Gå til innhold

NY PC, 3D animasjon og video, bygge selv

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har planlagt å for første gang i hele mitt liv bygge en pc selv. Jeg har en datakyndig far som vil hjelpe meg, men er likevel litt spent på hvordan det vil gå. Jeg har tenkt å kjøpe så mange komponenter som mulig fra en forhandler (komplett) for å unngå rot, og for å få det meste levert samtidig. Grunnen til at jeg vil sette den sammen selv er at jeg regner med jeg vil lære en del om hvordan pc'n fungerer, pluss at jeg får akkurat de komponentene jeg vil ha.

Det største problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg vil ha ennå, og det er det jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

-BRUKSOMRÅDER:

Programmene jeg bruker mest er 3D Studio, Photoshop og After Effects. Spesielt mye rendring i 3D :D

PC'n vil i utgangspunktet stå på soverommet, og jeg regner med det blir en del rendring om natten. Derfor er det kult om den ikke bråker så fælt (så jeg for sove).

Det er også viktig for meg at PC'n er så stabil som mulig.

Jeg vil i begynnelsen holde meg til en skjerm, men vil ha mulighet til å benytte meg av to skjermer.

Spill er ikke viktig for meg.

-PRIS:

Jeg vil nødig bruke mer enn 15 000. Gjerne mindre :)

-OVERKLOKKING:

Dette er nok ikke noe jeg begir meg ut på med det første. Likevel interessant om det hadde vært mulig etter hvert som jeg får peiling på ting, men altså ikke et must. Er som sagt hypp på en stabil PC.

-PROSESSOR:

Jeg har valgt Intel. 3D Studio skriver på sidene sine at de er optimalisert for Intel. Jeg vurderte en periode to AMD-prosessorer, men en undersøkelse på tomshardware viste at dette ikke hjalp så veldig på rendring i 3dstudio. Er det noen som vet noe annet? Forstår det slik at det ikke fins dual-CPU hovedkort for vanlig P4, og jeg vet ikke om jeg burde koste på meg Xeon. Burde jeg?

-MINE VALG SO FAR:

Her er det jeg har kommet fram til så langt. Har surret litt rundt på internett og funnet ting som virker bra. Men jeg har i utgangspunktet lite peiling på dette, derfor er det viktig å få komponentene velsignet av dere. Spesielt om det er ting dere vet ikke funker sammen osv.

PROSESSOR:

Intel P4 2,8 GHz 800FSB

Regner med at 800FSB er bra for rendertiden.

Burde jeg gå ned til 2,6 GHz og bruke de penga på noe annet?

HOVEDKORT:

Abit IC7, Asus P4P800 Deluxe eller MSI Neo2 FIS2R

Her er jeg usikker. En kompis tipsa meg om Abit'n, og det er derfor mitt hovedvalg. De to andre har jeg lest om, sistnevnte kom best ut i en test hos tomshardware. Andre forslag mottas med takk.

MINNE:

Vet at jeg vil ha 1GB. Kult om minnet går fort. Antar at jeg ikke trenger ECC. Om maskinen skulle henge seg midt i en 3D-rendring er det ikke krise. Sånn DDR-SDRAM, som må settes inn to og to, det er passe kjapt ikke sant? (Beklager min amatørmessige måte å si ting på) :-?

SKJERMKORT:

Her er jeg helt blank. Jeg vil som sagt kunne kjøre to skjermer, antageligvis CRT-skjermer, gjerne begge to på 1600x1200, 85Hz.

Driter som sagt i spill, vil bare at ting skal gå i ok hastighet i 3D Studio.

Jeg vil ha mulighet til video inn og ut i god kvalitet. Jeg vet ikke hva som er best av DV inngang, AV/SCART, eller S-Video (om det er noe som heter det). Men jeg vil altså ha mulighet til å digitalisere ting fra et DV-kamera.

JA, også vil jeg drive med videoredigering :D

DVD-BRENNER:

NEC 1300

Dette ser ut til å ha blitt såpass billig at det er teit å ikke kjøpe en. Vil se en del DVD-filmer på pc'n, brennefunkskjonen blir nok mest brukt til backup. Fant en som ble best i test flere steder, regner den som et sikkert valg. Eller?

HARDDISK:

Western Digital Caviar SE 160 GB

Vurderte et øyeblikk en 120 GB S-ATA av samme merke, men leste et sted at S-ATA ikke går noe kjappere. Noen meninger her?

Så også på en Seagate Barracuda V, for den var visst ganske stillegående. Noen som vet hvor mye tregere denne er?

KABINETT:

Komplett data selger et

Chieftec Dragon Aluminium Midi Tower

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl

Syntes det så stilig ut. Men jeg har hørt at det ikke er så veldig stille.

PCWorldNorge har testet Aopen A600A. Dette virket kjempebra, men er dobbelt så dyrt :grumpy:

Har dere noen andre forslag? Jeg vil ikke ha dør, synes det blir litt mye å forsere hver gang man skal sette på en cd :wink:

SKJERM:

Jeg vil ha en 19-tommer. Mange sier jeg bør velge LCD, men dette blir jo litt dyrere, og jeg har lest at LCD ikke er så bra ennå om man skal jobbe med grafikk og sånn (noe jeg skal). Så om ingen av dere overtaler meg til noe annet går jeg for CRT.

Jeg kommer til å sitte MYE foran PC'en, og vil ha muligheten til en oppløsning på 1600x1200 på 85Hz. Skjermer hvis navn jeg har notert ned er:

Samsung Syncmaster 967MB

Samsung Syncmaster 967MB

NEC Multisync FE991AB

NEC Multisync MS95F

Samsung'ene selges hos komplett, og gjør altså handlingen enklere. Jeg har hørt om horisontale striper på samtlige skjermer, og lurer på hvor hemmende disse er for grafikk-arbeid.

Det var vel omtrent det. I tillegg kommer vel prosessorvifte og kabler og sånne ting, det kommer jeg vel tilbake til så snart jeg har fått bestemt meg for resten.

Dette er første gang jeg bruker dette forumet, og jeg er skikkelig glad for at det finnes. Hvis ikke ville jeg kanskje risikert å kjøpe katta i sekken.

Tusen takk til alle som vil hjelpe meg med dette :bgrin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for ram vil jeg anbefale 1024 mb ram.

No shit Capy :D Var jo det han sa, eller?

For ditt bruk er vel 1024 MB Corsair TwinX 3200LL et godt valg vil jeg tro. Det koster ca 2500 kr. Men, du kan spare noen hundrelapper på å velge billigere ram, f.eks. fra Twinmos.

Skjermkort... kommer an på hva du vil bruke den til, ettersom du sa at du skulle bruke den til 3D Studio osv. ville jeg kanskje valgt et 3D Labs Wildcat kort, et ATI FireGL kort eller et nVidia Quadro FX kort. Det eneste problemet hvis du skal kjøpe et 3D Labs Wildcat kort eller et av de andre er at de fort koster mange tusen kroner, og jeg vet faktisk ikke hvordan ytelsen er heller. De gjør nok 3D rendering bra, men om du har planer om å spille ville jeg nok heller valgt et annet kort.

Uansett, det er CPUen som er viktigst for rendering uansett, så det ville jo ikke være for dumt å kjøpe et annet kort enn de som kun er laget for OpenGL 3DRendering.

Et ATI AIW kort vil nok fungere greit hvis du vil bruke maskinen din som en underholdningsboks i forbindelse med TV osv.

Ellers er vel et ATI Radeon 9800 kort en god investering...

Lenke til kommentar

Geforce-"spill" kortene har generelt gjort det bedre enn Radeon "spill" kortene i Maya hvertfall. (Ifølge en del brukere på Alias Wavefront's forum). Vil anbefale et Wildcat kort. Men det behøvs ikke. Som sagt ligger det meste på prosessoren og ram'en. Ta også en titt på 3DSMax's kompabilitets liste. Er en del kort (også Wildcat kort), som har problemer med visse ting i 3dsmax... Ta en titt på den lista.. (husker ikke adressen for øyeblikket).

Som du også sa, en P4C 800mhz fsb er nok bra, da får du også utnyttet hyper threating ved rendering.

Ellers, må jeg løpe! lol... :)

Lykke til,

Joachim

Lenke til kommentar

Du børde velge AMD sinne Barton CPU.

De gir mye mer får pengene enn Pentium.

HDD må være i Raid 0 og hvis du går for AMD så kjøpp likke rask minne som FSB på CPU, med CL 2 dette gir den beste ytelse i 3D programmer.

Grafikkorte egnet til 3D Studio koster jæv... mye ... "ganske bra ting" er fra 4000 til 25000kr ...

Se på denne her : http://www.3dlabs.com/product/wildcatvp/vp...vp990/index.htm

Koster 8 lapper på komplett ...

Lenke til kommentar

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA

- I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

3DLabs Wildcat VP870 128MB 256-bit DDR

- AGP, Dual DVI-I+VGA, Retail

Corsair TWINX1024-3700 1024MB Platinum

- Kit w/two matched CMX512-3700 DIMMs

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

- S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3160023AS

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

Dette er mitt forslag, det kom på kr 14125.00.

Edit: Rammen kom 2 ganger :oops:, glemte kabinette også

Lenke til kommentar

Forslaget til Ohord er meget bra! Gå for det! :yes:

Meget godt grafikkort sammen med god prosessor og bra ram. Kan ikke bli bedre til den prisen mener nå jeg. IKKE bytt ut prosessoren med en AMD og kjøp dyrere grafikkort. Tviler sterkt på at ytelsen vil gå noe opp da.

Og lykke til! :D Går det for treigt klokker du prosessoren og kjøper mer ram! :wink: Men tviler på at det systemet der vil gå treigt. Det er jo lignende de bruker i en del filmer. (jeg jobba i 3dsmax 4 med 128mb ram, p3 600mhz og Ati Xpert Work Pro 99 8mb, uten altfor store problemer (dog, rendering tok "litt" tid... lol)).

Konge system! :D

Joachim

Lenke til kommentar

Hei, tusen takk karer! Setter usannsynlig stor pris på dette :)

Innser at jeg plutselig har lansert mange forskjellige spørsmål :oops: , og vil ta opp disse i sine respektive fora, istedet for å diskutere alt i ny-pc-forumet.

Takk for forslaget Ohord. Hvor mye bedre er Abit IC7-MAX3 enn den vanlige IC7? Får jeg mye ekstra?

De fleste av dere har nevnt wildcat, så jeg skjønner at det er det som gjelder for 3d. Ohords forslag - 3DLabs Wildcat VP870 - er noe jeg har begynt å vurdere, selv om 4000 kr er litt mer enn jeg tenkte å bruke på skjermkort. Dette kortet har ikke noe vanlig video-utgang. Er det mulig å få kjøpt ekstra kort som gjør input og output til f.eks DV-kamera mulig, uten at det behøver å være skjermkort?

Eller finnes det kort på markedet som både er okei i 3d og okei med videoredigering?

Supert dette karer! Jeg sjekker med dere en gang til like før jeg kjøper, i tilfelle jeg gjør noen kjempebommerter. :D

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje fått for 2x wd raptor i raid0 til å "jobbe på". det vil gi deg ett RASKT oppsett når du rendrer, og heller ett par 120 eller 160gb disker til lagring

Mitt forslag ville sett noe slik ut tror jeg:

CPU: Intel P4 2,8ghz (800fsb)

HK: asus p4c800-e deluxe

ram: 2x 512mb TwinMOS /m winbond PC3200

Skjermkort: 3DLabs Wildcat VP880PRO 256MB 256bit DDR

OSdisker: 2x WD Raptor (i raid0)

Lagring: 2x wd 120gb SE s-ata

DVDbrenner: Nec 1300 (som du hadde satt opp)

Kabinett: chieftec midi alu

En dvdrom er kanskje ikke så dumt det heller?

Og sørg for å få noe vifter slik at du får noe luftstrøm i kabinettet..

Ellers vil jeg anbefale lcd om du skal bruke pcen mye, for de er NYDELIGE å se på! Beste investeringa jeg har gjort til pcen det siste året iallefall!

Magnus

Lenke til kommentar

Sjekka begge abit-testene. Abit IC7 virker jo svært lovende. Men det har ikke nettverksstøtte. :cry: For å få det må jeg kjøpe IC7-G som koster 400 kr mer. Burde jeg gjøre det, eller burde jeg holde meg til IC7 og kjøpe til et ekstra nettverkskort istedet, for omtrent samme pris?

2 raptors i raid høres jo spennende ut. :p Det er sikkert mulig å bare begynne med en enkelt "vanlig" WD harddisk, for så å plusse på med

to raptorer til arbeidsdisker etter en stund om det skulle vise seg å være

nødvendig. Er hastigheten på harddisk avgjørende når man rendrer?

Er det sånn at en 17" LCD-skjerm er like stor som en 19" CRT? Høres merkelig ut, men i såfall trenger jeg bare kjøpe 17" LCD, og det blir ikke så dyrt som jeg trodde. Men jeg heller likevel mest mot en av CRT'ene fra Samsung som selges mot komplett. Hva slags LCD er det du har Razor? Har du erfaring med det Chieftec-kabinettet? Jeg har bare valgt det fordi det ser fint ut, og fordi det ikke har dør :)

Uansett takk for meninger, tips og erfaringer :bgrin:

Og ja, en ting til: Razor, mener du at jeg burde kjøpe en ekstra DVD-Rom? Hva skal det være godt for?

Lenke til kommentar
Sjekka begge abit-testene. Abit IC7 virker jo svært lovende. Men det har ikke nettverksstøtte. :cry:  For å få det må jeg kjøpe IC7-G som koster 400 kr mer. Burde jeg gjøre det, eller burde jeg holde meg til IC7 og kjøpe til et ekstra nettverkskort istedet, for omtrent samme pris?

Er det sånn at en 17" LCD-skjerm er like stor som en 19" CRT? Høres merkelig ut,  

Synes du burde kjøpe IC7-MAX3.

Det med at en 17" LCD er nesten like stor som en 19" CRT, er riktig etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Vil bare si til Peregrin at du bør være en smule kritisk til svar du får også, fordi noen svarer uten å hverken ha satt seg inn i kravene dine, eller kunne noe særlig om grafisk arbeid på pc. Den første posten din var svært bra formulert, og du burde kunne forvente svar med samme kvalitet! Det er faktisk sånn at jeg vil si det er en av de aller beste trådstartene jeg har sett under "hjelp, jeg skal ha ny pc". Den viser at du har gjort litt research selv og satt deg så godt du klarer inn i temaene. Det at du faktisk kommenterer bakgrunnen for at du har valgt en komponent er også meget bra.

Når det er sagt så...

Som du sa så er det helt klart CRT som er lettest å ha med å gjøre når det kommer til fargegjengivelse. Det er jo viktig at du ser resultatet på skjermen når du har laget noe, og ikke ser noe som *ligner* på resultatet.

Med mindre du velger en eller annen lcd skjerm som er offisielt godttatt av designere, så tror jeg du bør gå for CRT. (vet at eizo, applegutta og ikke minst SUN lager lcd skjermer som er bra nok, men de koster så sinnsykt mye mere enn CRT skjermer)

btw, http://www.jmdata.as/ selger brukte skjermer. Kanskje en idè? Har sett mange fornøyde kjøpere her på forumet. Kanskje finner du to like skjermer for prisen av èn ny?

Når det gjelder trinitron skjermer (de med to streker på) så hører jeg veldig mange si at det er en tilvenningssak og at du etter en stund ikke legger merke til stripene. Nå har jeg aldri hatt skjerm med trinitron biledrør, så jeg har ikke noen personlige erfaringer om det.

Raptor disker i Raid-0 er vel ikke det viktigste under rendring såvidt jeg kan tenke meg, men de kommer veldig godt til rette når du jobber med videoredigering. Evt kan du jo velge å gå for èn raptordisk som OS disk til å begynne med. Den er jo uansett temmelig mye raskere enn andre disker. Hvis du føler det nødvendig med Raid-0 senere så må du jo da reinstallere det meste av programvare, men det kan hende du ikke ser så mørkt på det? Sjansen er jo god for at du er fornøyd med den ene raptordisken også.

S-ATA vs ATA133 er egentlig ikke så forskjellig i ytelse. Ingen disker bruker båndbredden på S-ATA kanalen enda, og ingen utnytter ATA133 til sitt fulle heller. Det er mulig S-ATA kan måles raskere med et eller annet testprogram, men jeg tviler på at S-ATA disker merkes raskere.

Jeg ser du nevner DV kamera. Er ikke de vanligvis utstyrt med firewire eller usb2.0 i disse dager? Har du kamera nå? Hvis du ikke trenger kompositt video inn eller s-video inn, så holder det jo da med onboard firewire på hovedkortet. Merk: dette har jeg ikke 100% kontroll på, så det er best en videoredigerer svarer på! Det er jo helt klart greit å ha kompositt inn/ut og s-video inn/ut i bakhånd hvis du skulle trenge disse. Mener bestemt det finnes halvbillige pci kort med slike inn/utganger, men vet ikke om noen spesifikke.

Ellers så savner jeg svar fra designer-proffene i denne tråden? Når er det de får tid å stikke innom da?

DrErling

Lenke til kommentar

DrErling! Takk for tipset om jmdata.as, å kjøpe brukt er en bra måte å få ned prisen på :)

Ellers greier jeg ennå ikke bestemme meg for om jeg vil ha bra fargegjengivelse eller om jeg vil ha en lett & enkel skjerm som er behagelig å se på. Men det er vel bare spørsmål om prioritering fra min side :wink:

Jeg tror de fleste DV-kamera har firewire, er usikker på kvaliteten i forhold til ande overføringsstandarder. Hva er best av kompositt og s-video?

Fant en søt sak:

http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.a...521&Langue_ID=2

Det er en hel videoredigeringspakke, men det følger med en USB til s-video/kompositt - adapter. Undres om den virker begge veier?

Ellers takk for veldig hjelpsom post DrErling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...