2-9 og tilhørende forskrifter, regelverk og fortolkninger. Som du ser, skatteetaten holder godt fast i deg ved flytting. Før norsk skatt er borte skal alle bruer til Norge være forsvarlig brent. Myndighetene strammet inn i reglene ikke heilt lite for noen år siden for å hindre John Fredriksen og likesinnede å unngå skatteplikt til Norge med mindre de faktisk holdt seg borte fra Norge og ikke hadde noe som kunne kalles bolig eller nær familie her. Det får en del andre merke også... I prinsipp er det full skatteplikt, likegyldig hva andre land måtte mene om saken og hvilken skatt de måtte måtte mene å krav på. Innen EU/EØS (og langt videre) sørger skatteavtalene i praksis for med noen få unntak at skatt man kan bevise å faktisk ha betalt (ikke bare blitt ilignet, men faktisk betalt) rettmessig i bostedsland går som fradragspost i skatteregningen før "sum skatt å betale" dukker opp i skatteregningen fra norsk kemner. Til slutt, for ordens skyld. NAV-avgift følger en ikke nødvendigvis like lenge som skatt. Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Hmm, takk for svar. I et tidligere innlegg https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1482444 så viser de til loverket og at jeg skal ikke betale til Norge, mulig det er feil. Så hvis det er sånn som du sier, så må jeg betale til England 20% og 10% til Norge når skatteoppgjøret kommer. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Ja, så vidt jeg kan se blir konklusjonen i det du linker til feil, av to grunner: For det ene ser det der ut som "shall be taxable only in that state" (som finnes i alle avtaler som bygger på såkalt kreditmetode og ikke fordelingsmetode) slik at det betyr "den andre staten har tapt alle retter". Det er ikke tilfelle, for skatteavtaler regulerer aldri hva den andre parten har rett til å beskatte - de regulerer hvordan skatt på "det samme" skal fordeles så ikke begge to beregner skatt av det. Her skal skatt på "det samme" tilfalle "only that state". Altså: Dette skal ikke beskattes av begge stater. Skatt på dette skal heller IKKE fordeles. Nei, den skatt som kunne ut fra de ulike lovverk blitt krevd av begge land, skal her kreves av "that" state og det andre landet så holde fingrene borte fra tilsvarende skattlegging av "det samme". Her blir det altså i skatteavtalen Norge-Storbritannia at lønnsinntekten har Storbritannia førsteretten til å beskatte. Så er det Norges tur, og da må Norge respektere at Storbritannia har forsynt seg med det som de har rett til og som være "taxable only in that state". Altså må Norge da ta hensyn til Storbritannias rett til å forsyne seg først, og så kreditere den summen i sitt eget skatteoppgør, slik at dette ikke blir beskattet to ganger, men "only in that state" og altså en gang. Man må huske at skatteavtalene regulerer aldri hva som skal skattlegges av den enkelhte stat, for det bestemmer suverene stater selv. Skatteavtalene regulerer derimot hvem som skal ha rett til skatt som begge kunne hevdet rett til ut fra sitt lovverk. Avtalen skal hindre at begge faktisk gjør gjør dette med hjemmel i sin juss så skattyter av den grunn lider pga dobbeltskatning. Betale full skatt til begge land altså, heilt uavhengig av hverandre. Derimot omhandler ikke skatteavtaler skatt som bare det ene landet kan kreve etter sin lovgivning, for der blir det jo uansett ingen dobbeltbeskatning. KPMGs håndbok i utenlandsbeskatning påpeker at metoden som skal brukes for lønnsinntekt som omfattes av skatteavtalen med Storbritannia er kreditmetoden (jfr "only in that state"). Så sies: "Kreditmetoden innebærer at den inntekt eller formue som skattlegges i oppholdsstaten, også er fullt ut skattepliktig til Norge, men at Norge gir et fradrag i utlignet norsk skatt som tilsvarer det beløp som er betalt i endelig utlignet skatt til utlandet. Dette fradraget er begrenset til det laveste beløp av: - den beregnede norske skatten på den samlede utenlandsinntekten og/eller formuen, eller - det beløp som faktisk er betalt i utlandet samme året som inntekten/formuen er skattepliktig i Norge. Det er denne siste fradragsbegrensningen som kalles for det maksimale kreditfradrag." Summen av beskatningen her blir altså det høyeste av hva de to statene kan kreve, fordelelt slik: Først forsyner A seg, så forsyner B seg med resten dersom personen etter Bs lovverk er skyldig mer enn A . Det gjøres praktisk ved at B først beregner hva de vil ha, så trekke fra hva A tok, men ikke mer av dette enn at summen blir null og ikke negativ. Skattyter betaler altså så mye skatt som "grådigste" land vil ha, og det ene landet får forsyne seg før det andre - hvem sier skatteavtalen. Var det ingen skatteavtale ville begge land, basert på hver sin skattelov kunne skattlagt. Det kunne blitt heftig skatt... For det andre: Skatteavtalen Norge-Storbritannia er nå i ferd med å gå ut på dato. Man er kommet langt i arbeidet med ny, men den blir neppe ferdig før etter valget. Blir den så underskrevet (noe det er all grunn til å gro, likegyldig valgvinner) blir det fra i år nye regler for skattleggingen, f eks ved at Norges rett til å kreve formuesskatt som ikke Storbritannia krever fastslås. Man skal altså ikke legge for mye vekt på gammel skatteavtale, for den blir endret i år, og da tilpasset en del lovendringer Norge har hatt etter 2000/2001. Bl a en innskjerping av Norges rett til å skattlegge en borger som har bodd i landet minst 10 år, og så flytter ut. Ut fra det mener jeg altså at tråden du linker til feilkonkluderer sett i forhold til din problemstilling. Det er imidlertid ikke jeg som avgjør noen sak ut fra skatteavtalene Norge har. Slikt er det Skattedirektoratets jurister som til slutt avgjør, kanskje sammen med folk fra Storbritannias skatteetat. 1 Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hva faen? Må jeg betale skatt til Norge i tre år om jeg får jobb og flytter utenlands? Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hva faen? Må jeg betale skatt til Norge i tre år om jeg får jobb og flytter utenlands? Banning unødvendig, ellers: Ja, minimum dersom du har bodd i Norge misnt ti år før du flytter.Med mindre du da velger en stat som har høyere skatter enn Norge. Danmark f eks. Når de har forsynt seg med det som tilkommer dem etter skatteavtalen for en person som bor og arbeider der blir skatteregningen normalt så stor der at fradraget i Norge blir større enn skatteregningen i Norge... Som jeg skreiv i første innlegget: Kemneren i Norge slipper deg ikke så lett. Først skal du bevise at du har brutt alle bruer hjem til Norge. Er du i Norge mer enn 60 dager eller har du noe du kan bo i når du er i Norge starter tellinga på nytt... 1 Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 5. august 2013 Forfatter Del Skrevet 5. august 2013 Plukker opp igjen denne, for jeg er ikke helt overbevist om at man må betale skatt i Norge pågrunn av følgende punkt : http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Utland/Om-skattemessig-bosted-i-Norge-ved-inn--og-utflytting/ En person som er skattemessig bosatt i Norge etter norsk intern rett, men bosatt i et annet land etter skatteavtalen, er som regel bare skattepliktig til Norge for lønnsinntekt som er opptjent i Norge, fast eiendom eller næringsinntekt i Norge og aksjeutbytte fra norske selskaper. Slik jeg forstår denne da, er at hvis jeg får meg selv erklært skattemessig bosatt i England, så slipper jeg å betale skatt til Norge. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Du vil ikke godta svaret forstår jeg? Hvorvidt du er overbevist eller ikke overbevist er meg egentlig rimelig likegyldig, for som jeg skeiv i forrige innlegg: " Det er imidlertid ikke jeg som avgjør noen sak ut fra skatteavtalene Norge har. Slikt er det Skattedirektoratets jurister som til slutt avgjør, kanskje sammen med folk fra Storbritannias skatteetat." Vel, da synes jeg du skal kontakte nettopp den etaten, og bestille en bindende forhåndsuttalelse derfra saken er viktig nok for deg. Fra min side er dette siste innlegg. Nr 1) Skatteavtalen Norge-Storbritannia er en kreditavtale. Fastslått i tredje avsnitt i Schjøtt-Pedersens brev 18.4.2001. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/andre/brev/brev_stortinget/2001/ny-skatteavtale-mellom-norge-og-storbrit.html?id=89397. Nr 2) KPMGs håndbok spesifiserer: "Kreditmetoden innebærer at den inntekt eller formue som skattlegges i oppholdsstaten, også er fullt ut skattepliktig til Norge, men at Norge gir et fradrag i utlignet norsk skatt som tilsvarer det beløp som er betalt i endelig utlignet skatt til utlandet. Dette fradraget er begrenset til det laveste beløp av: - den beregnede norske skatten på den samlede utenlandsinntekten og/eller formuen, eller - det beløp som faktisk er betalt i utlandet samme året som inntekten/formuen er skattepliktig i Norge." Presis det samme, uttrykt med andre ord, spesifiserer for så vidt også Schjøtt-Pedersen i sitt brev. Nr 3)Hvorvidt du ønsker å akseptere eller ikke akseptere vurderingen er likegyldig, sett fra min synsvinkel. Fra min side er dette siste innlegg i saken. Svaret mitt er å regne som endelig vurdering basert på hva jeg i dag vet om den, og jeg avslutter å følge saken for min del, enten du er tilfreds eller ikke tilfreds med min vurdering. Nr 4) Dersom svaret -eller andre svar du måtte få på tråden ikke er tilfredsstillende for deg anbefaler jeg i tråd med hva jeg skreiv i siste setning i forrige innlegg å søke en bindende forhåndsuttalelse der du kan få et sikkert svar for ditt tilfelle: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/?chapter=2080. Legg da saken fram i alle detaljer. Uttalelsen er bindende så langt du følger nøyaktig og uten en hårsbredd avvik hva du forklarte og faller bort dersom du går en aldri så liten detalj utenfor, evt overså å opplyse om en sak skattemyndighetene seinere vektlegger . Så lenge en bindende forhåndsavtale som er gyldig ligger ved oppgjøret avgjør den da med endelig virkning. I alle andre tilfeller er dette en sak for skattemyndighetene å avgjøre etter at de har mottatt dine papirer for skatteåret. Da er det skatteetaten som har siste ord i saken utenfor rettsalene og din oppgave å reise en rettsak mot staten v/Finansdepartementets skatteetat om du ikke er tilfreds med svaret. Inntil da kan andre ha ei meining om saken og den har du fått fra meg. Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 5. august 2013 Forfatter Del Skrevet 5. august 2013 Takk for svar, men det er diskusjons forum så har lyst å diskutere litt når det er uklart. Jeg forstår at det kredittavtalene med Storbritannia vi har, og jeg forstår hvordan den fungerer i praksis. Men det er untakene jeg tenker på, og når jeg leser det jeg fant på Skatteetatene sine sider, så må jeg få lov til å lufte ideene. Hvis vi da begynner med det som jeg sa i den tidligere posten, henvist fra Skattetatene: http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Utland/Om-skattemessig-bosted-i-Norge-ved-inn--og-utflytting/ Hvor er man bosett etter skatteavtalen og hvilken betydning har det?Når en person er skattemessig bosatt i begge land, skal hans bostedsmessige status avgjøres etter bestemmelsene i skatteavtalens artikkel om skattemessig bopel (vanligvis artikkel 4). Bosted etter skatteavtalen vil ha betydning for hvilke inntekter som kan beskattes i Norge. En person som er skattemessig bosatt i Norge etter norsk intern rett, men bosatt i et annet land etter skatteavtalen, er som regel bare skattepliktig til Norge for lønnsinntekt som er opptjent i Norge, fast eiendom eller næringsinntekt i Norge og aksjeutbytte fra norske selskaper. Hvis vi da ser på selve avtalen mellom Norge og Storbritannia og artikkel 4 som det henviser til (side 13): http://www.regjeringen.no/pages/38273150/PDFS/PRP201220130094000DDDPDFS.pdf 3. Når en fysisk person ifølge bestemmelsene ipunkt 1 er bosatt i begge avtalestatene, skal hans status avgjøres etter følgende regler: a) han skal anses for bosatt bare i den avtalestat hvor han disponerer fast bolig. Hvis han disponerer fast bolig i begge stater, skal han anses for bosatt bare i den stat hvor han har de sterkeste personlige og økonomiske forbindelser (sentrum for livsinteressene); Dette er det avtalen mellom Storbritannia sier. og så for å hente ut hvordan du blir en "UK Resident" fra Storbritannia sine nettsider: http://www.hmrc.gov.uk/international/residence.htm It is important to understand what is meant by 'resident in the UK' because this will determine what UK tax you have to pay. There is no special definition of the word 'residence' for tax. It takes its normal, everyday meaning. It is not just about whether you have a house or flat in the UK or about how much time you spend there, but the more connections you have with the UK the more likely you are to be UK resident.You can be resident in more than one country at the same time. If you have always lived in the UK and no other country then you are resident in the UK. Number of days spent in the UK There is no minimum length of time that will make you resident - but if you are in the UK for 183 days or more in a tax year, you will be resident in the UK for that tax year. Generally the more time you spend in the UK the more likely you are to be UK resident. Så, det er derfor jeg undrer litt. Når skatteetaten sier at hvis du er telt som Skattemessig bosatt i utlandet (og Norge). Og sier at "Bosted etter skatteavtalen vil ha betydning for hvilke inntekter som kan beskattes i Norge." For meg virker det som at så lenge jeg beviser at jeg er en UK Resident, de årene, så skal jeg slippe å skatte til Norge. Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 7. august 2013 Forfatter Del Skrevet 7. august 2013 Fikk en telefon fra Skattetaten Utland i dag og de sa at jeg kunne benytte "1 Års Regelen" http://www.skatt.no/ukens-tips/arbeidsopp/ Som vil i praksis si at jeg slipper å skatte av noen som helst lønns inntekt fra utlandet til Norge, så da er saken enkel og løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå